رکود مسکن منجر به انجماد دارایی‌ها در شبکه بانکی شد

۱۳۹۴/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۷۶۰

مقاومت اقتصاد ما در برابر شوک‌ها بالا رفته است

گروه بانک و بیمه

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: مطالبات غیرجاری بالا در کشور، سیاست‌های سرکوب مالی، ناسازگاری سیاست‌های پولی و بانکی، موسسات مالی غیرمجاز و رکود سنگین بخش مسکن منجر به انجماد دارایی‌ها در شبکه بانکی کشور شده است و بانک‌ها برای برون‌رفت از این وضعیت بر جذب سپرده‌های جدید رقابت می‌کردند و هر روز نرخ سود سپرده را بالا می‌بردند. البته با کاهش نرخ تورم انتظار می‌رفت که نرخ سود بانک‌ها نیز پایین بیاید و در همین زمینه بانک مرکزی با دو دیدگاه عدم دخالت در بازار و دخالت در بازار مواجه بود.

به گزارش «تعادل» پیمان قربانی‌عقیل‌آبادی در همایش نقد و بررسی قوانین و مقررات نظام بانکداری ایران افزود: مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند، مجموعه‌یی بسیار مترقی و منسجم است و بانک مرکزی در همین رابطه و برای اجرای آن سیاست‌هایی را پایه‌گذاری کرده که خوشبختانه توانست سال گذشته در برابر سه شوک مهم مقاومت خود را نشان دهد. وی گفت: نخستین شوک اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها بود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی افزود: تحقق نیافتن انتظارات پیش از توافقنامه هسته‌یی همچنین کاهش شدید قیمت نفت دیگر شوک‌هایی بود که سال گذشته به اقتصاد کشور وارد شد و می‌توانست بازار ارز را با تلاطم جدی مواجه کند که با سیاست‌های منسجم اقتصادی شاهد مقاومت خوب بازار ارز بودیم. معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: مقاومت اقتصاد ما در برابر شوک‌ها بالا رفته است و باید سیاست‌های مبتنی بر کنترل و نظارت بر بازار را با قوت تمام ادامه دهیم و این سیاست‌ها منوط به دوره تحریم نیست و می‌تواند در دوره پسا تحریم نیز ادامه‌دار باشد.

قربانی با بیان اینکه مطالبات غیرجاری بالا در کشور، سیاست‌های سرکوب مالی، ناسازگاری سیاست‌های پولی و بانکی، موسسات مالی غیرمجاز و رکود سنگین بخش مسکن منجر به انجماد دارایی‌ها در شبکه بانکی کشور شده است، افزود: بانک‌ها برای برون‌رفت از این وضعیت بر جذب سپرده‌های جدید رقابت می‌کردند و هر روز نرخ سود سپرده را بالا می‌بردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر