ضیایی: توجه ویژه بانکداری اسلامی به تولید

۱۳۹۳/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۰۴۹

بانکداری اسلامی به جهت توجه ویژه به ساختارهای زیربنایی و تولیدی و آثار مثبت و سازنده آن در جامعه، اگر به درستی عملیاتی شود موجب پویایی و شکوفایی اقتصادی می‌شود. مهندس ضیایی مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره پست بانک ایران در گفت‌وگویی ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی با بیان این مطلب گفت: اجرای قانون بانکداری بدون ربا و گسترش بانکداری اسلامی در مناسبات اقتصادی و مبنا قرار گرفتن مشارکت و سود و زیان در عملیات بانکی، عملا این روش را به مقبول‌ترین روش بانکی تبدیل کرده است.

وی افزود: نظام بانکداری بدون ربا بر مبنای ایدئولوژی و ارزش‌های اقتصاد اسلامی تعیین شده و تحقق آن مستلزم استقرار عدالت اقتصادی و اجتماعی و نیز توزیع عادلانه درآمد و ثروت در جامعه است. بنابراین اساس بانکداری اسلامی برمبنای تسهیم سود، مشخص بودن مسیر مصرف منابع و نظارت در عملیات بانکی است و لازم است وجوه سپرده‌گذاران طبق موازین شرعی و حقوقی و در قالب عقود معین سرمایه‌گذاری شود.

ضیایی تاکید کرد: بانکداری اسلامی نقشه راه نظام بانکی کشور و به نوعی چراغ راهنما و هدایت فعالیت‌های پولی و مالی است که با الهام از تعالیم دینی و شرعی به دنبال ایجاد و گسترش عدالت و همچنین رفع فقر و تبعیض است.

مدیرعامل پست بانک تصریح کرد: قانون بانکداری بدون ربا تحولی بزرگ در نظام بانکی کشور ایجاد کرده و حذف ربا و گسترش فعالیت‌های پولی و مالی به سمت اقتصاد سالم، توزیع مناسب ثروت و ایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش عدالت و رفع فقر و تبعیض را به ارمغان آورده است.

وی اضافه کرد: جلوگیری از فعالیت‌های اقتصادی غیرواقعی و رونق اقتصاد تولیدمحور و ایجاد پویایی و تحول در سطح زندگی مردم و شفاف کردن فعالیت‌های اقتصادی از دیگر آثار بانکداری اسلامی است. در بانکداری ربوی، کسانی که سرمایه‌های نقدی خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند هیچ نقشی در فعالیت‌های بانک و نتایج موثر و غیرموثر آن نداشته و با سود و زیان آن هم کاری ندارند. بانکدار نیز متعهد است متناسب با تعهد ایجاد شده اصل سپرده و بهره آن را در موعد مقرر به آنان پرداخت کند. در حالی که در نظام بانکداری اسلامی سپرده‌گذاران خود را در سود و زیان فعالیت‌ها سهیم می‌دانند.

ضیایی عنوان کرد: تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور، ایجاد تسهیلات لازم برای فراهم کردن رفاه اقشار نیازمند جامعه، گسترش فرهنگ تولید، تعاون و همکاری، ترویج واقعی فرهنگ قرض‌الحسنه برای هدایت منابع آن به سمت تولید و سرمایه‌گذاری مولد، حفظ ارزش پول همچنین جلوگیری از رشد بی‌رویه نقدینگی از مهم‌ترین اهداف نظام بانکداری اسلامی است که محور فعالیت پست بانک ایران هم بر همین اهداف استوار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات پست بانک ایران با توجه به رسالت تعیین شده و گستردگی شعب و دفاتر آن در سطح کشور برمبنای بانکداری اسلامی است و هم‌اکنون با بیش از 400 شعبه و 1400دفتر خدمات بانکی شهری و روستایی و حضور در مناطق محروم و روستایی به عنوان بانک ایران به دنبال جذب و به‌کارگیری منابع راکد هموطنان برای اعطای تسهیلات در راستای شکوفایی اقتصادی و رونق کسب و کار و آبادانی مناطق محروم و روستایی است. در واقع این بانک با ارایه خدمات متنوع مالی و بانکی در تمامی نقاط کشور به ویژه در روستاها و مناطق کمتر برخوردار و دوردست و جذب سرمایه‌های اندک و راکد مناطق مذکور و هدایت آن به سمت اشتغال و تولید به معنای واقعی به‌دنبال توسعه عدالت اقتصادی و توزیع مناسب درآمدهاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر