خبری از وام‌ جدید خودرو و مسکن در بانک‌ها نیست

۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۳۸۶

بخشنامه‌های متعدد بازنگری در ارقام تسهیلات خودرو، مسکن و جعاله درحالی اخیرا ابلاغ شده است که اثری از اجرا در بانک‌ها نیست و مراجعین به شعب این روزها تنها پاسخی که می‌شنوند، پرداخت وام ۱۰میلیون تومانی کالا آن هم به شرط سپرده‌گذاری است.

به گزارش فارس، شورای پول و اعتبار در دو سه جلسه اردیبهشت‌ماه خود سقف تسهیلات خودرو، کالا و خرید مسکن در بانک‌ها به غیر از بانک مسکن را به ترتیب 15، 10 و60میلیون تومان تعیین کرد.

شیوه‌نامه اجرایی مصوبه تسهیلات کالا و خودرو 11خردادماه و تسهیلات مسکن چند روز بعد از آن ابلاغ شد و درهمین راستا برای نحوه اجرایی شدن این مصوبات به چند بانک مراجعه کردیم. فصل مشترک همه این بانک‌ها پرداخت تسهیلات درصورت سپرده‌گذاری است. مسوول اعتبارات شعبه یکی از بانک‌های غیردولتی شده به فارس گفت: وام کالا و خودرو نداریم و تسهیلات خرید ما در قالب کارت اعتباری است؛ برای دریافت وام هم باید 8ماه پول شما در حساب بماند. کارمند یکی دیگر از بانک‌های غیردولتی شده می‌گوید: وام 10میلیون تومانی کالا را با نرخ سود 21درصد پرداخت می‌کنیم اما متقاضی باید معادل 3میلیون تومان را به مدت 9ماه سپرده‌گذاری کند.

وی ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهید در زمان کوتاهی وام را دریافت کنید، معادل 30درصد وام درحساب جاری که سودی به آن تعلق نخواهد گرفت تا زمان تسویه کامل بلوکه می‌شود.

در این بین کارمند شعبه یک بانک غیردولتی شده دیگر هم به ما می‌گوید: فعلا نه وام کالا و نه خودرو و مسکن پرداخت نمی‌کنیم؛ منتظر تصمیم مدیران بانک در این زمینه هستیم. شرایط پرداخت وام کالا در یک بانک دولتی هم تقریبا این‌گونه بود. وام 10میلیونی خرید کالا با نرخ سود 21درصد و سپرده‌گذاری معادل 30درصد. البته این کارمند بانک تاکید می‌کند پیش‌شرط پرداخت تسهیلات سپرده‌گذاری نیست و بانک معمولا به مشتریان با سابقه خود که حساب فعال داشته باشند، تسهیلات می‌دهد اما اگر کسی در بدو ورود به بانک متقاضی وام باشد، باید به این نحو سپرده‌گذاری کند.

یک بانک دولتی دیگر که کارمند آن می‌گوید هنوز ابلاغیه وام خودرو به شعبه نرسیده است، به فارس می‌گوید: وام کالا 10میلیون تومان و نرخ سود 24درصد است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وام خرید مسکن هم پرداخت می‌کنید، می‌گوید: هنوز چنین امکانی فراهم نشده زیرا در ابتدا بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکار هستند، باید بدهی خود را تسویه کرده و بعد درصورت داشتن منابع کافی وام مسکن پرداخت کنند. درهمین رابطه رییس کل بانک مرکزی در مراسم افتتاح حساب وام مسکن خانه اولی‌ها درجمع خبرنگاران گفته بود: برخی بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمزشده بود، نتوانستند وارد فرآیند پرداخت وام شوند، البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.

به گزارش فارس، برای پیگیری موضوع با چند نفر از کارمندان بانک‌های خصوصی هم صحبت کردیم که پاسخ آنها عدم پرداخت این وام‌ها بود. در واقع بانک‌های خصوصی وامی با عنوان خرید کالا، خرید خودرو و وام 60میلیون تومانی مسکن ندارند و گویا مصوبات شورای پول و اعتبار دربخش اعتبارات مشمول این بانک‌ها نمی‌شود. البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها وارد فرآیند پرداخت وام مسکن 60میلیون تومان نشده‌اند و تاکنون فقط تسهیلات 10میلیون تومانی کالا عملیاتی شده که آن هم با شرط سپرده‌گذاری است. در این‌باره مدتی پیش هم سید کامل تقوی‌نژاد مدیرعامل بانک سپه به فارس گفته بود: پرداخت تسهیلات به شرط سپرده‌گذاری در بانک‌ها رواج یافته است؛ این اقدام به نوعی نرخ سود تسهیلات را از رقم مدنظر بانک مرکزی را بالاتر می‌برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر