اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۴۹

نظارت موردنظر بانک‌مرکزی اعمال نمی‌شود

رییس کل بیمه مرکزی ضمن انتقاد از عدم توانایی کافی برای اعمال نظارت در صنعت بیمه و بانکداری کشور گفت که بانک مرکزی حتی نمی‌تواند 80درصد نظارتی را که می‌خواهد اعمال کند.

عبدالناصر همتی که به تازگی از شبکه بانکی به بیمه مرکزی رفته است دیروز در بیست‌وششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و بانکی در مقابل انتقاداتی که به بیمه اتکایی بیمه مرکزی مطرح می‌شود، اظهار کرد: عنوان می‌کنند که بیمه اتکایی بیمه مرکزی نوعی بیزینس بیمه‌یی است. شاید این یک بیزینس بیمه‌یی باشد، ولی در ساختار موجود و فضای فعلی نظارتی می‌تواند کمک بزرگی به نظارت در بازار محسوب شود.

همتی افزود: بیمه اتکایی یکی از ابزارهای مهم در اختیار بیمه مرکزی است و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ابزارهای کافی برای نظارت در صنعت بیمه و بانک وجود نداشته و آنچه برای نظارت مدنظر است اعمال نمی‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که اکنون حتی بانک مرکزی نمی‌تواند 80درصد نظارتی که مدنظر دارد را اعمال کند، به‌طوری که می‌توان قاطعانه گفت فقط حدود 20درصد هدف در نظارت محقق می‌شود.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی در حال حاضر بیشتر بانکداری مرکزی و عملیاتی انجام می‌دهد تا نظارت و کنترل.


نرخ تورم در آستانه

تک‌رقمی شدن

محاسبات بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم در 12ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه 1395 معادل 10.4درصد است. مرکز آمار نیز اخیرا از تورم 10.2درصدی خبر داده بود.

خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت‌ماه 1395 به عدد 238.1 رسید که نسبت به ماه قبل 0.9درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در اردیبهشت‌ماه 1395 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 7.3درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی اعلام آمار نیز در روزهای گذشته اعلام کرده بود که نرخ تورم در 12ماهه منتهی به اردیبهشت امسال (تورم سالانه) با کاهش 0.6درصدی در مقایسه با فروردین ماه (10.8) به 10.2درصد رسیده است.


ادامه پرداخت سپرده‌های میزان توسط بانک صادرات

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از آغاز مرحله دوم بازپرداخت سپرده‌های مردم در موسسه منحله میزان طی چند روز آینده خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی علی رسولیان گفت: در مرحله نخست که سقف پرداختی تا ۱۰۰میلیون ریال بود در مجموع سپرده‌های ۱۲۰هزار نفر توسط بانک صادرات به حساب‌های آنان واریز و افراد ذی‌نفع طی برنامه زمانبندی شده با مراجعه به بانک به همراه مدارک لازم پول خود را برداشت یا در حساب دیگری پس‌انداز کردند.

وی با بیان اینکه زمان دقیق مرحله دوم بازپرداخت سپرده‌ها از سوی بانک صادرات اعلام خواهد شد، افزود: در این مرحله سپرده‌های مردم تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال به حساب آنان واریز می‌شود.

وی اظهار کرد: روند انتقال املاک و سپرده‌های موسسه منحله میزان به بانک صادرات بر مبنای کارشناسی و حسابرسی‌های دقیق و طی مراحل قانونی انجام شده و این کار در مراحل پایانی است که امیدواریم از این پس روند بازپرداخت سپرده‌های مردم با سرعت بیشتری انجام شود. رسولیان همچنین ابراز امیدواری کرد که بازپرداخت سپرده‌های مردم در این موسسه توسط بانک صادرات تا پایان دی ماه به اتمام برسد.


دیدار هیات ایتالیایی

با مدیرعامل بانک صنعت

هیات اقتصادی ایتالیایی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن دیدار کردند.

در این دیدار که با حضور «لامبرتو دینی» رییس هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری Capinvest و نخست وزیر اسبق ایتالیا برگزار شد، علی‌اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن به ترسیم فضای کسب و کار در ایران، پتانسیل‌های اقتصادی ایران و تشریح فضای ایجاد شده برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و همکاری‌های اقتصادی پرداخت.

«لامبرتو دینی» نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری به روابط اقتصادی کشورش با ایران، استمرار و پایبندی کشورمان نسبت به تعهدات بین‌المللی را مورد اشاره قرار داده و خواستار تلاش بیشتر ایران در زمینه توسعه صنعتی و تعامل با کشورهای جهان شد.

در این دیدار «رافائله مینچیونه» مدیرعامل شرکت کپینوست و «آلن جی اکونومیدس» مدیر روابط بین‌الملل این کشور نیز حضور داشتند که درخصوص بررسی شرایط استفاده از منابع خارجی، ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایرانی و راهکارهای جذب منابع برای این صندوق با عنصری مدیر امور بین‌الملل و تجهیز منابع و رحیم‌نیا رییس اداره بررسی و کنترل ریسک بانک صنعت و معدن به بحث کارشناسانه پرداختند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر