دلار و سکه گران شد

۱۳۹۴/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۱۴۸

گروه بانک و بیمه

صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار امریکا را روز شنبه با 170 ریال رشد نسبت به پنج‌شنبه هفته گذشته 37هزار و 270ریال و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با افزایش 110هزار ریالی، 9میلیون و 580هزار ریال تعیین قیمت کردند. دلار امریکا با رشدی که روز گذشته تجربه کرد رکورد 3 ساله خود را شکست و بر‌فراز قله 0073‌تومانی باقی ماند.

به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با 480 ریال افزایش 40هزار و 500 ریال و هر پوند نیز با 200ریال افت 54هزار و 100ریال قیمت خوردند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 110هزار ریال افزایش 9میلیون و580هزار ریال و هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم نیز با 90هزار ریال افزایش قیمت 9میلیون و 560هزار ریال تعیین قیمت شدند. همچنین نرخ هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با 30هزار ریال افزایش قیمت، چهار میلیون و 830هزار ریال و هر ربع سکه نیز با رشد 10هزار ریالی، دو میلیون و 640هزار ریال فروخته شدند. هر قطعه سکه یک گرمی نیز با 20هزار ریال رشد قیمت، یک میلیون و 740هزار ریال و هر گرم طلای 18عیار نیز 979هزار ریال خرید و فروش شدند. نرخ هر اونس طلا در معاملات بازارهای جهانی با هفت دلار افزایش، یک هزار و 105دلار قیمت‌گذاری شد.

نرخ دلار در بازار آزاد در چند ماه اخیر افزایش قابل توجهی در مقایسه با حدود دو سال گذشته که از تنش‌های بازار کاسته شده بود، دارد. به طوری که از حدود 3200تومان در تیرماه به بیش از 3700 تومان درحال حاضر رسیده است.

بانک مرکزی برای گرانی این 500 تومان در عرض چند ماه اخیر دلایلی همچون تقاضای فصلی یا تقاضای ارز برای سفرهای اربعین یا حتی اقدامات برخی گروهای خاص در بازار ارز را مطرح کرد. یا اینکه در سویی دیگر کارشناسان عنوان می‌کنند که در شرایط فعلی و با توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت و به تبع آن ریزش درآمدهای دولت، طبیعی است که نرخ دلار در بازار با افزایش همراه باشد تا بتواند بخشی از کسری درآمد را جبران کند.

گرچه دوران تقاضای ارز برای اربعین یا ژانویه هم گذشت اما برخلاف وعده سیف، رییس کل بانک مرکزی دلار نه تنها در بازر ارزان نشد بلکه همچنان مرز 3700 تومان را پشت سر گذاشته و به روند اغلب صعودی خود ادامه می‌دهد.

سرکشی به بازار ارز و دریافت نظرات صرافان حاکی از این بود که هیچ ماجرای پشت پرده‌یی برای گرانی دلار وجود ندارد؛ اما این روند کنترلی بازار است که موجب شده دلار در نرخ گران شده خود باقی بماند. آن طور که برخی صرافان اعلام می‌کردند درحال حاضر تقاضای چندانی برای خرید وجود ندارد در عین حال که عرضه نیز نسبت به قبل کاهش یافته است.

صرافان در رابطه با شرایط نسبتا رکودی که فعلا در بازار وجود دارد نیز عنوان کردند به گونه‌یی همه منتظر اجرای برجام و اتفاقات بعد از آن هستند.

اما موضوع دیگر در رابطه با بازار ارز به توزیع دلارهای خاص در صرافی‌های بانک‌ها اختصاص دارد آن هم در شرایطی که مدتی است توزیع از حالت انحصاری صرافی یک بانک خارج شده و در چند صرافی انجام می‌شود. به گونه‌یی که صرافان می‌توانند روزانه حدود 50 تا 100هزار دلار را با اختلاف قیمتی حدود 10 تا 15تومان از صرافی بانک‌ها دریافت کنند.

گرچه صرافان تهرانی هم به خرید این ارزها وارد می‌شوند اما شواهد بازار و اظهارات صرافان بیانگر این بود که در این مدت صرافان شهرستانی از متقاضیان پر و پا قرص دلارهای بانک مرکزی یا همان دلارهای تنظیم بازار هستند. آن طور که عنوان می‌کردند صرافان شهرستانی در روز بین 30 تا 50 هزار دلار از صرافی بانک‌ها می‌گیرند آن هم در شرایطی که حتی نیاز روزانه آنها در شهرستان محل اقامتشان از 1000دلار هم بیشتر نیست. بنابراین به وضوح دیده می‌شود که این صرافان دلار‌های خریداری شده در روز را در بازار تهران به فروش رسانده و منبعی برای سودآوری آنها شده است. صرافان می‌گویند گرچه ظاهر امر تاثیری در بازار ندارد ولی این ارزها قرار بود که برای تنظیم عرضه و تقاضا باشد نه پهن شدن بساط سودآوری ارز. در عین حال که این اقدام به نوعی استفاده از صرافان برای پاک کردن صورت اقدامات مخربی است که پیش‌تر عده‌یی در بازار ارز انجام می‌داده‌اند و در نهایت همه‌ چیز به اسم صرافان تمام می‌شود.

این درحالی است که چندی پیش، نیروهای پلیس در اقدامی در یک روز حدود 50 نفر از دلالان را از بازار جمع‌آوری کردند که البته بنا بر آنچه معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد به هر حال در سال گذشته بانک مرکزی مقررات ناظر بر عملیات ارزی را ابلاغ کرد تا در جهت اجرای مقررات ارزی اقدام کنند که جریان اخیر بازار ارز هم در همین رابطه بوده و این جریان نیز در همان مسیر قرار دارد.

به هر حال اکنون بین دو نرخ بازار آزاد و دولتی حدود 700 تومان فاصله وجود دارد. این اختلاف درحالی است که با کاهش نوسانات ارزی در طول دو سال گذشته شکاف قیمتی به حدود 250 تومان هم کاهش یافته بود که با تغییر روند در ماه‌های گذشته باز هم این اختلاف بیش از گذشته شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر