اخبار

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۱۹۰

افزایش نرخ دلار و ثبات نرخ سکه در بازار آزاد

صرافان ارز و سکه در معاملات روز دوشنبه بازار آزاد، یک دلار امریکا را با 143ریال افزایش نسبت به روز یک‌شنبه 34هزار و 738ریال و هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید را بدون تغییر قیمت، 10 میلیون و 220هزار ریال دادوستد کردند. یک یورو در بازار آزاد تهران با 66ریال افزایش قیمت، 39هزار و 303ریال و هر پوند انگلیس نیز با 300 ریال افزایش 50 هزار و 280 ریال مبادله شد. دیروز صرافان یک قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی طرح قدیم را با 10هزار ریال افزایش قیمت، 10 میلیون و 230هزار ریال ارزش‌گذاری کردند. همچنین نیم سکه طلای بهار آزادی با 20هزار ریال کاهش نسبت به یک‌شنبه، 5میلیون و 420هزار ریال و هر قطعه ربع سکه نیز با 10هزار ریال کاهش قیمت، 2میلیون و 880 هزار ریال فروخته شد. هر قطعه سکه یک‌گرمی طلا با 10هزار ریال افزایش نسبت به روز یک‌شنبه یک میلیون و 940هزار ریال و یک گرم طلای 18عیار نیز با 500 ریال افزایش، یک میلیون و 42 هزار و 700 ریال دادوستد شد. نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز با 2.5 دلار افزایش یک هزار و 235.7 دلار اعلام شده است.


تعیین تکلیف800 هزار پرونده سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج

تازه‌ترین اطلاعات منتشره از سوی دستگاه قضایی حاکی از تعیین تکلیف حدود 800هزار پرونده سپرده‌گذاران تعاونی اعتباری ثامن الحجج است. به گزارش ایسنا، حدود 70 روز از ورود برای تعیین تکلیف وضعیت سپرده‌گذاران تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج گذشت. این در حالی است که بعد از بروز تخلفات در این تعاونی غیرمجاز و عدم توانایی برای رسیدگی به تعهدات خود مقابل سپرده‌گذاران، دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک مرکزی و دستگاه قضایی تصمیم به واگذاری امور این موسسه به بانک پارسیان گرفتند. بر این اساس تعیین تکلیف پرونده‌های سپرده‌گذاران ثامن الحجج در بانک پارسیان از 13بهمن ماه سال گذشته و بر اساس روندی مرحله‌یی آغاز شد. بنا بر سیاست‌گذاری انجام شده، رسیدگی با اولویت مبالغ 3، 5و10میلیون تومان آغاز و در اواخر اسفندماه سال گذشته به 20میلیون تومان افزایش یافته بود، این سقف قرار بود که از اول اردیبهشت ماه به 35 میلیون تومان نیز افزایش یابد. این در حالی است که آخرین گزارش ارائه شده در رابطه با جریان رسیدگی به امور سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج که از سوی سخنگوی قوه قضاییه عنوان شده حاکی از پرونده حدود 800 هزار مورد از حساب‌های مردم است که تعیین تکلیف شده است. آن‌طور که محسنی‌اژه‌ای خبر داده، برای تعیین تکلیف این 800هزار پرونده رقمی حدود 1225 میلیارد تومان هزینه شده است. گرچه پیش‌تر اعلام شده بود که تامین هزینه پرداخت وجوه سپرده‌گذاران از محل منابع بانک پارسیان است، اما اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای تامین بخشی از این هزینه‌ها نیز از سوی مقامات مرتبط گاها مورد اشاره قرار گرفته است.


امضای تفاهمنامه همکاری بین بانک پارسیان و پست‌

بانک پارسیان و پست‌ بانک در راستای گسترش همکاری‌ها و برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر، در مراسمی تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کردند. به گزارش روابط عمومی بانک پارسیان، دکتر پرویزیان در مراسم امضای این تفاهمنامه تاکید کرد: کمک به رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط، واحدهای دانش‌بنیان و صادرات محور، همچنین همکاری با دولت برای تکمیل و اتمام طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، چهار محور مهم از فرامین مقام معظم رهبری در پیام نوروزی بود که این دو بانک می‌توانند با همکاری یکدیگر در این محورها مشارکت داشته باشند. دکتر پرویزیان با بیان این مطلب افزود: مهم‌ترین راه رسیدن به موفقیت مشترک، گسترش همکاری‌ها، هم‌افزایی و تبادل تجارب یکدیگر است و همه باید تلاش کنیم این مهم عملیاتی شود. وی تاکید کرد: بانک پارسیان به عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور، ظرفیت‌های مناسبی دارد و پست‌بانک نیز از ظرفیت‌های بالایی در ارائه خدمات، به‌خصوص در مناطق دورافتاده کشور برخوردار است که با امضای این تفاهمنامه مسیر برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل میسر می‌شود. مدیرعامل بانک پارسیان تصریح کرد: در شرایط تحریم، شبکه بانکی کشور توانست با ارائه خدمات مناسب به مشتریان شرایط را به‌خوبی مدیریت کند و البته آسیب‌هایی را هم متحمل شد که برای جبران آن ‌یکی از بهترین راه‌ها، همکاری و هم‌افزایی بانک‌هاست.


پیشنهاد طرح سپرده سکه

و طلا برای متعادل‌سازی بازار

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است، قیمت طلای جهانی و وضعیت عرضه و تقاضای داخلی در افزایش قیمت سکه در حدود یک ماه اخیر موثر بوده است و برای متعادل‌سازی بازار، دولت می‌تواند از طرح سپرده سکه و سپرده طلا استفاده کند. کاظم دوست حسینی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به لحاظ تئوری دو عامل در تعیین قیمت طلا موثر است؛ عامل اول قیمت جهانی طلاست و دیگری وضعیت عرضه و تقاضا در کشور خودمان است که تا حدودی تحت تاثیر فضای روانی قرار دارد. وی ادامه داد: این فضای روانی در بخش‌های مختلف ازجمله بازار ارز، سکه، مسکن و بورس تاثیرگذار است که البته با کاهش تنش‌های بین‌المللی پس از برجام تا حدودی این فشارهای روانی کاهش پیدا کرده است. مشاور بانک توسعه صادرات افزود: از سوی دیگر به‌طور معمول نوسانات فصلی در بازار سکه موثر و طبیعی است که بعد از تعطیلات نوروز تقاضای سکه کاهش پیدا کند. از طرف دیگر مقدار طلایی که به سکه تبدیل می‌شود حایز اهمیت است، چراکه به هر حال جدا از نرخ‌های جهانی وضعیت عرضه و تقاضا اهمیت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر