کاهش قیمت دلار و سکه با افزایش تب برجام

۱۳۹۴/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۶۱۴

گروه بانک و بیمه | احسان شمشیری|

در حالی که برخی کارشناسان، کاهش نرخ دلار در کوتاه‌مدت را متاثر از جو روانی حاصل از اجرای برجام تحلیل کرده و معتقدند که نرخ دلار و ارز در میان‌مدت و بلندمدت، متاثر از کاهش قیمت نفت، کسری بودجه دولت، رشد تقاضا به خاطر گشایش در فضای تجاری و رشد واردات، دوباره افزایش یافته و به نرخ فعلی و حتی بیش از نرخ کنونی افزایش خواهد داد، اما دیروز شنبه 26 دی 94، نرخ دلار و ارز متاثر از اخبار اجرای برجام کاهش یافت.

به گزارش «تعادل»، برخی صرافان بازار می‌گویند که اخبار مربوط به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، مهم‌ترین خبری است که در کوتاه‌مدت، زمینه کاهش نرخ ارز را فراهم می‌کند و هنوز تا زمانی که به خاطر رشد تقاضا و گشایش فضای تجاری، شاهد افزایش نرخ دلار باشیم، فاصله داریم. به هر حال، متاثر از رونق نسبی تجاری و تولید، رشد تقاضا برای واردات کالا، قراردادهای جدید در صنعت حمل و نقل، خودرو، نفت، کاهش قیمت نفت، کسری بودجه دولت، هزینه‌های عمرانی و... می‌توان انتظار داشت که در ماه‌های آینده، بازار ارز با تحولات تازه‌تری مواجه شود و بانک مرکزی باید خود را برای این شرایط آماده کند تا بازار ارز و سکه با نوسان‌ها و افزایش نرخ زیاد مواجه نشود. صرافان بازار ارز و سکه، نرخ هر دلار امریکا را روز شنبه با 50 تومان کاهش نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته پس از شکست سطح مقاومتی 3600 تومانی به 3597 تومان کاهش دادند و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با افت 6هزار تومانی، 923هزار تومان تعیین قیمت کردند. به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با 48 تومان افت قیمت، 3995 تومان و هر پوند نیز با 12 تومان کاهش 5200 تومان قیمت خوردند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با 6هزار تومان کاهش، 923هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم نیز با 7هزار تومان کاهش 921هزارتومان تعیین قیمت شدند. همچنین نرخ هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با 2هزار تومان افت قیمت، 468هزار تومان و هر ربع سکه نیز بدون تغییر قیمت، 254هزار تومان فروخته شدند. هر قطعه سکه یک گرمی نیز بدون تغییر قیمت 170هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار نیز 94هزارو300 تومان خرید و فروش شد. صرافان می‌گویند با افت قیمتی اسعار(ارزها)، بازار ارز شاهد خرید و فروش اندک بود و معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. این در حالی است که همزمان با نزدیک‌شدن به روز اجرای برجام، بازار ارز شاهد نوسانات نزولی بود و صراف‌ها علت این کاهش قیمت را اخبار مربوط به لغو تحریم و برجام می‌دانند.نرخ دلار که از چند هفته قبل روند صعودی را پیش گرفته بود از روزهای پایانی هفته گذشته وارد مدار نزولی شد و روند کاهشی را امروز هم طی کرد.

روند نزولی قیمت دلار بعد از آن آغاز شد که دلار در بازار آزاد تا 3730 تومان هم بالا رفت، هرچند به‌اعتقاد مسوولان بانک مرکزی دلار به این قیمت‌ها نرسید و میانگین نرخ فروش دلار در سامانه مخصوص بانک مرکزی و صرافان 3700 تومان بوده است.

ولی روند نزولی قیمت دلار بعد از آن رسما آغاز شد که مواضع رسمی دولت در خصوص نرخ دلار اعلام و تاکید شد دولت بنا ندارد نرخ ارز افزایش یابد. البته دولتی‌ها این را هم گفتند که بعد از برجام وضع بازار ارز تغییر خواهد کرد و حتی قول دادند نرخ طلا و ارز بعد از برجام ارزان شود. برخلاف دولت اما کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش قیمت دلار بعد از برجام دوام نخواهد داشت و ممکن است نرخ ارز باز هم افزایش یابد. این نکته‌یی است که عبده تبریزی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفته و تاکید کرده، «بعد از اجرای برجام قیمت ارز قطعاً پایین نخواهد آمد، دلیلی ندارد از اقتصاد ملی کشور دفاع نکنیم و به‌ محض اینکه مقداری ارز نصیب کشور می‌شود، شروع به واردات و از اولویت‌های اقتصاد ملی صرف‌نظر کنیم.»بسیاری از مسوولان ارشد دولتی به‌ویژه معاون ارزی بانک مرکزی این وعده را داده بودند که وضعیت بازار ارز بعد از برجام بهتر شود، حتی معاون وزیر نفت به مردم قول داده بود که طلا و دلار بعد از برجام ارزان شود. سعید مجتهدی رییس شورای عالی کانون صرافان در گفت‌وگو با «تعادل» در خصوص نوسانات اخیر انواع ارز در بازار ایران اظهار کرد: دو عامل را در خصوص نوسانات ارز باید در نظر داشت دلیل اصلی به موضوع برجام مربوط است. برجام و خبرهای پیرامون آزاد‌سازی پول‌های بلوکه ایران عامل کاهشی انواع نرخ ارز بود و دلیل دوم کاهش قیمت نفت و ورود آن به کانال 20دلاری است. از طرف دیگر اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها تقاضای بیشتر ارز از سوی تاجران را درپی خواهد داشت. وی در خصوص احتمال نوسان بیشتر در روزهای آینده گفت: تک‌نرخی شدن ارز می‌تواند عامل مهمی برای جلوگیری از نواسانات بی‌رویه در بازار باشد و این امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک این اتفاق بیفتد. زیرا در آن صورت کنترل قیمت به آسانی صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر