2 دلیل کاهش رشد اقتصادی در 2 سال گذشته

۱۳۹۵/۰۳/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۷۹۸

گروه بانک وبیمه

از سال1315 تاکنون که آمارهای اقتصادی دراختیار مسوولان، کارشناسان، تحلیلگران و مردم قرار گرفته، اهمیت آمارهای اقتصادی روز به روز بیشتر شده و مبنای بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها، بهبود روش‌ها و‌ آمادگی جامعه و اقتصاد برای تامین نیازهای آینده شده است. به گزارش «تعادل»، بسیاری از کارشناسان معتقدند که اهمیت انتشار به‌موقع آمارها، نسبت‌ها و شاخص‌های اقتصادی همچنین دسترسی سریع و مناسب آن، بیشتر شده و باتوجه به رشد جمعیت، تنوع نیازهای جامعه و کمبودها و محدودیت‌های اقتصادی، مسائل محیط‌زیستی، گرم شدن زمین و مشکلاتی که بشر در آینده با آن مواجه خواهد شد، لازم است که نسبت‌ها و شاخص‌های اقتصادی سریع‌تر و در طیف گسترده‌تری منتشر شود.

به عنوان مثال، اگرچه میانگین درآمد، دهک‌های درآمدی، تورم، پس‌انداز، سپرده‌ها و شاخص‌های مختلف برای کل جامعه و دهک‌ها اعلام می‌شود، اما لازم است موضوعاتی مانند کمترین میزان دستمزد، فاصله دستمزد کارگران با درآمد مدیران، کمترین سطح درآمدی، فقرخشن در 2درصد فقیرترین جامعه، آمارهای اجتماعی مانند طلاق، خودکشی، قتل، امید به سرمایه‌گذاری، اعتماد به سیاست‌های اقتصادی و... نیز مورد توجه باشد تا برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به سمتی برود که توزیع درآمد متناسب، اثرگذاری سیاست‌ها و... را شاهد باشیم. به عبارت دیگر، در دنیای امروز نمی‌توان تنها به آمارهای سنتی گذشته تکیه کرد و باید مجموعه‌یی از شاخص‌ها و نسبت‌ها و آمارها و شاخص‌های ترکیبی را تهیه کرد تا امکان درک واقعیت‌ها بهتر فراهم شود.

نکته دیگر، تغییر سال پایه آمارهاست که سبب می‌شود درک بهتری از میزان تغییر شاخص‌ها داشته باشیم. در همین ارتباط روز شنبه، ‌معاون اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که سال پایه آماری کشور از سال1383 به سال1395 تغییر می‌یابد.

پیمان قربانی در سی‌وهشتمین هم‌اندیشی آمار اقتصادی که با شعار «هشتاد سال آمار اقتصادی»، ضمن اظهار این مطلب، افزود: تمام مطالبات آماری دولت از بانک مرکزی، در سال گذشته با دقت و سرعت لازم، برآورده شده و دستیابی به نرخ نزولی تورم و رسیدن به سایر اهداف سیاست‌های اقتصادی دولت، در شرایط دشوار، با آمار بهنگام، ممکن می‌شود. اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی یکی از منظم‌ترین ادارات است که نظم و دقت کارکنان آن باعث شده آمار این بانک به منبع مطمئنی برای سیاست‌گذاران و مسوولان کشور تبدیل شود. قربانی، درخصوص کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشورهای صادرکننده، گفت: «شوک سقوط قیمت نفت از سال93 آغاز شد و تبعات آن در سال94 نیز ادامه داشت؛ اما باوجود اینکه اکثر صادرکنندگان عمده نفت به بحران‌های اقتصادی و افزایش شدید در نرخ تورم دچار شدند، ما توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم و این از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.» معاون اقتصادی بانک مرکزی، کاهش رشد اقتصادی در سال93 و تداوم تبعات آن در سال94 را از نتایج شوک قیمت نفت و انتظارات پسابرجام دانست و تصریح کرد: دولت با چند برنامه کوتاه‌مدت توانست موجب رشد مدیریت ‌شده نقدینگی شود و زمینه کنترل شرایط را فراهم کند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را دو مطالبه به‌حق مردم از دولت عنوان کرد و گفت: «لازمه رشد اقتصادی و ایجاد شغل، تامین مالی است و دولت در دو سال اخیر، بر اثر عوارض سیاست‌های گذشته، دچار تنگنای مالی بوده است.» وی بااشاره به اینکه نقش اصلی بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی کشور است، خاطرنشان کرد: «باید نوسانات اقتصادی را هموار کنیم و در جهت رشد اقتصادی گام ‌برداریم. هدف ما در سال جاری سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها، اصلاح نظام بانکی کشور و رویکرد فعالانه‌تر در سیاست‌های مالی خواهد بود.» قربانی در پایان سخنان خود، با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های مدیریت کل آمار اقتصادی بانک مرکزی، از تلاش‌های همکارانش در بهنگام‌سازی چارچوب‌ها و تغییر سال پایه تشکر کرد و توجه ویژه به مساله روزآمدسازی روش‌های گردآوری اطلاعات را خواستار شد.


تغییر سال پایه

مدیرکل آمار اقتصادی ضمن تاکید بر اهمیت تجدیدنظر در سال‌ پایه آماری همچنین بهنگام‌سازی چارچوب‌های آماری، اعلام کرد: عمده فعالیت‌های مطالعاتی لازم برای تغییر سال پایه (100=1395)، در سال 1394 انجام شده است. مدیرکل آمار اقتصادی افزود: «در طول هشتاد سال تولید آمار اقتصادی، از سال1315 تاکنون، این دهمین مرتبه است که ضرایب شاخص‌های اقتصادی بهنگام می‌شود و اهمیت تجدیدنظر و تغییر سال پایه و بهنگام‌سازی ضرایب بر متخصصان و اهل فن پوشیده نیست.» مقتدایی گردآوری داده‌ها و تحلیل و انتشار آنها را مهم‌ترین کار حوزه مدیریت کل آمار اقتصادی عنوان کرد و گفت: «باید رویکرد جدیدی نسبت به آمار داشته باشیم و چون سربازانی وظیفه‌شناس در اردوگاه اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه کنیم.»

وی افزود: در سال گذشته، چندین بررسی و گزارش جدید نیز به فعالیت‌های این مدیریت کل‌ اضافه شد و سعی‌مان این است که نیازهای جدید را مطالعه کنیم و در رفع‌ آنها بکوشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر