سقوط طلا بازار سکه را از سکه انداخت

۱۳۹۳/۱۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۵

گروه بانک و بیمه

صرافان بازار ارز و سکه روز شنبه نرخ هر دلار امریکا را با 5تومان کاهش قیمت نسبت به روز پنج‌شنبه هفته گذشته 3405تومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید را با 23‌هزار‌تومان افت 956‌هزار تومان تعیین کردند. به گزارش «تعادل» هر یورو نیز در بازار آزاد با 72تومان افت نسبت به روز مذکور 3740تومان و هر پوند نیز با 8تومان کاهش قیمت 5146تومان قیمت خورد. همچنین هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با 23‌هزار تومان کاهش 956‌هزارتومان و هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز با 26‌هزارتومان کاهش 953‌هزار تومان به خریداران عرضه شد. هر نیم‌سکه نیز با 18‌هزار تومان کاهش 493‌هزار تومان و هر ربع‌سکه نیز با 5‌هزار تومان افت 270‌هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک‌گرمی با دو‌هزار تومان افت 180هزار تومان خریدوفروش شد و هر گرم طلای 18عیار نیز 97‌هزار و 300 تومان قیمت خورد.

سقوط طلا

روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 1169دلار تعیین شد. طلا در بازار جهانی پس از اینکه روز جمعه با بزرگ‌ترین سقوط روزانه در بیش از یک‌سال گذشته روبه‌رو شد، همه رشد قیمت خود از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون را از دست داد. طلا هفته گذشته را با کمترین قیمت از اول دسامبر به پایان رساند و 4‌درصد از قیمت آن کاسته شد. به این ترتیب طلا همه رشد قیمتی را که در سال2015 داشت از دست داد. این فلز زرد از ابتدای امسال تاکنون 1.7‌درصد کاهش نسبت به قیمت 1184دلار در 31 دسامبر را نشان می‌دهد. سقوط قیمت طلا پس از انتشار آماری روی داد که نشان داد کارفرمایان امریکایی در فوریه بیش از میزان مورد پیش‌بینی اشتغال ایجاد کردند. همچنین نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح در هفت‌سال گذشته کاهش یافت.

ارز امریکا پس از انتشار آمار اشتغال دربرابر بیشتر ارزهای بزرگ صعود کرد و از جذابیت طلا به‌عنوان دارایی مطمئن کاست.

این آمار قوی‌تر از حد انتظار سرمایه‌گذاران را که انتظار داشتند بانک مرکزی امریکا تا پایان امسال یا حتی سال2016 برای افزایش نرخ‌های بهره دست‌ نگه‌دارد به وحشت انداخت. ناظران خوش‌بین‌تر بازار بر این باورند که بانک مرکزی ممکن است تا اوایل ژوئن به تحکیم سیستم مالی مبادرت کند.

ذخایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از نوامبر به این طرف روبه‌رو شدند. قوی‌تر شدن اقتصاد امریکا انتظارات را برای افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا بالاتر برده است. چنین اقدامی از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند و در مقابل به جذابیت دارایی‌های بدون بازده مانند طلا لطمه می‌زند.

در‌حالی‌که بانک مرکزی امریکا اعلام کرده است در افزایش نرخ‌های بهره رویکرد صبورانه‌یی در پیش خواهد گرفت اما جانت یلن، رییس این بانک هفته گذشته گفت: زمان این افزایش به آمار اقتصادی بستگی خواهد داشت. بهای معاملات طلا در فوریه تحت تاثیر صعود بازارهای سهام امریکا و کاهش نگرانی‌ها نسبت به بحران بدهی یونان 5.2‌درصد نزول کرده بود. گولدمن ساش در 25ژانویه پیش‌بینی کرد با قوی‌تر شدن دلار امریکا و پایین‌ماندن فشارهای تورمی، طلا تا پایان سال2016 به ‌1000دلار در هر اونس سقوط خواهد کرد. بانک ABN Amro حتی سقوط طلا به 800دلار را پیش‌بینی کرده است.

قیمت طلا در فاصله دسامبر سال2008 تا ژوئن سال2011 که بانک مرکزی امریکا برای پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور، اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70‌درصد جهش یافت اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد امریکا که زمینه را برای تعدیل تدابیر محرک مالی در این کشور هموار کرد، 29‌درصد سقوط کرد و تحلیلگران انتظار دارند امسال هم برای سومین سال متوالی سقوط کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر