گشایش دفتر 3 بانک خارجی در ایران

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۸۸

امکان انتقال درآمد نفت به حساب‌های ایران در خارج فراهم شد

گروه بانک و بیمه

معاون اقتصادی بانک مرکزی در حاشیه همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش خبر درج شده در خبرگزاری رویترز مبنی بر گشایش دفاتر نمایندگی 3 بانک اس‌‌ای‌‌او‌جی مسقط عمان، ووری بانک کره‌جنوبی و یو‌سی‌اُ هند در تهران را تایید کرد.

به گزارش «تعادل» رویترز خبری روی سایت خود منتشر کرد که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته است 3 بانک خارجی در حال گشایش دفاتر نمایندگی در ایران هستند.

وی افزود: بانک اس‌ای‌او‌جی مسقط عمان، ووری بانک کره‌جنوبی و یو‌سی‌اُ هند در فرآیند فراهم زمینه حضور خود در تهران قرار دارند.

پایگاه خبری بلومبرگ نیز پس از آن به انتشار این خبر پرداخت. این خبرگزاری انگلیسی ساعتی بعد متن این خبر را از سایت خود پاک کرد و نوشت؛ رویترز از صحت و سقم آن اطلاع ندارد و صحت آن را تایید نمی‌کند و لینک این خبر در شبکه خبری بلومبرگ را نیز درج کرد. پیمان قربانی در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید این خبر گفت: این سوال در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در ایران از من پرسیده شد. قربانی مندرجات این خبر که پس از رویترز بلومبرگ نیز آن را منتشر کرد و بازتاب وسیعی نیز داشت را تایید کرد.


حذف 3صفر فوریت ندارد

معاون بانک مرکزی با بیان اینکه انجام رفرم پولی جزو برنامه‌های درازمدت بانک مرکزی است، گفت: چاپ اسکناس و مسکوک جدید، اصلاح نظام حسابداری و قوانین، پیش‌نیازهای حذف صفر از پول ملی است. به گزارش مهر، پیمان قربانی در جمع خبرنگاران از برنامه درازمدت بانک مرکزی برای حذف صفر از پول ملی خبر داد و گفت: رفرم پولی چند سال پیش مطرح شد و تا حد زیادی نیز پیش رفت اما به دلیل شرایط تورمی متوقف شد.

معاون بانک مرکزی افزود: در مباحث پیش‌روی بانک مرکزی، موضوع رفرم پولی قرار دارد و مطالعات مفصلی در این زمینه به انجام رسیده اما پیش‌نیازهایی دارد که حتما باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بدون شک در آینده کشور نیاز به رفرم پولی دارد، ولی اینکه هم‌اکنون برنامه‌یی وجود داشته باشد که در اسرع وقت اجرایی شود، این‌طور نیست. به گفته قربانی، موضوع ثبات اقتصادی و آمادگی گسترده‌یی برای اجرای تغییر شکل پولی لازم است به نحوی که باید چاپ اسکناس و مسکوک جدید صورت گرفته و نظام حسابداری کشور و قوانین اصلاح شود؛ به هر حال اجرای این سیاست، مجموعه پیش‌نیازهایی دارد که البته زمانبر است و اگر لازم باشد، بانک مرکزی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد کرد. معاون بانک مرکزی ادامه داد: اقدام عاجل برای حذف صفر از پول ملی در دستور کار نیست.


بهبود شرایط در بازار مسکن

معاون بانک مرکزی از بهبود شرایط در بازار مسکن خبر داد و گفت که طی این چند ماه اخیر، شاهد بهبود علائم در بخش مسکن بودیم، کما اینکه معاملات نیز در تهران افزایش‌یافته، اما بخش مسکن همچنان نیازمند توجه است.

پیشرفت در مذاکرات با بانک‌های جهانی

معاون بانک مرکزی می‌گوید که با بانک‌ها و بیمه‌های جهانی مذاکراتی شده و در این مذاکرات ایران به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کرده است. او همچنین در مورد سرمایه‌گذاری در کشور گفت: ایران بهشت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.


حجم نقدینگی به 1122تریلیون تومان

پیمان قربانی با اشاره به رشد 28.6درصدی نقدینگی در یک‌سال منتهی به شهریورماه امسال اظهار داشت: حجم نقدینگی در پایان این ماه به یک‌هزار و 122 هزار و 356میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: رشد نقدینگی در 6ماهه اول امسال 10.4 درصد بوده که به نسبت به قدرت مشابه سال قبل 1.1درصد کاهش داشته است. به این ترتیب از اسفندماه سال 94 تا شهریورماه سال جاری 105 هزار و 356میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.

امکان انتقال درآمد نفت فراهم است

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به چرخه‌های انبساط و انقباض مالی با تغییرات درآمدهای نفتی گفت: راهکار خروج از این وضعیت ضدسیکلی کردن سیاست‌های مالی با ایجاد بازار بدهی است.

پیمان قربانی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه در ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش اظهار داشت: رویکرد کلی تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی، ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و افزایش شفافیت اقتصادی است.

وی افزود: برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مستمر، مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقدام، اصلاح نظام مالی است، به‌طوری که به یک سیستم قوی و کارآمد مالی دست یابیم. معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به سهم 90 درصدی سیستم بانکی از تامین مالی در سال‌های گذشته تصریح کرد: امسال 79.1درصد تامین مالی کشور توسط بازار پول، 19.5درصد از سوی بازار سرمایه و 1.4 درصد از محل منابع خارجی بوده است.

قربانی افزود: در قالب اصلاح نظام مالی، اصلاح ساختاری باید به گونه‌یی انجام شود که سهم تامین مالی خارجی و بازار سرمایه در اقتصاد افزایش یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی، ساماندهی نظام بانکی، گسترش بازار سرمایه و ساماندهی بدهی‌های دولت را مهم‌ترین برنامه اصلاح نظام مالی دولت اعلام کرد که از سوی رییس‌جمهور ابلاغ شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به مشکلات سیاست‌گذاری در حوزه پولی و مالی گفت: یکی از مشکلات همواره در زمان درآمدهای بالای نفتی بوده است، طوری که هر زمان درآمدهای نفتی مناسب بوده، مخارج دولت‌ها افزایش یافته و هر زمانی که با شوک قیمتی مواجه شده، مخارج را منقبض کرده است، به همین دلیل، سیاست‌گذاری‌های مالی به سیاست‌گذاری‌های تشدیدکننده چرخه‌های مالی در کشور تبدیل شده است. وی راهکار خروج از این وضعیت را ضدسیکلی کردن سیاست‌های مالی با ایجاد بازار بدهی دانست و افزود: با این سیاست‌ها در زمانی که دولت با کسری بودجه مواجه شد، از ظرفیت این بازار استفاده می‌کند و در زمان بالا بودن درآمدهای نفتی به پرداخت بدهی‌ها اقدام می‌کند. قربانی با بیان اینکه در دوره پسابرجام شاهد بهبود در بخش مالی هستیم، گفت: این بهبود شرایط به آرامی در حال انجام است که باید سرعت آن افزایش یابد. وی اشاره به فعال شدن دفاتر و شعب بانک‌های ایرانی در خارج از کشور تصریح کرد: هم‌اکنون امکان دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت به حساب ایران در کشورهای اروپایی فراهم شده و اقدامات خوبی برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم انجام شده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: نیروی تحصیلکرده و زیرساخت‌های مناسب در کنار پایین بودن بدهی‌های خارجی نسبت به صادرات کالا از جمله ظرفیت‌های ایران در بخش سرمایه‌گذاری خارجی است. وی همچنین به پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از متغیرهای کلان اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: براساس آخرین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران بیش از 4.5درصد و نرخ تورم به حدود 9.2درصد می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر