پرسه سودهای رنگارنگ سپرده در دفاتر بانک‌ها

۱۳۹۳/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۶۰

بی‌توجهی بانک‌ها به اغلب دستورالعمل و بخشنامه‌های بانک مرکزی موضوع جدیدی نیست، بالاخص وقتی که قرار بر جذب پول از مردم و افزایش منابع باشد هر بانکی به هر طریقی نه تنها قانون را دور می‌زند بلکه اخلاق حرفه‌یی را نیز زیر پا می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، با وجود اینکه بیش از چهار ماه از تفاهم بین شبکه بانکی برای ساماندهی سود سپرده که به‌صورت مخربی در بین آنها در حال گردش بود می‌گذرد، اما هنوز بانک‌های متخلفی هستند که شاید به دور از دید نظارتی بانک مرکزی یا شاید هم در مقابل آن سود سپرده را طبق میل خود تعیین می‌کنند.

رسوایی بانک‌ها در تعیین دلخواه سود سپرده تا حدی است که رییس کل بانک مرکزی، معاونان و حتی رییس شورای هماهنگی بین بانک‌های دولتی در عین حال که مدعی‌اند در بیش از 95درصد بانک‌ها سود سپرده بنابر تفاهم انجام شده اجرا می‌شود بر این هم اذعان دارند که در این میان هستند اندک بانک‌های کوچک یا موسسات اعتباری که خودسرانه اقدام کرده و حتی تا بیش از 30درصد هم به مشتریان خود سود می‌دهند. همچنین سرکشی به برخی شعب بانک‌ها هم نشان می‌دهد که سودهای روزشماری که قرار بود از هر رقمی به 10درصد کاهش یافته یا یکساله‌ها حداکثر 22درصد تعیین شود هنوز هم گاهی تا بیش از ارقام مقرر شده به مشتریان پرداخت می‌شود. در عین حال با وجود اینکه در آخرین هشدارهای بانک مرکزی باید بانک‌ها تمامی حساب‌های سپرده کوتاه‌مدت خود که تا قبل از ابلاغ دستورالعمل سودهای جدید باز کرده بودند را تا اول شهریور سال جاری بسته و به سودهای فعلی تغییر می‌دادند اکنون با گذشت یک ماه همچنان به حساب‌های روزشمار قبلی به جای 10درصد گاهی تا بیش از 22درصد هم سود می‌پردازند؛ بنابراین تا هنگامی که همچنان حساب‌های کوتاه‌مدت جدید با سود بیش از 10درصد باز می‌شود، نمی‌توان توقع داشت که تعدادی از بانک‌ها حساب‌های روزشمار قبلی با سودهای مغایر را از دفاترشان حذف کنند.

در حالی تخلفات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای تعیین سود ادامه دارد و بانک مرکزی تمام قد از این موضوع که تعداد معدودی از بانک‌های کوچک و اغلب موسسات مالی اعتباری آن‌هم از نوع غیرمجاز خارج از تفاهم عمل می‌کنند، دفاع می‌کند که، اتفاقا همان تعداد بانک‌های متخلف کم نبوده و موسسات اعتباری منحرف از قانون هم اغلب موسسات مورد تایید و تحت نظارت بانک مرکزی هستند. اما با وجود اینکه خود مقامات نظارتی بانک مرکزی هم به‌خوبی می‌دانند که چه بانک‌ها و موسساتی به قوانین تعیین شده این بانک پایبند نیستند و همواره فراتر از قانون حرکت می‌کنند جای این ابهام باقی است که چرا به‌طور جدی در مورد آنها اقدام نکرده و اجازه می‌دهند این تعداد شاید اندک، نام سایر بانک‌ها و حتی شبکه بانکی را در فهرست متخلفان همیشگی از قوانین بانک مرکزی قرار دهند؟ در عین حال که بانک‌های مورد بحث با اقدام به تخطی از تفاهمی که خود جزو ترتیب‌دهندگان آن بودند، اخلاق حرفه‌یی را زیر پا گذاشته و به‌نفع خود اما به ضرر سایر بانک‌هایی که پایبند به قانون و ضوابط بانک مرکزی هستند، عمل می‌کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر