فقدان شایسته‌پروری در صنعت بیمه

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۶

گروه بانک و بیمه

مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه، بااشاره به اثرگذاری نقش حاکمیت در بازار‌های مالی عنوان کرد: درواقع شرکت‌ها محصول نظام اقتصادی و نظام اقتصادی محصول نظام حکمرانی است، بنابراین خدمات بیمه درواقع ثمره نظام حاکمیتی محسوب می‌شوند چراکه مقرراتی که تشکیل‌دهنده بنگاه‌های اقتصادی است را حکام نوشته‌اند، اما در تمام دنیا تلاش می‌شود بنگاه‌های اقتصادی را از نظام حاکمیتی جدا کنند.

به گزارش «تعادل» مسعود حجاریان مدیرعامل انجمن حرفه‌یی صنعت بیمه در نشست شورای گفت‌وگوی رسانه و بیمه با بیان اینکه اگر نظام حاکمیت بیمه ما شایسته بود از درون آن شرکتی چون بیمه توسعه متولد نمی‌شد، اذعان داشت: نمونه‌های فراوانی از ناعدالتی حاکمیتی در صنعت بیمه ما به چشم می‌خورد به‌عنوان مثال چرا صورت‌های مالی بیمه ایران مانند سایر شرکت‌های دیگر منتشر نمی‌شود و چرا باید مقررات اجرایی بیمه ایران با دیگران متفاوت باشد. مدیرعامل بیمه ملت تاکید کرد: یک حاکمیت شایسته در یک بازار مالی با تدوین قوانین و مقررات آغاز و با اجرای قوانین تکمیل شده و سپس با یک نظام اطلاع‌رسانی شفاف و در مرحله نهایی ایجاد تدابیر توسعه تکامل می‌یابد.

وی با بیان اینکه مقصر اصلی در ایجاد مشکلات در صنایع مالی، حاکمان هستند، اظهار داشت: حاکمان باید به شرکت‌ها مجوز بدهند درحالی که در بازار بیمه کشور موانع زیادی برای تاسیس یک شرکت بیمه وجود دارد به‌طوری که باید سرمایه‌یی 250میلیارد تومانی آورد تا یک شرکت ایجاد شود تازه شاید مجوز بدهند شاید هم ندهند و در برخی موارد هیچ‌کس به موسسان شرکت‌ها پاسخگو نیست که همه اینها به‌دلیل حاکمیت ضعیف بیمه است.

وی در ادامه به فقدان شایسته‌پروری در صنعت بیمه اشاره و اذعان کرد: اگر صنعت بیمه شایسته‌پرور نیست به‌دلیل این است که حاکمیت بیمه به‌درستی پیاده‌سازی نشده است. حجاریان در ادامه افزود: در نظام جهانی آنچه موجب شایسته‌سالاری می‌شود وجود نظام رتبه‌بندی است درحالی که در صنعت بیمه ما رتبه‌بندی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: دولت باید سازوکاری ایجاد کند که موسسات رتبه‌بندی به‌وجود آیند و مجوز لازم به این موسسات داده شود. حجاریان خاطرنشان ساخت: در حال حاضر برخی آمادگی خود را برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه اعلام کردند اما دولت تاکنون اقدامی به مجوزدهی به آنان انجام نداده است پس وقتی حاکمیت هیچ اقدامی نکرده چگونه انتظار داریم که رتبه‌بندی در صنعت بیمه محقق شود.

به گفته وی دولت باید سازوکار ایجاد موسسات رتبه‌بندی را ایجاد کند اما درنهایت کار را به دست بخش خصوصی بسپارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر