دلارقله 3600 تومان را فتح کرد

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۲۹۱۱

گروه بانک و بیمه|

صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار امریکا را در روز شنبه با 57تومان رشد نسبت به روز پنج‌شنبه سه هزار و600 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 5هزار تومان افزایش 917هزار تومان تعیین قیمت کردند.

به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با 20 تومان افزایش، سه هزار و 863تومان و هر پوند نیز با 40تومان افزایش، 5هزار و440 تومان قیمت خورد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم نیز به ترتیب با پنج و چهار هزار تومان افزایش917 و916هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین نرخ هر نیم سکه بهار آزادی با سه هزار تومان رشد 462هزار تومان و هر ربع سکه نیز با 2هزار تومان افزایش 249هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت 166هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار نیز 94هزار و 400 تومان خرید و فروش شد. همچنین هر اونس طلا نیز 1083دلار قیمت‌گذاری شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر افزایش سفر و تقاضا برای خرید دلار را مهم‌ترین عاملی دانست که منجر به افزایش نرخ آن و نزدیک شدن به مرز 3600تومان شده است. محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: معمولا اوایل هفته با توجه به دو روز تعطیلی، تقاضا برای خرید دلار افزایش می‌یابد اما به اعتقاد من مهم‌ترین دلیلی که باعث افزایش قیمت دلار در روز جاری شده است، بحث مسافرت‌ها و تعطیلاتی است که تا حدود 20روز آینده شاهد خواهیم بود. وی افزود: با تعطیلات اربعین و 28صفر معمولا میزان مسافرت‌ها افزایش می‌یابد و تعدادی از ایرانیان نیز به خارج از کشور سفر می‌کنند که طبیعی است این موضوع منجر به افزایش تقاضا برای خرید دلار شود. کشتی‌آرای با بیان اینکه در هفته گذشته بحث کاهش نرخ سود بانکی منجر به نوساناتی در بازار شد، گفت: این موضوع درحال حاضر ظاهرا منتفی است و تاثیراتی در افزایش قیمت ارز ندارد. رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا، افزایش قیمت ارز را درحالی دانست که بازار‌های جهانی تعطیل بوده و نوسانی در قیمت طلا در بازارهای جهانی نداشتیم.

وی در عین حال بیان کرد: قیمت طلا تحت تاثیر قیمت ارز بوده و طبیعی است که با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت طلا هم در بازار داخلی افزایش یابد. هاشمی کارشناس بازارهای مالی نیز با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته و روند افزایشی آن، نگرانی‌هایی در بازار ایجاد کرده است، افزود: وقتی دولت‌ها به کسری بودجه برسند به ناچار برای تعیین نرخ ارز تسلیم بازار می‌شوند. بهاءالدین حسینی‌هاشمی افزود: با وجود برخی نگرانی‌ها، دولت نمی‌تواند تنها منابعی که برای اداره کشور در اختیار دارد را ارزان بفروشد. وی افزود: نرخ ارز پیچیدگی‌هایی دارد و مولفه‌های متعددی برآن تاثیرگذار است اما بازار ارز پس از برجام واکنش منطقی از خود نشان داد زیرا بازار تابع عرضه و تقاضاست، واقعیت‌ها در تصمیم‌گیری معامله‌گران تاثیرگذار و نیاز بازار نیز مشخص است و عرضه نیز وضعیت روشنی دارد. وی ادامه داد: در واقع با ایجاد خوش‌بینی میان فعالان اقتصادی، فعالیت‌های اقتصادی رونق می‌گیرد و این موضوع تقاضا برای ارز را افزایش می‌دهد. وی یادآور شد: با افزایش تقاضا، قیمت ارز بالا می‌رود به خصوص آنکه با کاهش قیمت نفت، عرضه دلار نیز محدود شده است. این کارشناس حوزه بانکی با بیان اینکه در اقتصاد ایران سطح عمومی قیمت‌ها با نرخ ارز گره خورده است، افزود: وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد به سرعت بازار واکنش نشان می‌دهد و دوره افزایش قیمت در اقتصاد رقم می‌خورد؛ در نتیجه سیاست کنترل تورم و تک رقمی کردن آن را دچار خدشه می‌کند. هاشمی ادامه داد: از طرفی دولت منابع ریالی برای اداره کشور ندارد و نمی‌تواند منابع ارزی خود را با نرخ پایین بفروشد از این رو باید به نرخ واقعی بفروشد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. وی با بیان اینکه کسری بودجه تورم بیشتری نسبت به اصلاح ساختار ارز ایجاد می‌کند، افزود: پایین نگاه داشتن نرخ ارز ضررهای بسیاری دارد؛ اگر نرخ ارز واقعی شود صادرات افزایش و واردات کاهش می‌یابد؛ رقابت اقتصادی ایجاد می‌شود؛ انحصار از بین می‌رود و سقف بودجه دولت نیز کنترل می‌شود. وی گفت: دولت برای واقعی کردن نرخ ارز تلاش می‌کند تا فاصله نرخ ارز مبادله‌یی و آزاد را کم کند و یکسان‌سازی و ارزش‌گذاری واقعی نرخ ارز اتفاق بیفتد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر