بازار بیمه نه انحصاری است نه رقابتی

۱۳۹۴/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۷۴۰

خرید الحاقیه بیمه برای همیشه منتفی می‌شود

براساس الگوی جهانی احتمال حادثه و ریسک وجود دارد و برهمین اساس شرکت‌های بیمه در نرخ فنی بیمه‌نامه حق رقابت ندارند و شرکت‌ها تنها می‌توانند در میزان فروش بیمه‌نامه، سود مورد انتظار سهامداران و هزینه‌های بیمه‌گری با یکدیگر رقابت کنند

3 شرکت بیمه مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بیمه دریافت کرده‌اند و باید سرمایه تعهد شده را واریز کنند، این سرمایه باید براساس قانون پولشویی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن وزیر اقتصاد تاسیس آنها را تایید کند ولی هنوز این شرکت‌ها مراحل مذکور را طی نکرده‌اند


رییس کل بیمه مرکزی در ارتباط با ورود شورای رقابت به بحث انحصار و قیمت‌گذاری درصنعت بیمه گفت: بازار بیمه بازرگانی بازاری است که در آن ۲۹ شرکت مجوز فعالیت دارند، البته دوشرکت در بخش اتکایی و دوشرکت نیز پی اند‌ای فعال هستند در صورتی که آنها را از فهرست ۲۹ شرکت خارج کنیم، هم‌اکنون ۲۵ شرکت در صنعت بیمه فعال هستند که با یکدیگر در بخش فروش بیمه‌نامه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به گزارش «تعادل» محمدابراهیم امین در نشستی خبری به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد تاسیس بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه، رقابت و انحصار در بازار بیمه وجود دارد، خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ تعداد در صنعت بیمه رقابت وجود دارد و ۲۵ شرکت برای جذب مشتری با خدمات پس از فروش، ارزیابی خسارت رقابت می‌کنند و این امور برای مصرف‌کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است اما درحوزه صدور انحصار نداریم هرچند در بازار بیمه انحصار وجود ندارد اما رقابتی هم نیست، زیرا بخشی از صنعت بیمه را پورتفوی درمان و شخص ثالث تشکیل می‌دهد که این دو رشته تابع نرخ‌گذاری هستند.

رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه، نرخ حق بیمه در صنعت بیمه برخلاف برخی از کالاها و خدمات امری تخصصی و شناخته شده است، گفت: براساس الگوی جهانی احتمال حادثه و ریسک وجود دارد و برهمین اساس شرکت‌های بیمه در نرخ فنی بیمه‌نامه حق رقابت ندارند و شرکت‌ها تنها می‌توانند درمیزان فروش بیمه‌نامه، سود مورد انتظار سهامداران و هزینه‌های بیمه‌گری با یکدیگر رقابت کنند.


توانگری شرکت‌های بیمه درخط قرمز نیست

امین در مورد نحوه تایید صلاحیت مدیران در صنعت بیمه کشور گفت: بیمه مرکزی در سه حوزه به‌طور مشخص برنامه‌ریزی کرده است که براساس آن، یکی از وظایف بیمه مرکزی که همان نظارت است، پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برای نظارت بر توانگری شرکت‌های بیمه شورای عالی بیمه مصوبه‌یی را داشته است، اظهار داشت: برهمین اساس صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه بررسی شده و نحوه ذخیره‌گیری درشرکت‌ها کنترل می‌شود. البته هم‌اکنون توانگری برخی از شرکت‌های بیمه کمتر از یک است اما وضعیت آنها در خط قرمز نیست و اقداماتی نیز برای بهبود توانگری این شرکت‌ها صورت گرفته است و شرکت‌ها باید در بخش افزایش سرمایه، کنترل ریسک‌ها، محدودیت‌هایی که بیمه مرکزی در صدور بیمه‌نامه درنظر گرفته است درصورتی که شرکت‌های بیمه از رهنمودهای بیمه مرکزی پیروی نکنند، به افکار عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیمه مرکزی نمی‌خواهد به بازار شوک وارد شود یا شرکتی درمقابل اصلاح حساب‌ها مقاومت کند، ادامه داد: درصورت مقاومت اسامی شرکت‌ها به بورس و فرابورس اعلام می‌شود تا آنها به عنوان نهاد ناظر مالی با شرکت‌ها برخورد کنند. رییس کل بیمه مرکزی از تصویب آْیین‌نامه‌یی در شورای عالی بیمه درهفته گذشته و ابلاغ آن در زمینه احراز مشاغل کلیدی درصنعت بیمه و نحوه رسیدگی در تعیین صلاحیت‌ها خبر داد و گفت: در این آیین‌نامه مشاغل کلیدی و عملیاتی و مدارک تحصیلی و سوابق تجربی لازم درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: احراز و انتخاب مدیران چه دولتی و چه غیردولتی در مناطق آزاد و اصلی تحت نظارت و تایید بیمه مرکزی قرار گرفته و این درحالی است که بخش دولتی از تایید و احراز صلاحیت بیمه مرکزی معاف بود اما با این بخشنامه به صورت یکسان خواهد شد.

رییس کل بیمه مرکزی درخصوص آیین‌نامه حمایت از حقوق بیمه‌گذاران نیز گفت: براساس این آیین‌نامه، شرکت‌های بیمه موظف به پاسخ‌گویی هستند، ضمن اینکه مصوبه شفافیت و گزارشگری مالی در شورای عالی بیمه نیز تصویب شده است.

امین با بیان اینکه با اجرای آیین‌نامه‌های توانگری مالی، توانمندی مدیریتی، شفافیت و گزارشگری مالی به عموم و رسانه‌ها، پاسخ‌گویی در مقابل مشتریان افزایش یافته است، تصریح کرد: ۳۰هزار شکایت دریافت شده و هم‌اکنون هیچ شکایتی بدون پاسخ نمانده است.

رییس کل بیمه مرکزی از منتفی شدن خرید الحاقیه بیمه شخص ثالث با تصویب لایحه اصلاح این قانون در مجلس خبر داد و گفت: لایحه اصلاح بیمه شخص ثالث در کمیسیون اقتصادی طی سال گذشته و دوماه ابتدایی امسال بررسی و نهایی شده است و نمایندگان عضو این کمیسیون به همه دغدغه‌های ما در این قانون پاسخ مثبت داده‌اند. بیش از ۹۰درصد خواسته‌های صنعت بیمه در این لایحه لحاظ شده است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران با بیان اینکه براساس تصمیم کمیسیون اقتصادی که نهایی و به صحن علنی مجلس تقدیم خواهد شد، ریسک براساس ویژگی‌های راننده ارزیابی خواهد شد، گفت: براساس اصلاح دیگری که در این لایحه انجام شده، در صورت افزایش دیه که به صورت سالانه انجام خواهد شد، دیگر نیازی نیست مردم الحاقیه خریداری کنند.

وی ادامه داد: همچنین براین اساس تا زمانی که مهلت قرارداد دارنده بیمه شخص ثالث به اتمام نرسیده است، بیمه براساس دیه لحاظ خواهد شد. به این ترتیب که هرگونه افزایش بیمه و مازاد مبلغ برعهده صندوق تامین خسارات بدنی خواهد بود. براین اساس سهم صندوق از ۵درصد به ۷ تا ۸درصد افزایش خواهد یافت.

امین گفت: سازوکار دیگری در لایحه بیمه شخص ثالث درمجلس درنظر گرفته شده است مبنی بر آنکه همه اطلاعات مربوط به حوادث رانندگی در سامانه‌یی متمرکز می‌شود و همه دست‌اندرکاران مربوطه ازجمله بیمه مرکزی، پلیس، صندوق تامین خسارت بدنی، شرکت‌های بیمه، دادگاه‌ها و غیره به سامانه مرتبط خواهند بود و با تمرکز و تجمیع اطلاعات از تقلب و تخلف و پرداخت خسارات غیرواقعی جلوگیری می‌شود، همچنین امکان استفاده از داده‌های ارزیابی ریسک فراهم خواهد شد.


تخفیف ۷۰ درصدی شخص ثالث

رییس کل بیمه مرکزی در ادامه از ابلاغ بخشنامه‌یی به صنعت بیمه درمورد محفوظ بودن تخفیف ۷۰درصدی بیمه شخص ثالث برای فروشنده خبر داد و گفت: امتیازاتی که به یک فرد در بیمه شخص ثالث تعلق می‌گیرد، امتیاز تخفیف ناشی از عدم خسارت است که اگر در زمان اعتبار بیمه‌نامه، خودرو فروخته شود برای راننده محفوظ باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: تخفیف عدم خسارت حداکثر تا ۷۰درصد است که اگر کسی از این امتیاز برخوردار باشد، در زمان فروش اتومبیل این امتیاز برای آن محفوظ خواهد ماند و به خریدار منتقل نخواهد شد. امین درمورد ذخیره‌گیری درصنعت بیمه کشور گفت: ذخیره پشتوانه مالی شرکت‌های بیمه است و در سال‌های متوالی اخذ و انباشته شده است و اگر بخواهیم به یک‌باره آن را حذف کنیم، بخش عمده‌یی از دارایی‌های بیمه آزاد می‌شود و در بخش حقوق صاحبان سهام می‌نشیند و ممکن است در مجامع به عنوان سود بین سهامداران تقسیم شود و با این کار میلیاردها تومان از منابع و سرمایه‌های صنعت بیمه از این صنعت خارج خواهد شد. بنابراین تا این موضوع تعیین تکلیف نشود، همچنان اجرایی خواهد شد. درحال حاضر ۵درصد حق بیمه به عنوان ذخیره شرکت‌های بیمه لحاظ می‌شود.


انتقاد از رد دفاتر بیمه توسط سازمان مالیاتی

امین درخصوص رد دفاتر شرکت‌های بیمه توسط سازمان امور مالیاتی عنوان کرد: این موضوع هنوز انعکاسی درشرکت‌های بیمه نداشته است، این درحالی است که اکثر بیمه‌ها در بازار سرمایه حضور دارند و دفاتر آنها باتوجه به اینکه سهامی عام هستند به تایید حسابرسان می‌رسد، ضمن آنکه دفاتر قانونی شرکت‌های رسمی را که براساس اساسنامه مصوب شورای عالی بورس و بیمه تایید شده است، توسط سازمان مالیاتی رد و به علی‌الارأس تبدیل شود، غیرقابل قبول و غیررایج است. اینکه دفاتر یکی دو شرکت بیمه توسط سازمان مالیاتی رد شده است، شاید مربوط به مساله‌یی خاص باشد.


تاسیس ۳شرکت بیمه با تایید وزیر اقتصاد

وی با اعلام اینکه سه شرکت بیمه مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بیمه دریافت کرده‌اند و باید سرمایه تعهد شده را واریز کنند، گفت: در عین حال، این سرمایه باید براساس قانون پولشویی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن وزیر اقتصاد تاسیس آنها را تایید کند ولی هنوز این شرکت‌ها مراحل مذکور را طی نکرده‌اند. رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا وعده وزیر اقتصاد مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه عملیاتی نشده است؟ گفت: این یک بحث قانونی است و نیازمند تصویب مجلس است اما معافیت فعالیت‌های بیمه در لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده دیده شده و در مجلس در حال رسیدگی است. به‌نظر می‌رسد نمایندگان با این موضوع موافق باشند.

امین درمورد انتقال املاک و دارایی‌های بیمه توسعه به بیمه ایران نیز گفت: بیمه توسعه به‌دلیل عدم پاسخگویی به تعهدات و خودداری از پرداخت زیان خسارت‌دیدگان و... با مشکلاتی مواجه شد که برهمین اساس بیمه مرکزی فعالیت بیمه توسعه را محدود کرد و فرصتی به این شرکت برای اصلاحات مالی، مدیریتی و... داد تا دوباره مجوز صدور برقرار شود. وی ادامه داد: اما مدیران این شرکت به جای اصلاح این امور و پاسخگویی به مردم وقت را به تعلل گذراندند و بر این اساس شورای عالی بیمه برای تعیین‌تکلیف اوضاع ناچار شد مجوز فعالیت بیمه توسعه را در شخص ثالث و عمر لغو کند و حقوق و تعهدات این دو رشته بیمه‌یی از بیمه توسعه به بیمه ایران منتقل شد. امین گفت: باتوجه به اینکه برای نخستین‌بار این اتفاق در صنعت بیمه رخ داده بود پیاده‌سازی این تصمیم دشواری‌هایی داشت و نیازمند حکم قضایی بود، بنابراین موضوع در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح شد و باتوجه به حادبودن مساله و شکایت‌هایی که صورت گرفته بود، قاضی ویژه‌یی برای رسیدگی به پرونده تعیین شد و با پیگیری قوه قضاییه اسناد و املاک این شرکت شناسایی و دراختیار بیمه ایران قرار گرفت. وی ادامه داد: اما هر یک از این دارایی‌ها و املاک دارای مشکلات حقوقی است که برهمین اساس بیمه ایران با همکاری قاضی پرونده موضوع انتقال اسناد را پیگیری می‌کند تا خسارات زیان‌دیدگان باقی‌مانده پرداخت شود.

امین با اعلام اینکه تاکنون به حدود ۱۵هزار پرونده شکایت رسیدگی شده است که باید زیان‌های آنها نیز پرداخت شود، گفت: برآورد می‌شود تا پایان سال۹۵ به پرونده‌های خسارت تشکیل شده در سال‌های۹۰ و ۹۱ رسیدگی شود. براین اساس بیمه مرکزی بیش از ۸۰۰میلیارد تومان به زیان‌دیدگان توسعه باید بپردازد و بیمه مرکزی مبلغی علی‌الحساب معادل ۲۰۰میلیارد تومان به بیمه ایران پرداخت کرده که با آن مبلغ ۱۳هزار و ۵۰۰پرونده تعیین تکلیف شده است و ۱۵۰نفر از مقصران حوادث از زندان آزاد شده‌اند.

رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی بیمه، بیمه ایران در مقابل انتقال املاک بیمه توسعه به این شرکت، خسارت زیان‌دیدگان را خواهد پرداخت و در عین حال بناست که دولت تمامی زیان‌هایی که سهامداران این شرکت تحمیل کرده‌اند را تقبل کند این درحالی است که سهامداران بیمه توسعه مدعی هستند املاک و دارایی‌های‌شان بیش از تعهدات است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص موسسات غیرمجاز و بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت: شرکت بیمه غیرمجاز به معنای آن است که مجوز فعالیت ندارد اما بیمه آتیه‌سازان حافظ از وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی مجوز فعالیت دارد و یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بیمه سلامت است و تحت‌عنوان کارگزاری بیمه سلامت فعالیت می‌کند درصورتی که شرکت بیمه‌یی در قالب بیمه تجاری فعالیت کند باید از بیمه مرکزی مجوز فعالیت بگیرد و این سازمان در این حوزه فعالیت می‌کند.


نظارت بر عملکرد شرکت‌ها در 4حوزه

رییس کل بیمه مرکزی درباره اقدامات انجام شده برای تقویت نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه، گفت: حیطه نظارت بیمه مرکزی شامل نظارت بر توانگری مالی شرکت‌ها، توانمندی مدیریتی، شفافیت و گزارش‌گیری به عموم مردم و پاسخگویی به مشتریان است.

وی ادامه داد: ابزار ما برای نظارت بر توانگری مالی شرکت‌ها مصوبات شورای عالی بیمه است که براساس مدل طراحی شده توسط شورا، صورت‌های مالی شرکت‌ها، نحوه ذخیره‌گیری و میزان سرمایه‌گذاری شرکت را بررسی می‌کنیم.

امین بااشاره به بحث توانگری مالی اظهار داشت: تعدادی از شرکت‌های بیمه توانگری مالی زیر یک دارند اما وضعیت آنها قرمز نیست و اگر شرکتی رهنمودهای بیمه مرکزی را اجرا نکند، با استفاده از روش اطلاع‌رسانی شفاف وضعیت مالی شرکت اعلام خواهد شد تا مشتریان بیمه در جریان وضعیت مالی شرکت قرار گیرند.

وی تصریح کرد: اگر شرکت باز هم مقاومت کند ما به بورس گزارش خواهیم کرد و شرکت بورس هم به‌عنوان یک نهاد نظارتی می‌تواند با آن شرکت برخورد کند. همچنین بیمه مرکزی گزارش مجمع عمومی شرکت را تایید نخواهد کرد.

رییس شورای عالی بیمه بااشاره به نظارت بر توانمندی مدیریتی شرکت‌های بیمه، گفت: تاکنون بیمه مرکزی در انتخاب مدیران و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های بیمه غیردولتی دخالت داشت؛ هفته گذشته آیین‌نامه‌یی در شورای عالی بیمه در زمینه احراز مشاغل کلیدی و نحوه رسیدگی و تایید صلاحیت مدیران شرکت‌ها و نحوه احراز صلاحیت مشاغل عملیاتی به تصویب رسید. وی اضافه کرد: براساس این آیین‌نامه احراز صلاحیت مشاغل کلیدی در شرکت‌های بیمه برعهده بیمه مرکزی است و مشاغل عملیاتی طبق ضوابط و شرایط تعیین شده در آیین‌نامه توسط خود شرکت تعیین خواهد شد. هدف ما از تدوین و اجرای این آیین‌نامه عدم تعیین مدیران فاقد صلاحیت در شرکت‌های دولتی و غیردولتی است. همچنین نظارت براساس این آیین‌نامه یکپارچه می‌شود. وی بااشاره به بحث شفافیت و پاسخگویی اظهار داشت: در این باره آیین‌نامه شرکت‌ها را موظف به پاسخگویی کرده و مشخص شده شرکت‌های بیمه چه اطلاعاتی را باید به مشتریان ارایه دهند. رییس کل بیمه مرکزی به عملکرد سامانه رسیدگی به شکایت مشتریان شرکت‌های بیمه اشاره کرد و گفت: تاکنون 30هزار شکایت دریافت و رسیدگی‌ شده است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نظارت بر عملکرد شرکت‌های بیمه می‌توان به مردم اطمینان خاطر داد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده دیگر تکرار نشود. امین در پاسخ به سوالی مبنی بر علت حذف و تعطیلی دفاتر نمایندگی شرکت‌های بیمه توسط سازمان امور مالیاتی، گفت: راه‌اندازی دفاتر براساس اساسنامه شرکت‌ها و تایید حسابرسان شرکت انجام می‌شود و تعطیلی آن موضوع غیرقابل قبولی است. رییس کل بیمه مرکزی بااشاره به ارسال اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده به مجلس، گفت: معافیت شرکت‌های بیمه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در لایحه پیشنهادی قید شده است و خوشبختانه در مذاکراتی که با نمایندگان مجلس داشتیم، آنها نظر موافقی برای این معافیت مالیاتی داشتند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر