خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری 3 سال زمان می‌خواهد

۱۳۹۳/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۶۱۰

مدیرعامل بانک ایران زمین با انتقاد از طرح ۷‌بندی تعدادی از نمایندگان مجلس که در خصوص سیستم بانکی طراحی شده ، گفت: این طرح با ماهیت قانون پولی و بانکی و اسناد بالادستی مانند برنامه پنجم توسعه مغایرت دارد. سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح 7‌بندی تعدادی از نمایندگان مجلس برای سیستم بانکی، اظهارداشت: در این طرح تاکید شده که در مدت یک‌سال بانک‌ها همه فعالیت شرکت‌داری را کنار بگذراند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها براساس ضرورت‌هایی به سمت بنگاه‌داری روی آورده‌اند، افزود: مسایلی مانند رد دیون و بدهی دولت به بانک‌ها، تملک دارایی‌ بدهکاران و حتی ایجاد رونق در بازار سرمایه به وسیله خرید سهام شرکت‌ها توسط بانک‌ها موجب شد سهم بنگاه‌داری در منابع بانک‌ها افزایش یابد.

مدیرعامل بانک ایران زمین در واکنش به این نکته که بخشی از بنگاه‌ها با اراده خود بانک‌ها به تملک درآمده است، گفت: بله؛ وقتی نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات تناسبی ندارند، بانک‌ها برای افزایش سودآوری به سمت خرید بنگاه رفتند و به همین دلیل با اصلاح نرخ‌های سود این روند قابل اصلاح بوده و هست.

وی با بیان اینکه واگذاری بنگاه‌های زیرمجموعه باید در یک دوره حداقل سه‌ساله انجام شود، گفت: البته بانک‌ها طبق قانون الزامی برای واگذاری همه شرکت‌های زیرمجموعه ندارند بلکه باید سهم آن از منابع خود به کمتر از 40درصد برسانند.

سیدعلی تصریح کرد: متاسفانه در این طرح به شرایط فعالیت‌ بانک‌ها هم توجه نشده و حتی شرکت‌های انفورماتیک بانک‌ها که فعالیت‌های حوزه الکترونیک را پوشش می‌دهند، باید واگذار شود و طبق این طرح بانک نمی‌تواند صرافی تاسیس کند.

وی ادامه داد: اگر بانک صرافی نداشته باشد، بخش عمده‌یی از فعالیت‌های ارزی آنها مختل می‌شود؛ در این طرح فعالیت‌های ارزی بانک‌ها محدود و تاکید شده بانک‌ها نباید معاملات ارزی داشته باشند. مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به بخش دیگر این طرح گفت: براساس این طرح شعب بانک‌ها باید متناسب با جمعیت هر منطقه و شهر باشد که این پیشنهاد برخلاف کارکرد اقتصادی بانک است؛ یعنی در منطقه‌یی پرجمعیت اما با توان مالی پایین، باید شعب بانک افزایش یابد اما در منطقه کم‌جمعیت و برخوردار تعداد شعبه‌ها باید کم شود.

این کارشناس بانکی با بیان اینکه این طرح مغایر با ماهیت قانون پولی و بانکی و اسناد بالادستی مانند برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز 20ساله است، افزود: این طرح با اهداف برنامه مانند مقررات‌زدایی و آزادسازی اقتصادی مغایر است و نظام بانکی را با چالش‌ روبه‌رو می‌کند. به گفته وی طرح نمایندگان مجلس اختیارات سیاست‌گذار پولی را در تدوین قوانین و مقررات پولی و بانکی را زیر سوال می‌برد.

وی اظهار داشت: قطعا سیستم بانکی دارایی اشکالاتی است که با اصلاح قانون و تقویت نظارت بانک مرکزی قابل حل است،؛ به عنوان نمونه قانون ورشکستگی هم باید برای بانک‌ها اجرایی شود.

مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به بخش دیگر این طرح افزود: مطرح شده که بانک‌ها نباید خلق پول کنند، در حالی که یکی از کارکردها و ویژگی‌های بانک‌ها خلق اعتبار است و ممانعت از این کار در واقع ممنوعیت عملیات بانکی است زیرا خلق پول در فرآیند بانکی خود به خود رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: اگر یک کارخانه تعطیل شود، ممکن است حداکثر 1500 تا 2000 نفر بیکار شوند اما توقف فعالیت یک بانک به کل شبکه بانکی آسیب خواهد زد، با توجه به اهمیت مساله باید طرح‌هایی که در این بخش تدوین می‌شود از سطح کارشناسی مناسبی برخوردار باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر