دلار و سکه گران شد

۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۴۵۳۵

گروه بانک و بیمه

بازار ارز و سکه پس ازاعلام برنامه جامع اقدام مشترک با نوسانات زیادی مواجه شد به نحوی که نرخ هر دلار امریکا که دیروز تا مرز 3هزارو180تومان افت کرده بود، به 3219تومان قیمت خورد، همچنین هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید با 5هزارتومان افزایش 897هزارتومان قیمت خورد.

هر یورو در بازار آزاد با 80تومان رشد نسبت به روز سه‌شنبه سه هزار و 650تومان و هر پوند نیز با 166تومان افزایش قیمت 5هزار و 106تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 5هزار تومان افزایش 897هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم هم با 4هزار تومان رشد 895هزار تومان تعیین قیمت شد.

هر نیم سکه با 7هزار تومان رشد 466هزار تومان و هر ربع سکه نیز با 8هزار تومان افزایش 266هزار تومان فروخته شد.

هر سکه یک گرمی با سه هزار تومان افزایش قیمت 170هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار هم با 2400تومان رشد 91هزار و 100تومان خریدوفروش شد. هر اونس طلا نیز با یک دلار رشد نسبت به روزگذشته 1155دلار قیمت‌گذاری شد.

یادآور می‌شود رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حبابی است، گفت: شوک قیمتی بازار طلا و سکه در هفته آینده پایان می‌یابد و بازار طلا مسیر طبیعی خود را ادامه خواهد داد. با حصول توافق هسته‌یی و افزایش قیمت سکه و طلا در بازار آزاد، قیمت سکه در بازار آتی بورس کالا نیز با افزایش 10 تا 50هزار تومانی روبه‌رو شد و در برخی قراردادها به بیش از 900هزار تومان رسید. با افزایش قیمت سکه و طلا در بازار آزاد که بعد از حصول توافق هسته‌یی رخ داد، بازار آتی سکه نیز تحت‌تاثیر قرار گرفت و با رشد قیمت‌ها و افزایش تقاضا مواجه شد. بر این اساس بازار آزاد سکه و طلا که هفته گذشته و در جریان مذاکرات هسته‌یی نزولی شده بود، بعد از اعلام توافق هسته‌یی در روزگذشته و برخلاف انتظار و پیش‌بینی‌ها صعودی شد.

تابلو معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز به یک‌باره سبزپوش شد و قیمت این محصول که قبل از حصول توافق در قیمت‌های کمتر از 900هزار تومان معامله می‌شد، به سرعت با رشد 10 تا 50هزار تومانی مواجه شد و به بالای 900هزار تومان رسید.

به غیر از سکه تحویل تیر و شهریور ماه که در محدوده 885 تا 895هزار تومان معامله می‌شود، قیمت قرارداد آتی سکه تحویل آبان، دی و اسفند ماه نیز با رشد 30 تا 50هزار تومانی مواجه شده و به بالاتر از 900تومان رسیده و اکنون در قیمت‌های 910 تا 937تومان در حال معامله است. قیمت سکه تحویل تیر و شهریور ماه نیز نسبت به 3روز گذشته و قبل از توافق هسته‌یی با رشد 13 تا 24هزار تومانی مواجه شده و از محدوده قیمتی 872هزار تومان به هزار 897تومان رسیده است.

در این رابطه رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا حبابی است، گفت: شوک قیمتی بازار طلا و سکه در هفته آینده پایان می‌یابد و بازار طلا مسیر طبیعی خود را ادامه خواهد داد.

محمد کشتی‌آرای افزود: بازار طلا و سکه در تهران همزمان با اعلام خبر به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و گروه 1+5 با نوساناتی روبه‌رو شد و برخلاف انتظار، قیمت‌ها کمی افزایش یافت.

وی با تاکید بر اینکه، افزایش قیمت‌ها در این بازار موقتی است، تصریح کرد: از روزگذشته تقاضای زیادی در بازار ایجاد شده و همین امر دلیل اصلی رشد قیمت‌ها بوده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: بسیاری منتظر بودند تا با به‌نتیجه رسیدن مذاکرات، قیمت‌ها یک‌باره افت شدیدی کند و با همین انتظار به بازار هجوم آورده و اقدام به خرید کردند، بنابراین افزایش تقاضا منجر به نوسان و افزایش قیمت‌ها شد.

کشتی‌آرای با بیان اینکه برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت طلا و سکه در ساعات اولیه اعلام نتایج مذاکرات هسته‌یی در روز سه‌شنبه افزایش یافت، گفت: البته این موضوع جنبه روانی دارد و بعد از فروکش کردن این هیجانات و کم شدن تقاضا دوباره بازار به وضعیت قبلی خود باز می‌گردد.

کشتی‌آرای نزدیک شدن به عید فطر و پایان ماه مبارک رمضان را از دیگر دلایل افزایش تقاضا در بازار عنوان کرد و ادامه داد: همه ساله با نزدیک شدن به عید سعید فطر تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: البته در ماه‌های گذشته همواره به این مساله تاکید کرده بودم که پایان مذاکرات تاثیر چندانی بر قیمت طلا و سکه ندارد و بحث مذاکرات و نتایج آن تنها جنبه روانی دارد. سیدبهاءالدین حسینی‌هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم در تشریح چرایی کاهش و سپس افزایش قیمت دلار در بازار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌یی، اظهار داشت: استدلال برخی افراد غیرحرفه‌یی این است که دلار در بازار ارزان می‌شود ولی فعالان اقتصادی واقعی می‌دانند که اگر رویداد اقتصادی در کشور رخ ندهد نمی‌توان به تغییرات نرخ ارز امیدوار بود.

وی بااشاره به تقاضای موجود در بازار برای ارز، گفت: باتوجه به نزدیک بودن زمان ثبت‌نام دانشجویان و همچنین مسافرت‌های تابستانی تقاضای واقعی برای دلار در بازار وجود دارد، ضمن آنکه برخی تجار پرداخت‌های تجاری خود را به بعد از مذاکرات موکول کرده بودند و بعد از اعلام نتایج تصمیم به پرداخت گرفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این‌طور نیست که با اجرایی شدن توافق هسته‌یی بلافاصله گشایش ارز در کشور رخ دهد چراکه تجربه مذاکرات قبلی نشان داده تغییرات نرخ ارز مستلزم بروز واقعیت‌های اقتصادی است.

حسینی‌هاشمی با بیان اینکه هم‌اکنون وضعیت بازار به‌گونه‌یی است که افراد غیرحرفه‌یی دنبال فروش ارز هستند، افزود: این درحالی است که افراد باتجربه اسیر رفتارهای هیجانی نمی‌شوند هرچند وضعیت بازار تا یکی، دو ماه آینده همین‌طور خواهد بود. وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه اتفاق اقتصادی خاصی در بازار نیفتاده و تنها بناست محدودیت‌ها رفع شود باید گفت که نوسانات شدید ارزی حداکثر تا هفته آینده در بازار رخ خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به امتناع برخی صراف‌ها از فروش ارز اشاره و تصریح کرد: افرادی که هیجانی شده‌اند در بازار ارز می‌فروشند و طی روزگذشته (ظهر دیروز) تعداد کسانی که می‌خواستند ارز بفروشند بیشتر از کسانی بود که می‌خواستند ارز بخرند و به همین خاطر دلار طی ساعاتی نزولی شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر