نسبت 106 درصدی تسهیلات به منابع قرض‌الحسنه

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۷۰۲۲

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گفت: بانک‌ها تا پایان خردادماه امسال معادل ۱۰۶درصد منابع قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده‌اند.

سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه کل مانده تسهیلات پرداختی قرض‌الحسنه تا پایان خردادماه امسال 327هزار میلیارد ریال بوده است، اظهار داشت: کل منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها تا پایان خرداد ماه امسال پس از کسر سپرده قانونی 308هزارمیلیارد ریال بوده است. وی افزود: بنابراین بانک‌ها بیش از منابع قرض‌الحسنه تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کردند و به عبارت دیگر نسبت به تسهیلات قرض‌الحسنه به منابع قرض‌الحسنه 106درصد تا پایان خردادماه امسال بود.


پرداخت تسهیلات ازدواج به 267هزار نفر در پنج ماهه اول امسال

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به رشد منفی 6.6درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه در 5 ماهه اول امسال گفت: از ابتدای امسال تا پایان 30 مرداد 267هزارو74 نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کرده و اعتبار اختصاص یافته برای آن 8هزارمیلیارد ریال بوده است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر 555هزار نفر در صف انتظار برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند که حدود 60هزار نفر آن مربوط به سال گذشته است، البته به نظر می‌رسد بخش عمده این 60هزار نفر ناشی از دوگانگی آمارهای بانک‌ها است و افراد زیادی از سال قبل باقی نمانده‌اند.


اعطای 52هزارمیلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه غیر از وام ازدواج

میرمحمدصادقی با بیان اینکه بانک‌ها سرفصل‌های دیگری برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه دارند، گفت: پرداخت تسهیلات به زندانیان، اشتغال مددجویان سازمان بهزیستی، اشتغال مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)، وام خوداشتغالی، مشاغل خانگی، سایر نیازهای ضروری و ودیعه مسکن جزو تکالیفی بوده که بانک‌ها در سال 93 بابت آن 52هزارمیلیارد ریال پرداخت کرده‌اند. در سال گذشته 39هزارمیلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک‌ها سپرده‌های قرض‌الحسنه را به سرفصل سرمایه‌‌گذاری منتقل می‌کنند، گفت: چنین چیزی تخلف است و بانک نمی‌تواند سپرده‌های قرض‌الحسنه را سرمایه‌گذاری کند.


رد شائبه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به کارکنان بانک‌ها از محل سپرده‌های مردمی

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درخصوص این شائبه که بانک‌ها بخش عمده منابع قرض‌الحسنه را به کارکنان خود تسهیلات پرداخت می‌کنند، اظهار داشت: ما به بانک‌ها تاکید کردیم که باید به کارکنان خود از منابع داخلی و غیرسپرده‌یی تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کنند که درحال حاضر بسیاری از بانک‌ها از همین منابع داخلی و غیرقرض‌الحسنه‌یی به کارکنان خود تسهیلات می‌پردازند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر