دستور مراجع برای اصلاح قانون بانکی باید سریع‌تر پیگیری شود

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۰۰

نایب‌رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، انتقاد و توصیه آیت‌الله نوری همدانی را کاملا به‌جا دانست و افزود: اصلاح نظام بانکی چاره درد مشکلات فعلی بانک‌هاست.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به سخنان امروز آیت‌الله نوری همدانی درخصوص بی‌توجهی بانک‌ها به دریافت سود و مشکلاتی که برای جامعه به وجود آورده، گفت: توصیه این مرجع بزرگ شیعه توصیه کاملا خوبی است. مردم باید به‌جد رفتار نظام بانکی را رصد کنند تا اگر این نظام از این عمل غیرشرعی و حرام دست برندارند، در وهله اول سپرده‌های‌شان را از بانک‌ها خارج کنند و در وهله دوم خود اقدام به اشتغالزایی کنند.

نماینده ملایر در مجلس با تاکید بر اینکه نظام بانکی کشور شدیدا به اصلاح نیاز دارد، گفت: بنابر فتاوا و دستورات علمای بزرگ اسلام دریافت سود، تاخیر تادیه و افزایش پلکانی نرخ بهره واقعا غیرشرعی است. به همین جهت اصلاح قانون نظام بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان است. با اصلاح قانون نظام بانکی بهره‌ها و نحوه محاسبه سود و دیرکرد باید اصلاح شود.

وی بالا بودن نرخ سود بانکی را وزر و وبال بسیار سنگین به گردن مردم، تولید، صنایع و کشاورزی، دانست و اظهار کرد: در همه جای دنیا سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات به بخش تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات بهره‌های زیر 5 درصد سود گرفته می‌شود اما در ایران اسلامی نرخ‌های بهره بالای 20 درصد از مردم اخذ می‌شود که غیر قابل قبول است و این نظام باید مبتنی بر احکام اسلام اصلاح شود.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید رسالت بانکداری خودشان را حفظ کنند، گفت: باید دستور مراجع برای اصلاح سریع‌تر قانون بانکداری را پیگیری کنیم تا بانکداری داشته باشیم که مبتنی بر دستورات اسلام باشد.

حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر آیت‌الله نوری همدانی در انتقاد از نظام بانکی اظهار کرد: مشکلات بانکداری ما چندین سال است که وجود دارد و بارها از سوی نمایندگان مجلس هم در دولت قبل و هم دولت فعلی تذکرات لازم داده شده است و مسوولان نیز قول پیگیری و انجام اصلاحات در قانون را داده‌اند.

وی افزود: دولت باید لایحه اصلاح نظام بانکداری را به مجلس ارائه می‌کرد، اما متاسفانه تاکنون این کار را انجام داده و این مشکلات نظام بانکی هم تازگی ندارد و در هر فرصتی مراجع عظام نسبت به این مساله و جریمه‌های دیرکرد بانک‌ها انتقاد داشته‌اند و اکثریت قریب به اتفاق آنها جریمه‌های دیر کرد را حرام دانسته‌اند.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به خلأ قانونی و عدم ارائه لایحه از سوی دولت، ‌مجلس ورود کرده و طرحی را با نام اصلاح نظام بانکی تهیه کرده است که در حال حاضر کلیات آن در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده و رسیدگی به جزئیات آن نیز در دستور کار قرار داد.

نماینده فلاورجان در مجلس یادآور شد: باید در نظر داشته باشیم که مردم برای انجام و انتقال پول نیاز به مراودات بانکی دارند و نقل و انتقال حجم سنگین پول قطعا خارج از سیستم بانکی و به لحاظ امنیتی کار مشکلی است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه باید دستور مراجع برای اصلاح قانون بانکی سریع‌تر پیگیری شود، گفت: باید قانون سریع‌تر اصلاح شود تا بتوانیم بانکداری داشته باشیم که مبتنی بر دستورات اسلام و قرآن باشد، قطعا این کار شدنی است.

موسوی لارگانی همچنین بیان کرد: اخیرا شاهد بودیم که بانک سرمایه با وجود مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر سود ۱۵ درصد، اعلام کرده که سپرده‌ها را با سود ۲۴.5 درصد می‌پذیرد، بنابراین از الان مشخص است که نمی‌تواند جوابگوی مردم باشد و مردم باید خود هشیار بوده و فریب تبلیغات را نخورند. وی در پایان تاکید کرد: بانک‌ها باید رسالت بانکداری خود را حفظ کرده و به دنبال شرکت‌داری و تجارت‌هایی که به آنها مربوط نمی‌شود، نروند. قطعا از این طریق می‌توانند با ارائه تسهیلات به صنعتگران و تولید‌کنندگان، به سود مورد نظر هم دست پیدا کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر