اخبار

۱۳۹۴/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۸۱۲

پیش‌بینی‌ها

در بازار طلا ناکام ماند

رییس اتحادیه طلا و جواهرگفت: به نظر می‌رسید با پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع‌الاول، بازار طلا رونق بگیرد ولی نشانه‌های رونق ضعیف است و با آغاز ماه جدید تقاضا افزایش نیافته و قیمت‌ها نیز کاهش یافت.

محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: هشتمین هفته‌یی را پشت سرگذاشتیم که قیمت جهانی طلا سیر نزولی داشت و در اواخر هفته هر اونس طلا به حدود 1065دلار رسید که در هفته گذشته حدود 10 دلار و هفته قبل از آن حدود 11 دلار کاهش یافت. وی با بیان اینکه در اوایل هفته گذشته قیمت ارز بالا بود، افزود: از روز یک‌شنبه هفته قبل و بعد از اتمام تعطیلات و پایان ماه صفر برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت‌ها روال کاهشی گرفت. کشتی‌آرای همچنین با بیان اینکه روند نزولی ارز و کاهش قیمت جهانی طلا باعث کاهش قیمت سکه تا 911 هزار تومان شد، گفت: به این ترتیب در هفته گذشته قیمت طلا، سکه و ارز سیر کاهشی داشت.


دریافت پول بدون کارت از خودپردازهای بانک صادرات

بانک صادرات ایران برای پاسخگویی به نیاز مشتریان امکان پرداخت وجه از طریق دستگاه‌های خودپرداز بدون کارت را فراهم کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، این بانک در جهت افزایش دسترسی سریع هموطنان به خدمات بانکی و تسهیل در امور مشتریان خدمت جدید پرداخت وجه بدون کارت از طریق دستگاه‌های خودپرداز را عملیاتی کرد. بر این اساس در مرحله اول کسی که قصد دادن مجوز برداشت وجه به شخص دیگر را دارد، ضمن همراه داشتن سپهر کارت باید به دستگاه خودپرداز بانک صادرات ایران مراجعه و نسبت به انتخاب تراکنش برداشت وجه و پس از آن انتخاب تراکنش «مجوز برداشت به شخصی دیگر» اقدام کند. در این مرحله دارنده کارت پس از وارد کردن کد ملی خود و تعیین مبلغ مورد نظر کد ١٩ رقمی تحت عنوان «کد برداشت» از دستگاه خودپرداز دریافت می‌کند که ‌باید کد مذکور را به ذی‌نفع تراکنش یعنی «متقاضی دریافت وجه بدون کارت» اعلام کند. در مرحله بعدی متقاضی دریافت وجه بدون کارت باید تا قبل از عملیات batch شبانه (نقل و انتقال دسته‌یی تراکنش‌ها) به یکی از خودپردازهای بانک صادرات ایران مراجعه و بدون وارد کردن کارت و صرفا با زدن دکمه «ثبت» وارد منوی تراکنش‌های بدون کارت شود و از طریق گزینه «دریافت وجه» با وارد کردن ١٩ رقم کد برداشت و ١٠ رقم کد ملی دارنده کارت و تعیین مبلغ، وجه را به صورت کلی یا مرحله‌یی دریافت کند. شایان ذکر است هم‌اکنون افزون بر خدمات پرداخت وجه، قابلیت دریافت مکانیزه قبوض، عملیات رمز، انتقال وجه، اعلام مانده حساب، ارائه صورت‌حساب، خدماتی همچون: خرید شارژ سیم‌کارت‌های اعتباری، پرداخت اقساط کارت اعتباری، کمک به موسسات خیریه و اعلام مفقودی کارت نیز از طریق این دستگاه‌ها قابل ارائه است.


موافقت با انتشار عمومی آمار بانک مرکزی در برنامه ششم

مدیرکل امور مجلس بانک مرکزی از موافقت نمایندگان کمیسیون مشترک مجلس با تصریح امکان انتشار آمار‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی در مدت اجرای برنامه ششم توسعه خبر داد. مهدی اسلام‌پناه با اشاره به تعامل مناسب بانک مرکزی با نمایندگان مجلس در بررسی احکام برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در احکام لایحه برنامه ششم توسعه بحث انتشار آمار‌های اقتصادی توسط بانک مرکزی دیده نشده است. وی افزود: با توضیحاتی که کارشناسان بانک مرکزی به کمیسیون مشترک مجلس ارائه کردند، نظر بانک مرکزی پذیرفته و مقرر شد علاوه بر انتشار آمار‌های اقتصادی توسط مرکز آمار، بانک مرکزی هم در مدت اجرای برنامه ششم توسعه به صورت مجزا گزارش‌های اقتصادی از جمله رشد اقتصادی و تورم را به صورت عمومی منتشر کند.


پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز با معاملات آتی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به از بین رفتن نگرانی سفته‌بازی بازار نقدی و فیریکی ارز با راه‌اندازی، بازار مشتقات ارزی گفت: صرافی‌ها هم می‌توانند از این بازار استفاده کنند. شهریار شهمیری در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه راه‌اندازی بازار مشتقه ارز همزمان با لغو تحریم‌ها به نفع اقتصاد و برای نظام‌مند کردن بازار ارز و به تبع آن آرامش فعالان اقتصادی لازم و ضروری است، اظهارداشت: راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی که به تازگی در شورای عالی بورس تصویب شده است، اقدامی ملی و در راستای توسعه اقتصادی خواهد بود. وی با بیان اینکه بازار مشتقه ارز می‌تواند یکی از روش‌های کنترل بازار و پوشش ریسک‌های موجود باشد، خاطرنشان کرد: متولی اصلی بازار ارز، بانک مرکزی است، از این رو بازار مشتقه ارزی باید با هماهنگی کامل سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالای ایران و بانک مرکزی راه‌اندازی شود. شهمیری تاکید کرد: قطعا با توجه به اینکه تحریم‌ها در حال کاهش است و فرصت مناسبی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فراهم می‌شود، نیازمند راه‌اندازی این بازار هستیم. کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های بزرگ، دادن اطمینان به سرمایه‌گذاران و بازرگانان خارجی برای حضور در بازار ایران است که معاملات آتی ارز می‌تواند پتانسیل جدیدی را برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز و امنیت اقتصادی ایران به این فعالان بدهد. وی با اشاره به اینکه امروز فرصت مناسبی برای اجرایی شدن بازار مشتقه ارز است، افزود: راه‌اندازی معاملات آتی ارز می‌تواند به فعالان بازار اجازه دهد که در بازاری نظام‌مند و با قوانین مشخص، ریسک‌های خود را پوشش دهند و از طرف دیگر مسوولان نیز نگران سفته‌بازی در بازار نقدی و فیزیکی ارز نخواهند بود. شهمیری در پایان گفت: می‌توان از پتانسیل‌های صرافی‌ها نیز در این بازار استفاده کرد تا شاهد بازاری با عمق بالا برای معاملات آتی ارز در آینده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر