رهایی بانک‌ها از کرختی با ورود رقبای خارجی

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۸

با اعلام آمادگی بانک‌های خارجی برای برقراری ارتباط با ایران به ویژه آمادگی اخیر بانک‌های سوییسی برخی کارشناسان معتقدند که در جریان بحرانی بانک‌های داخلی، چنین فعالیتی می‌تواند نظام بانکی ایران را از کرختی و افسردگی درآورده و به رقابت بکشاند. درحالی چند ماهی پس از توافقات هسته‌یی وین تیم‌های اقتصادی از کشورهای مختلف دنیا برای مذاکره با همتایان ایرانی خود دیدار کردند که با توجه به لغو تحریم‌ها در صورت اجرای برجام، برداشته شدن محدودیت‌های بین‌المللی در حوزه بانکی موجب شد تا مذاکرات بانکی در صدر مذاکرات اقتصادی بین گروه‌های ایرانی و خارجی قرار گیرد. از این‌رو در همین چند ماه گذشته گروه‌هایی از آلمان، ایتالیا، انگلیس، ژاپن، اتریش و الجزایر در بانک مرکزی مهمان رییس کل و معاونان وی بوده و در رابطه با گسترش روابط بانکی مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، این درحالی است که در کنار آمادگی هیات‌های خارجی برای گسترش روابط بانکی با ایران، بانک مرکزی کشورمان بارها با تشکیل جلسات متعدد با مدیران بانکی آنها را الزام به آمادگی هرچه سریع‌تر خود برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی با توجه به الگو‌های شناخته شده کرده است. اخیرا نیز سیف، رییس کل بانک مرکزی در جمع مدیران بانک‌ها با تاکید بر آماده‌سازی شرایط جهت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عنوان کرد که فعالیت تمامی بانک‌ها باید به سرعت به شرایط قبل از تحریم برگردد.

سیف همچنین با یادآوری آمادگی بانک‌های خارجی در ایران اعلام کرد: بانک‌های سوییسی حتی قبل از اجرای برجام آماده فعال‌کردن حساب‌های قدیمی بانک‌های ایرانی هستند. بنابراین باید تمامی موانع در فعال‌سازی مجدد شعبه‌های خارج از کشور شناسایی و رفع شود. در این زمینه بانک‌ها باید به یکدیگر کمک کنند تا با همکاری شبکه به نتایج بهتری برسند. تاکیدات سیف خطاب به بانک‌ها درحالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان با اعتقاد به اینکه بانک‌های ما هنوز آماده ورود به عرصه بین‌المللی به دلیل عوامل مختلفی نیستند، تاکید دارند که با این وجود ورود بانک‌های بزرگ خارجی به کشور می‌تواند عاملی برای تحرک و رقابتی‌شدن فعالیت بانک‌های ایرانی شود. در همین رابطه شاهین شایان‌آرانی - کارشناس امور بانکی و بازار سرمایه با بیان اینکه بانک‌های سوییسی مورد اشاره رییس کل بانک مرکزی در مجموع بانک‌های منعطفی بوده و بسیار تمایل به ورود به ایران را دارند، یادآور شد: اما وقتی که ما پیام آمادگی بانک‌های سراسر دنیا ازجمله بانک‌های اروپایی، ژاپنی و خاوردور را دریافت می‌کنیم به این معناست فضای تحریم‌هایی که در نظام بانکی ما حاکم بوده می‌تواند تغییر کرده و به سمت شرایط مساعد‌تری نسبت به گذشته حرکت کند. وی با بیان اینکه شرایط فعلی بانک‌های داخلی برای ورود به عرصه بین‌المللی همچنین عکس آن یعنی ورود بانک‌های خارجی به داخل اصلا مهیا نیست، گفت: متاسفانه نظام بانکی ما درحالتی بحرانی به سر می‌برد که البته هنوز اثرات کامل آن ظهور نکرده و می‌تواند فضای نامطلوب‌تری را در آینده ایجاد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر