تولید نمایشگرهای محوشونده با پوست هشت‌‌پا

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۴۶

اگردنبال ساخت پارچه مصنوعی برای پوشاندن روبات انسان‌نما هستید، مراجعه به پوست چسبناک و تغییر رنگ‌دهنده هشت‌‌پا می‌تواند، کارساز باشد و این کاری است که دانشمندان دانشگاه کورنل انجام داده‌اند.

محققان یک پوست الکترونورتاب لاستیکی تولید کرده‌اند که نه تنها نور را به رنگ‌های مختلف منتشر می‌کند بلکه می‌تواند این کار را زمانی که تا شش برابر اندازه اولیه‌اش کشیده شده، انجام دهد. این پوست که به خازن منتشر‌کننده نور بسیار ارتجاعی (HLEC) موسوم است، از سه لایه شامل دو الکترود هیدروژل یونی شفاف که در میان آنها یک ماتریکس سیلیکون قرار گرفته، تشکیل شده است.

این ماتریکس حاوی پیکسل‌های ساخته شده از سولفید زینک است که در عوض با فلزات واسطح مختلف ناخالص شده‌اند. زمانی که یک جریان الکتریکی خارجی از میان الکترودها و از درون ماتریکس می‌گذرد، فلزات مختلف به انتشار طول‌ موج‌‌های مختلف نور می‌پردازند. برای مثال فلز مس رنگ آبی و منیزیوم رنگ زرد تولید می‌کند.

علاوه بر آن، از آنجایی که ظرفیت خازنی ماتریکس در زمان تغییر شکل عوض می‌شود، ممکن است که پوست HLEC بتواند چیزی که آن را لمس کرده شناسایی کند و سپس نور را بر اساس آن تغییر دهد.

این فناوری می‌تواند از کاربردهای عملی زیادی برخوردار باشد. برای مثال روبات‌های بهداشت و درمان می‌توانند از این ماده برای نمایش تب و نبض بیمار استفاده کنند، همچنین می‌توان نمایشگرهایی تولید کرد که جمع می‌شوند.

از این فناوری در حال حاضر برای ساخت یک روبات با بدن نرم استفاده شده که تغییر رنگ می‌دهد و از محرک‌های پنوماتیک برای خزیدن کرم‌وار استفاده می‌کند. این تحقیق در مجله ساینس منتشر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر