انتقاد بیمه مرکزی از ارایه تخفیف‌‌های غیرمتعارف

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۸

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

رییس کل بیمه مرکزی از ارایه نامه‌یی به وزیر اقتصاد در مورد عواقب تصمیمات برخی شرکت‌های بیمه مبنی‌بر ارایه تخفیف‌های غیرمتعارف در شخص ثالث خبر داد و گفت: پاسخگوی سوءمدیریت‌های قبلی نیستم. به‌گزارش «تعادل» محمد امین رییس کل بیمه مرکزی دیروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد در مورد تخفیف‌های غیرمتعارف شرکت‌های بیمه در بخش شخص ثالث گفت: طی نامه‌یی به وزیر اقتصاد، آثار و عواقب این‌گونه تصمیمات مدیران شرکت‌های بیمه‌یی را نوشته‌ام و در آن در مورد تخفیف‌های غیرمتعارف برخی بیمه‌ها در بخش ثالث گزارش داده‌ام. وی در مورد این‌گونه تصمیم‌گیری‌ها در شرکت‌های بیمه گفت: این‌گونه تصمیمات غیرمنطقی در شرکت‌های بیمه‌یی مانند شرکت بیمه ایران گرفته می‌شود. بیمه مرکزی نمی‌تواند پاسخگوی سوءجریان‌ها و سوءمدیریت‌ها باشد و ما تنها براساس مقررات در امور شرکت‌های بیمه دخالت می‌کنیم و خارج از مقررات دخالتی در امور آنها نداریم. این درحالی است که بیمه ایران در بیمه شخص ثالث طی پنج سال گذشته زیان‌دیده بود و تصمیم عاقلانه این است که زیان را افزایش ندهیم.

وی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی هیچ فرد حادثه‌دیده‌یی در شخص ثالث بدون غرامت نمی‌ماند به‌طوری که یا خسارت را از شرکت بیمه دریافت کرده یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی آن را جبران می‌کند، زیرا هر سال 5درصد حق‌بیمه‌های شخص ثالث به این صندوق می‌رود بنابراین مقصران حوادث رانندگی در زندان نمی‌مانند. وی تاکید کرد: به‌هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم شرکت‌های بیمه به‌راحتی نمایندگی بگیرند. به شرکت‌های بیمه براساس توانگری‌های آنها اجازه تاسیس نمایندگی داده می‌شود. امین با اشاره به اینکه اعتقاد دارم بیمه مرکزی باید یک نهاد حاکمیتی مستقل باشد و نه اینکه در سرنوشت بنگاهداری شرکت‌ها سهیم شود، تصریح کرد: ‌به دنبال کاهش بیمه اتکایی اجباری هستیم، البته این موضوع یک ابزار نظارت است و باید برای ریسک‌ها نیز چاره‌یی اندیشیده شود.

رییس کل بیمه مرکزی ایران در بیان راه‌حل دوم قانونی گفت: اگر قاضی و قوه قضاییه به این نتیجه برسند که شرکت بیمه توسعه ورشکست شده است، در این حالت کلیه خسارت‌های جانی در بخش ثالث که تعداد پرونده‌های آن هم به چند‌هزار می‌رسد و مردم حکم‌های خود را دریافت کرده‌اند و به دنبال خسارت هستند، به صندوق تامین خسارت‌های بدنی منتقل شده و صندوق متکفل پرداخت می‌شود.

امین در پاسخ به برخی انتقادات مبنی‌بر عدم‌نظارت بیمه مرکزی بر فعالیت‌های این شرکت و افزایش تعداد نمایندگی‌های آن به 2‌هزار نمایندگی گفت: اگر در همان زمان که این شرکت فعالیت‌های خود را گسترش می‌داد، نظارت از سوی بیمه مرکزی انجام و جلو تاسیس 2‌هزار نمایندگی آن گرفته می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید. این درحالی است که نتیجه آنچه را که دیگران کاشته‌اند ما درو می‌کنیم و نباید پاسخگوی سوءمدیریت‌ها باشیم.امین در مورد وضعیت شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ گفت: این شرکت برخلاف قانون فعالیت می‌کند و خود را تحت نظارت و وابسته به بیمه مرکزی نمی‌داند و خود را کارگزار بیمه سلامت و وزارت رفاه قلمداد می‌کند. رییس کل بیمه مرکزی در مورد پهلوگیری کشتی‌های حامل نفت گفت: این کشتی‌ها با ضمانتنامه وزیر اقتصاد که در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار می‌گیرد، به‌راحتی می‌توانند پهلوگیری کنند این اقدام در پی توافق وزارت خارجه و اقتصاد با وزارت دریانوردی هند به‌صورت 6 ماهه تمدید شده و هیچگونه مشکلی در پهلوگیری‌های کشتی‌های حامل نفت ایران وجود ندارد و آنهایی که مشمول تحریم و آنهایی که خریدار نفت هستند تضمین دولت ایران را می‌خواهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر