بانک چین با ۱۸ تریلیون یوآن دارایی در راه ایران

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۳۱

گروه بانک و بیمه|

در جریان مذاکرات پسابرجام بین بانک مرکزی با سایر بانک‌های جهان، طرف‌های شرق آسیا جزو بانک‌هایی هستند که در حال حاضر توانسته‌اند در ایران شعبه یا نمایندگی ایجاد کنند. این ‌بار «بانک چین» با دارایی حدود ۱۸تریلیون یوان تمایل خود را برای حضور در ایران اعلام کرده است.

به گزارش «تعادل»، رییس «بانک چین» در دیدار با رییس کل بانک مرکزی، از اظهار تمایل این بانک برای حضور در ایران خبر داد.


روابط کارگزاری مناسب بین دو کشور

سیف حمایت مالی از شرکت‌های چینی فعال در ایران را منوط به داشتن روابط کارگزاری مناسب بین دو کشور دانست و افزود: برای شروع کار با «بانک چین» پیشنهاد ما این است که در مرحله اول، بانک مرکزی و بانک‌های دولتی ایران در این بانک، حساب کارگزاری افتتاح کنند.

ولی‌الله سیف در دیدار با آقای چن سینگینگ رییس «BANK OF CHINA» گفت: روابط ایران و چین، روابطی استراتژیک و بلندمدت است و ایران، چین را در تمام دوران شریک استراتژیک خود قلمداد کرده است.

رییس کل بانک مرکزی بااشاره به سفر رییس‌جمهور چین به ایران، در مورد گسترش روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور گفت: در این سفر بر گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید شد و پیش‌نیاز گسترش این همکاری‌ها، روابط بانکی است. در حال حاضر، بانک‌های ژاپنی، کره‌یی، هندی، چینی و برخی کشورهای اروپایی در کشور ما شعبه یا دفتر نمایندگی دارند. پیش از این نیز مذاکراتی با بانک‌های چینی انجام شده بود، به‌طوری که در مردادماه امسال بانک مرکزی در توافقاتی که در پکن با «اگزیم بانک چین» داشت موضوع افتتاح حساب مشترک مورد بررسی قرار گرفت. اگزیم بانک چین نیز به عنوان بانک دولتی صادرات و واردات این کشور از بزرگ‌ترین بانک‌های آن به شمار رفته و به دلیل برخورداری از روابط با بیش از ۱۰۰۰بانک تراز اول جهان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های کارگزاری مالی و بانکی بین‌المللی را در اختیار دارد.

در جریان مذاکرات هسته‌یی و رایزنی توسعه روابط با بانک‌های بین‌المللی، دیگر بانک چینی که درخواست گسترش روابط با ایران را مطرح کرد بانک «CBC» چین به عنوان بزرگ‌ترین بانک چین و جهان از لحاظ دارایی و سرمایه بزرگ‌ترین بود که تقاضای ایجاد شعبه و بانک مستقل در منطقه آزاد کیش و در سرزمین اصلی ایران را دارد.

«بانک چین» که از چهار بانک بزرگ و مهم بین‌المللی این کشور با دارایی حدود ۱۸تریلیون یوان محسوب می‌شود، از نگاه رییس کل بانک مرکزی نیز مورد پذیرش بوده و وی ضمن استقبال از این موضوع به اهمیت ایجاد دفتر نمایندگی برای بانک چینی در ایران اشاره داشته و گفته که این دفاتر می‌تواند اطلاعات دقیق و شفافی درخصوص ریسک‌های محتمل بر بازار و اقتصاد ایران ارائه کند.

سیف با انتقاد از رفتار متفاوت امریکا در میان کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، خاطرنشان کرد: کشورهای1+5 پس از برجام بر افزایش روابط اقتصادی تاکید دارند و علاقه‌مندند از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بهره‌مند شوند تا بتوانند در بازار منطقه حضور داشته باشند اما در این میان، کشور امریکا مانع‌تراشی می‌کند چراکه از روابط ایران با دیگر کشورها، نفعی نمی‌برد.

وی افزود: در میان کشورهای1+5، ارتباط کشور چین با ایران بیشتر از دیگران است و بر همین اساس، شناخت بهتری از بازار ایران دارد.

رییس کل بانک مرکزی نسبت به مانع‌تراشی امریکایی‌ها در توسعه روابط بانکی ایران و اجرایی شدن برجام معترض است و البته نفع نبردن از این روابط را هم از دلایل کارشکنی طرف امریکایی می‌داند. رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به نقش مهم دفتر نمایندگی برای بانک چینی در ایران، اظهار کرد: دفتر نمایندگی می‌تواند اطلاعات دقیق و شفافی درخصوص ریسک‌های محتمل بر بازار و اقتصاد ایران ارائه کند.


دیدار قضاوی با هیات «بانک چین»

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی در دیدار با هیات بانک چین، ضمن تشریح شرایط فعلی اقتصاد ایران و بهبودهای حاصل شده در دوران پساتحریم، آمادگی سیستم بانکی ایران را برای پذیرش سرمایه‌گذاری مطمئن خارجی در کشور اعلام کرد.

حسین قضاوی با تاکید بر اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت و آسان بوده‌اند، ادامه داد: شاخص‌ها در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، صادرات نفتی و غیرنفتی و نیز متغیرهای کلان اقتصادی ایران در شرایط فعلی نشان‌دهنده خروج از رکود و تجربه رشد اقتصادی فزاینده هستند. پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و همچنین نهادهای داخل از تجربه رشد 4.5 الی 5.5درصدی اقتصاد ایران تا پایان سال جاری حکایت دارند.

قضاوی با اشاره به بازگشت از تورم 40درصدی و کاهش تورم طی سه سال گذشته افزود: تجربه تورم تک‌رقمی 8.8‌درصدی حال حاضر در 40‌سال اخیر اقتصاد ایران بی‌سابقه بوده است و تداوم نرخ کاهشی آن در بازه طولانی این پیش‌بینی را می‌دهد که تورم اندک برای مدت طولانی در شرایط ثبات باقی بماند. وی با تاکید بر موضوع تورم انتظاری و اهمیت آن در اقتصاد گفت: کاهش تورم همچنین توانسته انتظارات عمومی از نرخ تورم را تا حد زیادی کاهش دهد و کنترل تورم انتظاری کمک زیادی به ثبات و کاهش ریسک اقتصادی و تجاری در ایران می‌کند. قضاوی افزود: نرخ ارز به‌عنوان یکی دیگر از متغیرهای کلیدی در اقتصاد در سال‌های گذشته وضعیت خوبی را تجربه کرده است و در حال حاضر نیز با ادامه روند نسبتا باثبات خود آماده ورود به مرحله تک‌نرخی است. یکسان‌سازی نرخ ارز در اقتصاد ایران که جهش بزرگی در بهبود شرایط تجاری به‌ویژه صادرات کشور خواهد بود ظرف ماه‌های آینده محقق می‌شود. تداوم ثبات نسبی نرخ ارز و سطح عمومی قیمت‌ها باعث می‌شود تاجران و بازرگانان اعتماد بیشتری نسبت به دولت و سیاست‌های اقتصادی پیدا کنند و انتظارات آنها نسبت به آینده اقتصاد روند مثبتی را در پیش بگیرد. وی در ادامه گفت: ایران کمترین میزان بدهی خارجی را در میان کشورهای هم‌تراز دارد. مانده بدهی خارجی دریافتی ما معادل 5میلیارد دلار امریکاست درحالی که تولید ناخالص داخلی ایران حدود 400میلیارد دلار است و بدهی خارجی ایران در مقایسه با سایر اقتصاد‌ها و حجم صادرات‌مان ناچیز است. قضاوی افزود: در دوران نرخ بهره منفی در حوزه اروپا، از شرایط خوبی برای جذب سرمایه‌های خارجی در قالب منابع تامین مالی تجاری و پروژه‌یی بهره‌مند است لذا نباید این فرصت طلایی برای حضور در اقتصاد ایران را از دست داد. قضاوی تاکید کرد: بانک توسعه صادرات یا اگزیم بانک ایران به‌دلیل ماهیت تخصصی و دولتی آن و به لحاظ ساختار فعالیت‌ها مطابقت بیشتری برای آغاز مبادلات بانک چین با بانک‌های ایرانی دارد. این بانک خدمات متنوعی اعم از اعتبار خریدار و فرمت‌های مناسب دیگری برای تبادل خدمات مالی بین‌الملل دارد و از سابقه خوبی در مبادلات بانکی بین‌المللی برخوردار است. قضاوی افزود: در حال حاضر و پس از تحریم، ایران تمایل زیادی به جذب سرمایه خارجی و ترمیم زیرساخت‌های اقتصادی دارد و لذا بانک مرکزی شرایط ورود سرمایه‌گذاران خارجی به سیستم بانکی ایران را ساده‌تر از قبل در‌نظر می‌گیرد. به عبارتی در مقطع فعلی و به فراخور شرایط نیاز به حضور بانک‌های خارجی و تقویت رقابت در بازار مالی داخلی، فرآیند اجرایی ایجاد شعب و دفاتر نمایندگی بانک‌های معتبر بین‌المللی در کشور تسهیل شده است.


سوآپ ارزی

معاون وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه قراردادهای فوروارد نرخ ارز خارجی در ایران انجام نمی‌شود. مکانیسم پوشش ریسک ارز برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تاکنون اجرایی نشده لذا در این شرایط سوآپ ارزی میان حداقل دو بانک ایرانی و چینی برای هر دو طرف سودمند خواهد بود. بانک مرکزی ایران و بانک آو چاینا می‌توانند این مراوده را براساس ریال ایران و یوان چین برقرار کنند.


لغو محدودیت‌های مالی ایران توسط اوفک

معاون وزیر اقتصاد و دارایی همچنین به رفع مرحله‌یی محدودیت‌های ایران در مراودات تجاری و مالی پرداخت و گفت: مدت زیادی است که اوفک مبادلات یورویی با ایران را مجاز و بدون اشکال اعلام کرده است. بر این اساس هر بانک خارج از امریکا حتی اگر بانک امریکایی باشد، می‌تواند با بانک‌های ایرانی مبادلات یورویی برقرار کند.

قضاوی افزود: در مرحله بعد و اعلام اخیر اوفک مبادلات دلاری با ایران نیز تحت شرایطی آزاد اعلام شد. بر این اساس مبادله دلاری با ایران نیز با شرط اینکه از سیستم مالی امریکا استفاده نشود مجاز اعلام شد و جای نگرانی در این رابطه نیست.


بانک چین: رشد ایران را رصد می‌کنیم

چن سینگینگ رییس «BANK OF CHINA»

نیز در این نشست تشریح کرد: حرکت سالم و رو به رشد اقتصاد ایران را رصد می‌کنیم. تامین مالی مشترک و تامین مالی پروژه‌های ایران و همچنین ایجاد شعبه و دفتر نمایندگی بانک چین در ایران از سرفصل‌های مورد‌نظر ما برای برقراری روابط مالی و تجاری است.

وی افزود: بانک چین یکی از 4 بانک برتر و مهم در کشور چین است و بیش از 3 هزار روابط بانکی در خاورمیانه دارد. ما آماده کمک به بانک‌های ایرانی هستیم و برای تطبیق آنها با استانداردهای بین‌الملل بعد از تحریم‌ها تلاش می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر