چکاوک پرواز کرد

۱۳۹۴/۰۳/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۶۲۱


طرح ملی چکاوک با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، ولی‌الله سیف، تنی چند از نمایندگان مجلس و مدیران عامل بانک‌های کشور افتتاح شد.

افزایش چک‌های برگشتی طی سال‌های اخیر، صدور دسته‌چک‌های متنوع، استاندارد نبودن جاگذاری، ابعاد و محتوای چک‌ها در بانک‌های مختلف، محدودیت در پایش و نیز کندی پردازش چک‌ها و سوء‌مدیریت نقدینگی توسط بانک‌ها و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی و در نهایت کاهش اعتماد به چک به‌عنوان ابزار مهم پرداخت از چالش‌های شیوه سنتی پردازش چک در ایران بود. برهمین اساس بانک مرکزی سامانه تصویربرداری فیزیک چک (چکاوک) را با بهره‌گیری از الگوهای جهانی راه‌اندازی کرد. با ایجاد زیرساخت پردازش و پذیرش الکترونیکی چک، دریافت آمار و اطلاعات دقیق، کامل و به موقع و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود برای طراحی و پیاده‌سازی تمامی ابزارهای کارا در قالب مقررات حساب‌جاری و نیز درصورت التزام عملی نظام بانکی کشور به اجرای صحیح و دقیق مقررات، شخص صادرکننده چک یقین پیدا خواهد کرد با صدور چک بلامحل یا عدم‌ اقدام برای رفع سوء‌اثر از سوابق چک‌ برگشتی خود، از طیف گسترده‌یی از خدمات بانکی‌ محروم خواهد ‌شد. بنابراین صادرکننده چک اقدامات لازم در این خصوص را اجرایی کرده و بدین ‌ترتیب بسیاری از مشکلات شیوه سنتی مرتفع خواهد شد. رییس کل بانک مرکزی اجرای طرح ملی چکاوک را یکی از افتخارات نظام بانکی و الگویی موفق برای توانمندی‌های اجرایی و فنی درجهت پیشبرد طرح‌های ملی در کشور عنوان کرد.

ولی‌الله سیف در مراسم افتتاح طرح ملی چکاوک که با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، مدیران و اعضای هیات‌مدیره بانک‌های کشور و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بر اهمیت بانکداری و پرداخت الکترونیکی تاکید کرد و گفت: بانکداری مرکزی نوین به سه رکن اساسی سیاست پولی، نظارت بانکی و نظام‌های پرداخت تقسیم می‌شود که دو رکن اول بر حفظ ارزش پول، ثبات مالی و ارتقای اعتماد عمومی در سطح نظام بانکی تمرکز دارند و در رکن سوم، تسهیلات مبادلات پولی و سهولت گردش پول در اقتصاد و نظارت بر روند و جریان مبادلات پولی مدنظر است.

وی بااشاره به اهمیت و جایگاه نظام‌های پرداخت در عملکرد بانک‌های مرکزی نوین گفت: نخستین شبکه‌های ارتباطی مالی جهان در اوایل دهه70 میلادی ایجاد شدند و از همان آغاز، بانک‌های مرکزی نقش اصلی و محوری در تسویه وجوه و نظارت بر توسعه سامانه‌های گوناگون پرداخت را برعهده داشته‌اند. این نقش به همراه انتشار اصول 10گانه کمیته بال درخصوص سامانه‌های تسویه و پرداخت در سال2001 و متعاقب آن اصول زیرساخت بازارهای مالی در سال2012 ترسیم و به شکل امروزی توسعه یافت.

رییس‌کل بانک مرکزی به جایگاه و نقش بانک‌های مرکزی در توسعه و نظارت بر سامانه‌های پرداخت و حفظ پایداری و امنیت آنها اشاره و خاطرنشان کرد: توسعه طرح‌های جامع نظام پرداخت در کشورهای مختلف دنیا و حتی ایجاد نظام‌های پرداخت منطقه‌یی نظیر SEPA در حوزه یورو توسط بانک مرکزی اروپا و CUP در حوزه شرق و جنوب شرق آسیا با محوریت بانک مرکزی چین، نمونه‌هایی موفق از این رویکرد به شمار می‌آیند.

سیف با تاکید بر اینکه امروزه تصور نظام پرداخت و ارایه خدمات بانکی درکشور بدون به‌ کارگیری سامانه‌های«شتاب»، «ساتنا»، «پایا»، «سحاب»، «تابا»، «سپام» و «شاپرک» غیرممکن است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، انتقال وجه الکترونیکی به بخشی لاینفک و حیاتی از خدمات بانکی تبدیل شده و یکی از پرکاربردترین و حساس‌ترین خدمات در سطح ملی است که به حق نظام بانکی کشور نیز به خوبی از عهده انجام آن برآمده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر