استانداردسازی چک‌ها از سال 94

۱۳۹۳/۱۲/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۹

رنگ اسکناس پنج هزارتومانی جدید سیاسی نیست

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: زمان دریافت چک‌های رمزدار با توجه به تسویه بین‌بانکی و پردازش چک‌ها تا ساعت 13 و 30دقیقه بعدازظهر است و پس از این ساعت در صورت مراجعه مشتریان پردازش چک‌ها به روز بعد موکول خواهد شد. به گزارش «تعادل» ناصر حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری که در محل بانک مرکزی برگزار شد، در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر وجود بخشنامه‌های جدید بانک مرکزی درخصوص طرح چکاوک و تغییر زمان وصول چک، گفت: زمان‌بندی طرح چکاوک تغییری نکرده و بخشنامه جدیدی در این زمینه به بانک‌ها صادر نشده است. حکیمی، استاندارد ساعت وصول چک را 24 ساعت کاری اعلام و اظهار کرد: زمان پاس کردن چک‌ها در ساعت 18 بعدازظهر است و بر همین اساس چک‌ها از این ساعت تا شش صبح فردا واریز می‌شود البته ناگفته نماند اگر زمان واریز به جمعه یا پنج‌شنبه برخورد کند این زمان طولانی‌تر است.


چک‌ها سال 94 استاندارد می‌شوند

این مقام مسوول در بانک مرکزی از استانداردسازی صدور چک در سال آینده خبر داد و گفت: استانداردسازی چک‌ها از برنامه‌های بانک مرکزی است و در 6ماهه اول سال آتی اجرایی می‌شود. وی در مورد تمهیدات نوروزی این بانک گفت: تمهیدات لازم برای تراکنش‌های ایام پایانی سال در نظر گرفته شده؛ میزان تراکنش‌های موفق شبکه شتاب 99 درصد و شاپرک 99.3 درصد بوده است. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: حجم تراکنش روزانه بانک‌ها در مرکز شتاب بین 53 تا 56 میلیون تراکنش و در شبکه شاپرک بین 57 تا 58 تراکنش بوده است. تا 15 اسفندماه جاری 13 میلیون تراکنش در شبکه شتاب و 14.5میلیون تراکنش در شبکه شاپرک پردازش شده است. این مقام مسوول بانک مرکزی ادامه داد: در بازه میان باری، هزینه تراکنش ناموفق استاندارد محاسبه می‌شود و در کم باری که از نیمه‌شب تا 8 صبح است، هزینه نصف حالت استاندارد خواهد بود. وی اعلام کرد: براساس دستور جدید بانک مرکزی، بانک‌ها از اواخر بهمن‌ماه و اوایل اسفندماه با ایجاد شعب کشیک و حالت متمرکز لازم است که خدمات مورد نیاز را در اختیار مشتریان قرار دهند.


دریافت کارمزد از کارتخوان‌ها

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ادامه داد: طرح دریافت کارمزد از کارتخوان‌های فروشگاهی در دستورکار شورای پول و اعتبار است و بانک مرکزی گزارش محرمانه خود را به این شورا ارائه کرده که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

برخورد با دارندگان کارتخوان‌های متخلف

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه با توجه به موج جدید کارتخوان‌های سیار با خدمات اپراتور ایرانسل آیا بانک مرکزی برنامه مشخصی برای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان سیار دارد یا خیر؟ بیان کرد: کارتخوان‌های سیار از نظر تکنیکی، امنیتی اتصال به حساب و شبکه بانکی و شاپرک تفاوتی با سایر کارتخوان‌ها ندارند. امنیت شبکه‌های اینترنتی خطوط و تلفنی و غیره و امکانات اپراتورهای تلفن همراه در این زمینه کمتر از سایر دستگاه‌های کارتخوان نیست و دغدغه‌یی در این زمینه وجود ندارد.


توزیع اسکناس نو در بانک‌ها از شنبه

در ادامه این نشست بهزاد قیاسوند مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از توزیع اسکناس نو در تهران و شهرستان‌ها از شنبه هفته آینده خبر داد و گفت: این اسکناس‌ها در شعب منتخب بانک‌های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد و پست‌بانک توزیع می‌شود. وی افزود: ترکیب اسکناس‌های نو برای روزهای پایانی سال 500 تا 100 هزار ریال خواهد بود؛ ضمن آنکه حدود 6 هزار میلیارد ریال اسکناس نو در تهران و بین 8 تا 9 هزار میلیارد ریال اسکناس نو در شهرستان‌ها توزیع خواهد شد. به گفته وی، تعداد شعب توزیع‌کننده اسکناس نو از 50 شعبه سال گذشته به 60 شعبه افزایش یافته است که اسامی آنها از طریق سایت بانک مرکزی و بانک‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها از طریق ناظران پولی اسکناس‌ها در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بهتر است نظارت‌ها در این بخش افزایش یافته و در حد معقولی قرار گیرد. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی تاکید کرد: این بانک در مورد تامین اسکناس و نقدخواهی مردم وظیفه دایمی را برعهده دارد. به گفته وی کل اسکناس و ایران‌چک در جریان هشت میلیارد برگ است و سرانه اسکناس نیز حدود 70 برگ است. قیاسوند ادامه داد: در میان اسکناس‌ها و ایران‌چک، اسکناس دو هزار تومانی بالاترین ترکیب را دارد ضمن آنکه ایران‌چک 50 هزار تومانی و اسکناس 10هزار تومانی بالاترین موارد را به خود اختصاص داده‌اند. وی بالاترین درصد مبلغ در بخش مسکوک را سکه دو هزار ریالی با 33 تا 34 درصد اعلام کرد و گفت: 700 میلیارد ریال مسکوک به جریان مبادلات اضافه شد ضمن آنکه برای افزایش مسکوک در اختیار مردم از طریق فروشگاه‌های بزرگ، آزادراه‌ها و تاکسیرانی اقداماتی انجام شده است.


رنگ پنج هزارتومانی سیاسی نیست

در ادامه مجید صنیعی رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از انتشار اسکناس پنج هزار تومانی و ایران‌چک پنجاه هزار تومانی با طرح جدید در بهار 94 خبر داد و گفت: این اسکناس‌ها پس از انتشار روانه بازار می‌شوند. صنیعی درخصوص شائبه سیاسی بودن رنگ اسکناس پنج هزار تومانی جدید گفت: رنگ اسکناس‌های پنج هزار تومانی جدید سیاسی نیست. وی درباره وضعیت تولید سکه‌های رایج در ضرابخانه بانک مرکزی گفت: هر چند تولیدات سکه در سال 92، 80 درصد بیشتر از سال 91 بود اما این میزان در سال 93، 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. وی همچنین از افزایش تولید اسکناس‌های پنج هزار ریالی، 20 هزار ریالی، 50 هزار ریالی و صد هزار ریالی خبر داد و گفت: براساس آمار میزان تولید اسکناس نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد رشد یافته است. صنیعی درخصوص فرسوده‌گیری و تفکیک اسکناس تصریح کرد: 570 میلیون قطعه اسکناس در سال 93 از رده خارج شد و در اختیار سیستم امحای بانک مرکزی قرار گرفت. این مقام مسوول بانک مرکزی با اشاره به رونمایی اسکناس 20 هزار ریالی در هفته دولت تصریح کرد: نوع چاپ این اسکناس تغییر یافت و از تصویر بادگیرهای یزد روی آن استفاده شده است. رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی درباره تغییرات ایران‌چک 500 هزار ریالی گفت: سایز و اندازه این ایران‌چک‌ها تغییر یافت و به میزان فیچیرهای امنیتی آن افزوده شد. به گفته وی طرح جدید اسکناس 50 هزار ریالی نیز به مناسبت 80 سالگی تاسیس دانشگاه تهران به سردر این دانشگاه تغییر یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر