سامانه‌های الکترونیک؛ راهکار دولت برای فسادزدایی

۱۳۹۳/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۶۴

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور عصر دیروز در مراسم رونمایی از سامانه جامع امور گمرکی از عزم جدی دولت برای استقرار دولت الکترونیک در دوره فعالیت دولت یازدهم خبر داد و گفت: با استقرار این سامانه‌ها به‌طور جدی با مفاسد اقتصادی مبارزه خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین کارهای سامانه‌های الکترونیکی مشابه سامانه گمرکی پیشگیری از جرایم و مفاسد است.

وی افزود: به‌خاطر کند بودن نظام اداری کشور، دولت یازدهم به معنای واقعی به‌دنبال استقرار دولت الکترونیک، رضایت مردم و فعالان اقتصادی است و از این طریق با مفاسد اقتصادی مقابله خواهیم کرد. در گذشته در گمرک، زد و بند و فساد داشتیم اما این سامانه‌ها و کاهش موانع و گلوگاه‌ها باعث فسادزدایی شده است. پنجره واحد تجاری، سرعت خدمات و نظارت بر آنها را افزایش می‌دهد و افراد و فعالان اقتصادی می‌توانند از محل کار و منزل خود، کارها را انجام دهند و بر مسیر حرکت کالا، خدمات و پول نظارت کنند و مانع چالش و گلوگاه‌ها شوند، درنتیجه با گسترش دولت الکترونیک و سامانه‌های الکترونیکی در تمام سازمان‌ها ازجمله گمرک، فسادزدایی خواهد شد و با فساد و تخلف مقابله خواهیم کرد.

وی افزود: عده‌یی قبلا ارز مرجع 1226تومانی گرفته‌اند اما معلوم نیست که آیا کالای موردنظر را وارد کرده‌اند یا خیر؟ برخی کالای دیگری وارد کرده‌اند، برخی به‌نام تعدادی از شرکت‌ها دلار ارزان گرفته‌اند اما هنوز نتوانسته‌ایم شرکت‌ها را شناسایی کنیم، لذا اگر این سامانه‌ها ایجاد شوند با این تخلفات و فسادها مقابله خواهد شد.

وی بااشاره به رشد صادرات و واردات در یک سال اخیر گفت: صادرات غیرنفتی در شش ماهه اول امسال نسبت به شش ماهه اول سال 92 بیش از 20درصد افزایش یافته و نشان‌دهنده تحول عمده‌یی در صادرات غیرنفتی است. میزان واردات کالاهای سرمایه‌یی و ماشین‌آلات نیز در این مدت رشد قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: امیدواریم مجلس هر چه سریع‌تر سیاست‌هایی که دولت برای خروج از رکود ارایه داده را به تصویب برساند و به دولت برگرداند هرچند سیاست‌هایی که نیازمند تصویب مجلس نبود در دولت به تصویب رسیده و در حال ابلاغ است. تورم سنگینی پیش از این در کشور حاکم بود و همزمان با آن رکود جدی بر بخش‌های اقتصادی کشور سایه افکنده بود. جهانگیری گفت: تیم اقتصادی دولت تیمی است هماهنگ، منسجم و عالم و می‌داند که راجع به هر موضوعی در مقطعی مناسب چه تصمیمی باید بگیرد و این را هم می‌داند تصمیم بعدی پس از آن چه خواهد بود نه اینکه در مقطعی تصمیم بگیرد و نداند که تصمیم و قدم بعدی چه خواهد بود. براین اساس در مدت زمان کوتاه نتایج تصمیم‌گیری‌ها بر صاحبان علم و فن روشن می‌شود.

وی با بیان اینکه جهت‌گیری در زمینه خروج از رکود در سال گذشته به‌خوبی انجام شد، تصریح کرد: سال قبل همین ایام بود که مصوبه 35‌بندی برای تقویت و رفع موانع تولید به تصویب رسید؛ یک لحظه از وقت و فرصت از دست نرفت و در همان جلسات اول تصمیم‌گیری‌های مهم موردتوجه بود. شاید زمانی که وزرای روحانی رای نیاورده بودند و وزرای دولت قبل حضور داشتند از آنها خواستیم که این بودجه محقق نمی‌شود و اصلاحیه جدید ارایه دهند و همان هم شد و در فاصله‌یی که وزرای فعلی نبودند این تصمیم گرفته شد و اصلاحیه بودجه دردستور کار دولت قرار گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه درباره خروج از رکود مجموعه تصمیمات خوبی گرفته شد و سیاست‌هایی که می‌تواند کشور را به رونق برساند اتخاذ شده است، افزود: تعداد زیادی جوان تحصیلکرده جویای کار داریم که باید در اقتصاد رونق یافته به خواسته آنها پاسخ دهیم؛ الزاما باید به خاطر مطالبات این بخش سرعت رونق را کوتاه کنیم. وی بااشاره به رشد اقتصادی 4.6درصدی طی سه ماه نخست امسال گفت: امیدواریم مجلس هر چه سریع‌تر سیاست‌هایی که دولت برای خروج از رکود ارایه داده را به تصویب برساند و به دولت برگرداند هرچند سیاست‌هایی که نیازمند تصویب مجلس نبود در دولت به تصویب رسیده و در حال ابلاغ است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه طی یک سال گذشته گام‌های بلندی برای تعامل با دنیا برداشته شده است، افزود: با روسیه توافق‌های مهم و جدی انجام دادیم، با چین هم در حال توافق برای کارهای مهم هستیم و امیدواریم با 1+5 نیز به توافقاتی برسیم. جهانگیری با بیان اینکه در بخش تولید کشور تحرک مناسبی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: هم صنعت و هم سایر رشته‌های صنعتی امسال رشد داشته‌اند و خیلی از واحدهایی که قبلا دچار مشکل شده و متوقف بودند دوباره به چرخه تولید و صنعت برگشته‌اند.


ارتقای رتبه ایران با اصلاحات گمرکی

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران نیز در این مراسم با معرفی مزیت‌های سامانه اظهار از راه دور گفت: علاوه بر اینکه موانع و ایستگاه‌های ترخیص کالاهای وارداتی از 9ایستگاه به 3 ایستگاه و صادرات از 9 مرحله به 2 مرحله و یک روزه کاهش یافته و زمان اظهار از راه دور باعث شده که زمان ترخیص از 26روز به 3 روز کاهش یافته است. کرباسیان افزود: عملکرد سامانه و اصلاحات گمرکی باعث شده که مدیریت ریسک را شاهد باشیم و کالاهای مسیر سبز از 2 به 19درصد افزایش یافته است. درآمد گمرک نیز 130درصد افزایش یافته است.

مسیر ترانزیت نیز از 16 روز به 4 روز کاهش یافته است. با استفاده از جی پی اس و سامانه اظهار از راه دور، میزان کشف موادمخدر از 110تن به 25تن کاهش یافته و این موضوع نشان‌دهنده نظارت بهتر سامانه بر عملیات گمرکی است. رتبه ایران در گمرکات جهان نیز از 123 به 63 ارتقا یافته است.

صادرات و واردات باید 8ساعته انجام شود

علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم گفت: بسیار متاسفم که اعلام کنم براساس شاخص‌های تجارت جهانی در سال 2014، رتبه ایران به لحاظ توانمندسازی تجاری در بین 138کشور جهان 131 بوده است و در حوزه تجارت فرامرزی نیز رتبه ایران بین 183کشور جهان 153 بوده است. بخشی از این شاخص به خاطر نگاه حاکم خارجی‌ها به مسایل ایران است اما بخشی از آن به‌خاطر شاخص‌های فضای کسب‌وکار و تجارت ایران است که باید بهبود یابد. وی افزود: وزارت اقتصاد به‌دنبال یک برنامه جامع راهبردی برای 22مرکز زیرمجموعه این وزارتخانه با مسوولیت مستقل است.

وی از تدوین سند راهبردی برنامه‌های گمرک خبر داد و گفت: طبق این برنامه باید عملیات اجرایی ترخیص کالاهای وارداتی باید ظرف 8 ساعت و عملیات اجرایی صادرات کالا ظرف 6 ساعت انجام شود. تعداد اسناد گمرکی برای واردات در سال 96 به 5سند و تعداد اسناد برای صادرات باید به 2سند کاهش یابد.

وی ادامه داد: برای کاهش تخلفات گمرکی باید پنجره واحد تجاری فرامرزی نیز عملیاتی و اجرایی شود. هزینه‌های ترخیص صادرات به 150دلار و هزینه ترخیص واردات به 200دلار کاهش یابد و تا سال 96 رتبه دو رقمی در منطقه داشته باشیم و تا سال 1404 نیز در منطقه رتبه اول شویم. از نظر شاخص لجستیک نیز باید به رتبه 3 جهان برسیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به اقتصاد چین گفت: رشد اقتصادی چین عمدتا مبتنی بر صادرات و واردات است و سهم تولید در این رشد بسیار پایین است. چین تصمیم دارد مصرف و سهم مصرف را از تولید افزایش دهد، این می‌تواند شرایطی را برای ایران فراهم کند.

وی ادامه داد: البته ما هم می‌دانیم و شما هم می‌دانید که این ناشی از عملکرد یک دستگاه نیست، گمرک به تنهایی نمی‌تواند موجبات اصلاح جایگاه ایران را فراهم کند. طیب‌نیا از برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در کشور خبر داد و گفت: سند راهبردی گمرک برای کتابخانه تنظیم نشده بلکه برخاسته از عینیت و عمل است و به‌گونه‌یی تنظیم شده که عملیاتی شود. براساس تنظیمات انجام شده پایش و نظارت سازمان‌ها براساس سند مذکور خواهد بود و مجموع پاداش‌ها نیز بر همین اساس است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر