کاهش اندک نرخ طلا در بازار جهانی و داخلی

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۰۱

گروه بانک و بیمه|

روز‌های پنج‌شنبه و جمعه 21و 22بهمن 95 نرخ هر اونس طلا در بازار جهانی با کاهش مواجه و از 1235دلار در روز چهارشنبه به 1227دلار رسیده است. بر این اساس، نرخ طلا در بازار آزاد تهران با کاهش اندک نسبت به روز چهارشنبه مواجه شده و هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۱۵هزار و ۵۷۱ تومان معامله شد.

به گزارش «تعادل» در جریان معاملات روز پنج‌شنبه 21بهمن 95 بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۲10هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۸5هزار تومان، نیم سکه ۶۴2 هزار تومان، ربع سکه ۳۴5هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۱5هزار تومان است.

هر دلار امریکا ۳۸۳۱تومان، یورو 4180تومان، ، پوند ۴855تومان، لیر ترکیه 1070تومان و درهم امارات 1065تومان معامله شد.

معاملات آتی سکه در بورس کالا به ۲۰هزار و ۵۴۵ قرارداد به ارزش دو هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال رسید؛ بر این اساس نرخ سکه تحول تیر سال آینده یک میلیون و ۳۲۶هزار تومان تعیین شده است.

معاملات آتی سکه در بورس کالا روز سه‌شنبه به ۲۰هزار و ۵۴۵ قرارداد و ارزش دو هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال رسید؛ بر این اساس، سکه و دلار برای دومین روز متوالی بر خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند. در چهارمین روز هفته، کاهش ۱۵تومانی دلار اثری در قیمت سکه نداشت و فلز گرانبهای داخلی به تبعیت از اونس در بازار نقدی و آتی بورس کالای ایران روند صعودی در پیش گرفت؛ بر این اساس قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالای ایران نیز در هر ۵ سررسید روند صعودی را تجربه کرد.

سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۲۳۵هزار تومان افزایش 0.14درصدی را تجربه کرد.

این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۷۹هزار تومان رشد 0.07درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و ۳۲۶هزار تومان به فروش رسید و با افزایش 0.25درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۳۶۸هزار تومان معامله و رشد 0.38درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قمیت یک میلیون و ۴۱۵هزار تومان معامله شد و افزایش 0.39درصدی را به ثبت رساند.

در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۶ هزار تومانی از کانال یک میلیون و ۲۱۰هزار تومان عبور کرد و به قیمت یک میلیون و ۲۱۵هزار تومان رسید. حال آنکه شاخص ارزی با ۱۵تومان افت دیگر به قیمت ۳هزار و ۸۳۵ تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازار‌های جهانی و نوسان آن پیرامون قیمت هزار و ۲۳۰دلار تا ساعت ۳ بعدازظهر یکی از عواملی بود که سکه را در مسیر صعودی قرار داد.

به گفته کارشناسان، نزدیک شدن به ایام ۲۲بهمن و افزایش تقاضا در آستانه پایان سال ۹۵ از عواملی هستند که انتظارات افزایشی معامله‌گران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

افزایش بهای سکه‌های کوچک‌تر، نیم سکه و ربع سکه نیز در راستای انتظارات افزایشی معامله‌گران تفسیر شده است. همچنین نیم سکه با ۴هزار تومان رشد به قیمت ۶۴۵ هزار تومان و ربع سکه نیز با همین میزان افزایش به قیمت ۳۴۵هزار تومان رسید.

۳۵۹ قرارداد اختیار سکه در بورس کالای ایران در روز سه‌شنبه منعقد شد. روز سه‌شنبه ۲۸۹ قرارداد اختیار خرید و ۷۰ قرارداد اختیار فروش سکه در سررسید اسفند امسال در بورس کالا منعقد شد. در قرارداد اختیار خرید سکه در 3نماد معاملاتی فعال بود، قیمت اعمال یک میلیون و ۱۷۵هزار تومان ۴قرارداد، قیمت اعمال یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان ۳۲ قرارداد و قیمت اعمال یک میلیون و ۲۲۵هزار تومان ۲۵۳ قرارداد به ثبت رسید.

همچنین قرارداد اختیار فروش سکه نیز در 3نماد معاملات جریان داشت، قیمت اعمال یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان ۱۰ قرارداد، قیمت اعمال یک میلیون و ۱۷۵هزار تومان ۵۰ قرارداد و قیمت اعمال یک میلیون و ۳۲۵هزار تومان ۱۰قرارداد به ثبت رسید.

همچنین جمع معاملات اختیار سکه نیز طی روزهای شنبه و سه‌شنبه نیز به یک هزار و ۹۹۰ قرارداد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر