برنامه‌های اعتباری برای توسعه صادرات به روسیه

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۲۹

گروه بانک و بیمه

رییس بانک توسعه صادرات بااشاره به نتایج سفر رییس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه گفت: بانک‌های ایتالیایی و فرانسوی صورت‌های مالی ۳‌سال اخیر را به زبان انگلیسی مطالبه کردند تا سپس به مرحله قرارداد نهایی برسیم.

به گزارش «تعادل»، علی صالح‌آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در یک نشست خبری با رویکرد شرایط جدید پس از رفع تحریم‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر مانده تسهیلات بانک توسعه صادرات 20درصد رشد داشته و در مجموع تسهیلات پرداختی در سال94 حدود 4هزار و 68میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7‌درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه از مجموع تسهیلات پرداختی در سال94 حدود 70درصد سرمایه در گردش و 30درصد طرح بوده، گفت: مانده تسهیلات 20درصد ریالی و مابقی ارزی است.

صالح‌آبادی ادامه داد: همچنین در بخش ال‌سی مجموع ال‌سی‌های وارداتی و صادراتی بانک 2.5میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 3.6درصد افزایش یافته است. صالح‌آبادی با‌اشاره به فصل جدید روابط تجاری ایران و روسیه تصریح کرد: با‌توجه به شرایط فعلی ترکیه و روسیه شرکت‌های روسی علاقه‌مند به واردات محصولات غذایی و فرآورده‌های لبنی از ایران هستند. وی ادامه داد: هم‌اکنون روابط بانکی بین ایران و روسیه برقرار شده و 20‌میلیون یورو خط اعتباری برای صادرکنندگان ایرانی کالا به روسیه در‌نظر گرفته شده است و اتاق بازرگانی نیز شرایط را برای صادر‌کنندگان کالا به روسیه فراهم می‌کند. صالح‌آبادی همچنین با‌اشاره به رابطه تجاری ایران و ترکمنستان افزود: ایران سالانه 2 تا 3‌میلیارد دلار گاز از ترکمنستان وارد می‌کند. طی مذاکراتی که با وزارت نفت انجام شده صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی از ایران به ترکمنستان از محل طلب دولت ترکمنستان از وزارت نفت تامین می‌شود که امروز تفاهمنامه ایجاد این خط اعتباری بین بانک توسعه صادرات و شرکت ملی نفت امضا می‌شود.

رییس بانک توسعه صادرات همچنین به رابطه تجاری ایران و ارمنستان اشاره کرد و توضیح داد: قرارداد انتقال خط سوم برق بین ایران و ارمنستان نهایی شده و 83‌میلیون یورو توسط بانک توسعه صادرات و با تضمین دولت تامین مالی می‌شود. وی ادامه داد: با این کار علاوه بر افزایش انتقال برق بین ایران و ارمنستان امکان افزایش صادرات گاز از ایران به ارمنستان نیز فراهم و این پروژه طی 24‌ماه آینده تکمیل می‌شود.

صالح‌آبادی بااشاره به بخش دیگر توسعه روابط ایران و ارمنستان یادآور شد: بانک ملت ایران 100درصد سهام بانکی در ارمنستان به‌نام بانک ملت ارمنستان را در‌اختیار دارد که یک خط اعتباری 10‌میلیون یورویی به بانک ملت ارمنستان می‌دهیم و به این وسیله صادرکننده ایرانی کالا به ارمنستان در ایران پول نقد می‌گیرد و قرارداد بین بانک توسعه صادرات و بانک ملت ارمنستان هفته آینده امضا خواهد شد. صالح‌آبادی با بیان اینکه شرکت‌های پیمانکار ایرانی پروژه‌های مختلفی را در عراق اجرا می‌کنند، گفت: براساس مصوبه دولت مقرر شد بانک مرکزی مبلغ 200میلیون دلار نزد بانک توسعه صادرات سپرده‌گذاری ارزی کند و این مبلغ در قالب اعطای تسهیلات به پیمانکاران ایرانی در عراق پرداخت شود.

صالح‌آبادی با‌اشاره به همکاری بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی توضیح داد: در 3‌قالب این همکاری برقرار است. قرارداد توسعه ریالی به مبلغ 100میلیارد تومان که نزد بانک توسعه صادرات انجام شده و در قالب تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت می‌شود، 100میلیون یورو ارزی و 800میلیون دلار ارزی برای نفت و گاز به‌زودی تخصیص داده خواهد شد و مبلغ 675میلیون دلار برای قرارداد عاملیت ارزی به قالب همکاری بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی است. صالح‌آبادی همچنین بااشاره به حضور در هیات ایرانی همراه رییس‌جمهور در سفر به ایتالیا و فرانسه و دستاوردهای این سفر برای نظام بانکی توضیح داد: در این سفر با چندین بانک‌ ایتالیایی و فرانسوی مذاکرات اولیه انجام شد و سپس قرار شد صورت‌های مالی 3سال اخیر را به زبان انگلیسی ارائه دهیم و به مرحله امضای قرارداد برسیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر