مدار بازار طلا و ارز صعودی شد

۱۳۹۳/۱۲/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۳۵

گروه بانک بیمه احسان شمشیری

صرافان بازار ارز و سکه روز چهارشنبه نرخ هر دلار امریکا را با 7 تومان رشد قیمت نسبت به روز سه‌شنبه گذشته سه هزار و 439 تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با 13هزار تومان افزایش 996هزار تومان تعیین کردند.

به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با 5 تومان افت نسبت به روز سه‌شنبه سه هزار و 920تومان و هر پوند نیز با 67 تومان رشد قیمت پنج هزار و 362تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با 13هزار تومان رشد 996هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 8 هزار تومان افزایش 985هزار تومان به خریداران

عرضه شد.

همچنین هر نیم سکه با 9هزار تومان افزایش 510 هزار تومان و هر ربع سکه نیز با 5 هزار تومان رشد 280هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی با 6 هزار تومان رشد 180هزار تومان خرید و فروش شد و هر گرم طلای 18عیار نیز 100هزار تومان قیمت خورد.

قیمت هر اونس طلا نیز در بازار جهانی با 10دلار رشد 1209دلار تعیین شد.

این درحالی است که تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۱۳دلار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند، قیمت طلا پس از اظهارات جانت یلن در کمیته بانکداری سنای امریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شد و بار دیگر به بالاتر از 1200دلار در هر اونس رسیده است. براساس این گزارش بهبود اوضاع بخش صنعتی چین نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در مبادلات روز چهارشنبه داشته است.


تلاش سکه و دلار در برابر کاهش قیمت‌ها

در هفته گذشته قیمت سکه با وجود افت قیمت طلا در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد. به عقیده کار‌شناسان، سکه به کمک دلار توانسته در برابر افت قیمت‌ها بایستد.

به این ترتیب قیمت سکه در بازار با ارزش واقعی آن فاصله گرفت و حباب قیمتی تشکیل شد که تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است.

قیمت طلا همچنان نزدیک به کمترین مقدار ۷هفته اخیر است. قیمت این فلز گرانبها از ۱۲بهمن تاکنون ۶درصد کاهش یافته است درحال حاضر هر اونس طلا به قیمت ۱۱۹۶دلار رسیده است.

با آنکه طلا به روند کاهش خود ادامه داده اما روزهای گذشته سکه به کمک دلار در بازه قیمتی گذشته‌اش باقی مانده است. در این شرایط هم به نظر می‌رسد، فضای کنترلی بازار ارز از افزایش قیمت دلار جلوگیری کند هرچند که دیروز فضای بازار هیجانی‌تر از روزهای پیشین بود.

برخی آغاز اسفند و افزایش تقاضا را علت دانستند و عده‌یی دیگر زمزمه‌های جدید درباره مذاکرات هسته‌یی را تاثیرگذار نامیدند.

اما در این میان دلیل دیگری هم برای نوسانات اعلام شد. زمانی که کاهش قیمت طلا ادامه پیدا کرد، برخی فعالان بازار تقاضای ارزی خود را افزایش دادند تا این عامل مانع سقوط قیمت سکه شود.


صعود طلای جهانی

طلا در بازار جهانی به‌دنبال اظهارات رییس بانک مرکزی امریکا که احتمال افزایش فوری نرخ‌های بهره را اندک شمرد و منجر به افزایش تقاضا برای این فلز زرد شد از پایین‌ترین سطح در یک ماه و نیم گذشته صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات چهارشنبه یک درصد صعود کرد و به 1209دلار رسید.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در آوریل 1.1درصد افزایش یافت و به 1210دلار رسید. این درحالی است که طلا روز سه‌شنبه به 1190دلار سقوط کرده بود که کمترین قیمت از پنجم ژانویه بود.


دلار در پی اظهارات یلن ضعیف شد

طلا در سال‌های 2013 و 2014 با اعلام آغاز تحکیم سیاست پولی امریکا شامل تعدیل تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ‌های بهره، جذابیتش را به‌عنوان دارایی مطمئن از دست داد و نزول کرد.

براساس گزارش بلومبرگ جانت یلن، رییس بانک مرکزی امریکا در اظهاراتی که در برابر کمیته بانکی سنای امریکا داشت، گفت: درحالی که بازار کار رو به بهبود است، تورم و رشد دستمزد پایین مانده است. وی در ادامه گفت: اگرچه این بانک آماده می‌شود در هر نشستی که برگزار می‌کند، افزایش نرخ‌های بهره را مورد بررسی قرار دهد اما بعید است در چند نشست آینده خود این افزایش را تصویب کند. بانک مرکزی امریکا از سال 2006 نرخ‌های بهره را افزایش نداده است.

نرخ‌های بهره با بالا بردن هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا به جذابیت آن برای سرمایه‌گذاری لطمه می‌زند و در عوض از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، طلا در سال 2015 هم با افزایش نرخ‌های بهره با سومین کاهش سالانه روبه‌رو خواهد شد.

گولدمن ساش در 25ژانویه پیش‌بینی کرد که طلا تا پایان سال 2016 به هزار دلار در هر اونس سقوط خواهد کرد درحالی که دلار امریکا قوی‌تر می‌شود و فشارهای تورمی پایین باقی می‌ماند. بانک ABN Amro حتی سقوط طلا به 800 دلار را پیش‌بینی کرده است.


تحلیل روند تحولات قیمت طلا در کوتاه ‌مدت

تازه‌ترین تحلیل تکنیکال نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی ۱۲۱۳دلار خواهد بود.

پایگاه اینترنتی اف ایکس استریت نوشت: قیمت طلا پس از اظهارات شب گذشته جانت یلن در کمیته بانکداری سنای امریکا با افزایش نسبی روبه‌رو شد و بار دیگر به بالاتر از 1200دلار در هر اونس رسیده است. براساس این گزارش بهبود اوضاع بخش صنعتی چین نیز تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در مبادلات روز چهارشنبه داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، بازگشت سرمایه‌گذاران چینی از تعطیلات سال جدید و اظهارات روزگذشته یلن درخصوص بررسی مساله افزایش نرخ بهره می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته باشد.

تحلیل تکنیکال حاکی است که اگر سطح مقاومتی 1213دلاری شکسته شود، قیمت طلا به‌زودی به بیش از 1224دلار خواهد رسید. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1200دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1190دلار

خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر