کاهش همزمان قیمت ارزهای لیدر و سکه

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۶۷

گروه بانک وبیمه احسان شمشیری

فراز و فرود و تحولات بازار ارز و طلا همچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران و فعالان بازار است و افزایش نظارت و عرضه ارز جو روانی بازار را از التهاب خارج کرده است. به‌طوری که روز چهارشنبه نرخ دلار ۴۲تومان کاهش یافت و به ۳۹۱۳تومان رسید، یورو نیز ۲۹تومان افت داشت و هر پوند انگلیس با ۳۷تومان کاهش به ۴۸۵۸تومان رسید همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار تهران با کاهش قیمت به یک‌میلیون و ۱۵۱هزار و ۵۰۰تومان رسید اما قیمت طلا ثابت بود.

به گزارش «تعادل» قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷هزار تومان کاهش نسبت به روز سه‌شنبه، یک میلیون و ۱۵۱هزار و ۵۰۰تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۸هزار تومان رشد قیمت، یک میلیون و ۱۳۵هزار تومان بود. همچنین نیم سکه با ۵هزار تومان کاهش قیمت ۶۰۴ هزار تومان و ربع سکه هم با هزار تومان افت ۳۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. سکه گرمی با هزار تومان کاهش ۲۰۵هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز بدون تغییر ۱۱۳هزار و ۲۱۸ تومان بود.


حباب سکه ترکید

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از ترکیدن حباب بازار سکه خبر داد و گفت: خرید و فروش در بازار معمولی است. محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: قیمت‌ها در این بازار طی روز جاری تغییر زیادی نسبت به روزهای گذشته نداشته است.

وی با بیان اینکه خرید و فروش‌ها در بازار سکه و طلا معمولی است، گفت: متقاضی زیادی در بازار طلا در روزهای جاری وجود ندارد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از شکستن حباب موجود در بازار طلا و سکه خبر داد و گفت: برخلاف سال نو میلادی متقاضی برای خرید طلا و سکه زیاد نیست.


دلار یک‌ماهه ۶,۸ درصد رشد کرد

معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد تحولات شاخص‌های منتخب بازارهای مالی در ایران و جهان در آذرماه ۱۳۹۵ را منتشر کرد که نشان می‌دهد دلار یک‌ماهه ۶,۸ درصد رشد کرد.

ارزش دلار در برابر یورو در آذرماه سال جاری با میانگین ۰,۹۴۴۵ نسبت به آبان ماه میزان 2.8درصد رشد نشان می‌دهد. در این ماه، ارزش دلار در برابر یوآن با میانگین 6.9070 دارای 1.5درصد نسبت به ماه قبل از آن و ارزش دلار در برابر ین نیز با میانگین 114.3571 دارای ۸درصد رشد نسبت به آبان ماه است. بر پایه این گزارش، قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران در این ماه به صورت میانگین یک میلیون و ۱۳۱هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۱,۵درصد رشد دارد. همچنین قیمت دلار در بازار تهران با میانگین رقم ۳۸۷۸۷ ریال در آذرماه، نسبت به ماه قبل از آن ۶.۸ درصد رشد نشان می‌دهد. قیمت یورو در این ماه با میانگین ۴۱۸۸۷ریال، نسبت به آبان ماه ۴,۹درصد رشد یافت و قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک نیز در آذرماه با 48.8دلار به نسبت ماه قبل از آن، 11.2درصد رشد یافته است. همچنین هر اونس طلا در این ماه با میانگین 1168.9 دلار، دارای 7.4 درصد رشد منفی نسبت به آبان ماه بود.

آغاز شناسایی اخلالگران ارزی

همچنین رییس پلیس آگاهی ناجا با تاکید بر رصد بازار ارز توسط پلیس آگاهی گفت: با تفاهم پلیس و بانک مرکزی کسانی که خارج از سیستم، خرید و فروش ارز می‌کنند را مورد رصد قرار می‌دهیم.

رییس پلیس آگاهی از همکاری با بانک مرکزی برای رصد بازار ارز و شناسایی افرادی که نسبت به نگهداری ارز با مبالغ بالا در محل‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند‌، خبر داد. سردار محمدرضا مقیمی افزود: با همکاری مشترک پلیس و بانک مرکزی بازار ارز را رصد می‌کنیم و طرح عملیاتی برای شناسایی افرادی که مبادرت به نگهداری ارز با مبالغ بالا در محل‌های غیرمجاز برای اخلال در بازار ارزی کرده باشند در دست اجراست.

وی درباره احتمال سرقت از منازل با افزایش اختلاف قیمت ارز در کشور گفت: ما همواره به مردم در مورد سرقت از منازل هشدار داده‌ایم و این‌بار نیز با توجه به اختلاف قیمت ارز ممکن است برخی شهروندان اقدام به خریداری ارز و نگهداری آن در خانه کنند.

همچنین دادستان تهران نیز اعلام کرد: با شکایت بانک مرکزی ۵ نفر از دلالان ارز توسط دادسرای پولی - بانکی دستگیر شده‌اند که از این افراد یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کشف شده است. وی با تاکید بر عدم نگهداری ارز و طلا در منازل گفت: متاسفانه نگهداری ارز و طلا در خانه، منازل را تبدیل به بانک‌هایی کرده که برای سارقان جذاب است و باید استفاده از صندوق‌های امانات رونق بگیرد تا شاهد افزایش سرقت منازل نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر