فشار برخی نمایندگان سلامت مالی بانک‌ها را به خطر ‌انداخت

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۹۲

گاهی درخواست و فشار نمایندگان مجلس موجب می‌شد که بانک‌ها را به زور در مسیری که سلامت مالی آنها را به خطر می‌انداخت، قرار دهیم. متاسفانه دخالت‌ها و فشارها به‌ویژه از بیرون در حدی است که هر کسی به اندازه‌یی که زور دارد، نظارت بانک مرکزی را به سمت خود می‌کشاند در حالی که این حوزه نباید تحت تاثیر چنین مسائلی قرار داشته باشد. حمید تهرانفر، معاون نظارتی سابق بانک مرکزی که اخیرا از معاونت نظارت بانک مرکزی رفته است با گفتن این سخنان به‌شدت از دخالت‌ها بر این حوزه انتقاد کرد و گفت که گاهی درخواست و فشار نمایندگان مجلس موجب می‌شد که بانک‌ها را به زور در مسیری که سلامت مالی آنها را به خطر می‌انداخت، قرار دهیم. به گزارش «تعادل»، تهرانفر در حاشیه همایش سالانه پولی و ارزی در پاسخ به این سوالات که آیا زمانی که از بانک مرکزی خارج شدید، کاری بود که باید انجام می‌شد، اما نتوانستید اجرایی کنید؟ اظهار کرد: حوزه نظارت بسیار گسترده است و همواره تاکید داشته‌ام که هدف از نظارت در بانک مرکزی در کشور ما تعریف‌شده نیست و مبهم است. وی گفت: متاسفانه دخالت‌ها و فشارها به‌ویژه از بیرون در حدی است که هر کسی به اندازه‌یی که زور دارد، نظارت بانک مرکزی را به سمت خود می‌کشاند، در حالی که این حوزه نباید تحت تاثیر چنین مسائلی قرار داشته باشد. معاون سابق نظارت بانک مرکزی در این باره به درخواست‌های مجلس و نمایندگان اشاره کرد و گفت: گاهی مجلس از ما چیز‌هایی درخواست می‌کرد که هیچ ارتباطی با اصول بانکداری نداشت و آنچه می‌خواستند بیشتر به بانک‌ها صدمه می‌زد، اما ما هم به عنوان مقام ناظر مجبور بودیم که از آن دفاع کنیم. در حالی که فلسفه نظارت بانک مرکزی داشتن بانک‌های سالم و تقویت آنهاست.

وی ادامه داد: چنین رفتاری به عنوان یک نقیصه بزرگ به‌شمار می‌رود، چراکه در مقابل درخواست‌های غیرمتعارف ما به عنوان مسوول نظارت برای اجرایی شدن آنها باید بانک‌ها را به ضرب و زور در مسیری که سلامتی مالی آنها را به خطر می‌انداخت وارد می‌کردیم که این یکی از اشکالات بزرگ در حوزه نظارت بوده و با اصل موضوع تناقض دارد.

تهرانفر در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بیمه مرکزی سامانه نظارتی‌ای را در چند سال گذشته تعریف کرده که هر اتفاقی در کوچک‌ترین نمایندگی بیمه را رصد می‌کند، اما چرا بانک مرکزی به چنین سیستمی مجهز نمی‌شود؟ توضیح داد: مگر می‌شود بانک مرکزی اطلاعات و ریز جزییات 21هزار شعبه را رصد کند، پس نقش مدیران عامل بانک‌ها و شعب آنها چیست؟ پس اعضای هیات‌مدیره چه می‌کنند و برای چه حقوق می‌گیرند؟ وی یادآور شد: نظارت بر بانک‌ها نظارت عالیه و حمایت از سپرده‌گذاران است. این مدیران عامل هستند که باید مسوولیت مدیریت و جزییات شعب را برعهده داشته باشند. نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها، نظارت بر همه شعبات نیست. در حوزه نظارت خیلی کارها باید انجام شود و در گام اول، همانطور که همیشه گفته‌ام، تعریف مشخصی از نظارت باید ارائه شود. هر کسی به هر میزان که زورش بیشتر باشد، می‌تواند نظارت بیشتری انجام دهد. معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: برخی نمایندگان مجلس گاهی صحبت‌هایی می‌کنند که هیچ ارتباطی با اصول بانکداری ندارد و بانک‌ها مجبور می‌شوند کارهایی که خودشان می‌دانند به آنها صدمه می‌زند را انجام دهند و بانک مرکزی مجبور است از آن دفاع کند. تهران‌فر با تاکید بر اینکه حرکت‌های نظارت، تقویت بانک‌های سالم در کشور است، گفت: من به عنوان مسوول نظارت باید با ضرب و زور بانک‌ها را به مسیری ببرم که سلامت مالی آنها از دست برود، درحالی‌که هدف از نظارت، بسترسازی برای فعالیت‌ بانک‌های سالم، قوی، توانمند و سودآور است. وی افزود: یک‌بار در جلسه‌یی که برخی بزرگان کشور حضور داشتند، این نظر مطرح شد که اگر کارمند بانکی در یکی از روستاها تخلفی کرد، بانک مرکزی باید با آن برخورد کند؛ اما اصلا این توقع از نظارت بر بانک‌ها درست نیست. معاون سابق نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: نظارت بر بانک‌ها نظارت عالیه بر بانک‌هاست و هدف این است که از منافع سپرده‌گذار حمایت شود و مدیرعامل و اعضای هیت مدیره هستند که باید بانک را خوب اداره کنند و اگر تخلفی شد، آنها باید پاسخگو باشند. وی گفت: به عنوان مثال، اگر مطالبات مشکوک‌الوصول زیاد شود، بانک باید قسمتی از آن را ذخیره بگیرد و از سود سهامدار کسر کند. نباید یک تعریف پرابهام از نظارت ارائه دهیم تا نظارت فعلی بر بانک‌ها را از حرکت بیندازیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر