طیب‌نیا: تحریم‌ها به‌زودی حذف می‌شوند

۱۳۹۳/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۴۷

سامانه ارزی صرافی‌ها تا چند روز دیگر فعال می‌شود

معاون ارزی بانک مرکزی: هماهنگی با نیروی انتظامی برای برخورد با دلالان ارز خیابانی درحال انجام است اما بنده نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم چون این کار وظیفه بانک مرکزی نیست

رییس کل بانک مرکزی: تدابیر بانکی برای ارایه خدمات بانکی در اسفند اندیشیده شده است

قائم مقام بانک مرکزی: ادامه کاهش نرخ تورم نیازمند تداوم سیاست‌های مالی و پولی است

گروه بانک و بیمه محسن شمشیری

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: برخی پیش‌بینی‌ها از رشد اقتصادی بالای 5/6درصد در صورت حذف تحریم‌ها خبر می‌دهد و معتقدم دستیابی به رشد بالای 8درصد در اقتصاد کشور امکان‌پذیر است.

به‌گزارش «تعادل»، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت که در برج میلاد برگزار شد، گفت: درحال حاضر شاهد شرایط سخت اقتصادی در کشور هستیم که بخشی از این شرایط بحرانی در نتیجه ساختارهای ناسالم و سیاست‌های نادرست در حوزه مالی بوده است. تحریم‌ها نیز بر این شرایط تاثیرگذار بوده است، به‌طور اجمالی این شرایط را رکورد تورمی نامگذاری کرده‌ایم دولت از ابتدا برای مقابله با رکود و کنترل تورم برنامه‌ریزی کرده که یکی از ابزارهای دولت برای مبارزه این شرایط مجموعه نظام مالی به‌ویژه سیستم بانکی بوده است. وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات و چالش‌هایی که در نظام بانکی وجود دارد، تنگای تامین مالی و سرمایه در گردش است و تلاش دولت بر این بوده به این مشکلات در لایحه خروج از رکود توجه داشته باشد. وی افزود: یکی از سیاست‌هایی که دولت در دستور کار دارد آزادسازی در نظام بانکی است و برای تحقق چنین هدفی باید اصلاحاتی در نظام بانکی انجام صورت گیرد تا به سمت بانکداری اسلامی که یکی از الزامات آن آزاد‌سازی است، حرکت کنیم.


قیود تحمیلی از سوی مقامات

وی در توضیح آزادسازی گفت: قیود تحمیلی از سوی مقامات مختلف به بانک‌ها تحمیل می‌شود و یکی از راه‌های استفاده درست از منابع رهایی از این قیود است. طیب‌نیا استفاده از فناوری اطلاعات در نظام بانکی را موجب کارایی بیشتر و برقراری انضباط مالی در سیستم بانکی کشور دانست و اضافه کرد: در سال‌های اخیر به‌ویژه در 15ماه گذشته تلاش‌های مناسبی صورت گرفته که در نتیجه آن شاخص‌ها ارتقا یافته است. وی یکی از این شاخص‌ها را نسبت اسکناس و مسکوک در دست مردم نسبت به نقدینگی کل دانست و گفت: این نسبت از سال 91 به سال گذشته 8.3 درصد بوده که در 92 به 5.6درصد و تا پایان شهریور نیز به 4.2 درصد رسیده که این باعث افزایش ضریب فرآینده شده است. یکی از اثرات افزایش ضریب فرآینده این است که بانک‌ها برای تامین نیازهای خود کمتر به منابع پول پرقدرت بانک مرکزی متوسل شده‌اند. وزیر اقتصاد درباره رویکرد دولت در مورد تسهیلات تکمیلی گفت: برنامه‌های دولت این است که تسهیلات تکلیفی از سیستم بانکی حذف و ادامه روند کنونی در آینده نزدیک رقم تسهیلات تکلیفی را به صفر خواهد رساند. تسهیلات تکلیفی بدترین تسهیلات‌دهی در نظام بانکی است و باعث می‌شود عدالت در توزیع منابع از بین رود.

طیب‌نیا در جهت‌گیری وزارت اقتصاد در مورد تعیین نرخ سود تسهیلات اضافه کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که در درازمدت نرخ ثابتی برای تسهیلات تعیین نکنیم. وی از پدیده سرکوب مالی در نظام بانکی و مالی کشور انتقاد کرد و گفت: هرچند این موضوع کاهش یافته اما همچنان در نظام بانکی وجود دارد. وزیر اقتصاد در مورد کاهش جهانی قیمت نفت گفت: این واقعیت تلخ است و مدیریت اقتصاد کشور و کاهش درآمدهای نفتی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. تمام تلاش خود را می‌کنیم که این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

طیب‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه بخش مالی باید موتور رشد باشد نه موتور توسعه اقتصادی کشور گفت: توسعه اقتصادی صرفا از طریق نظام بانکی محقق نمی‌شود اما اینکه بین توسعه مالی و اقتصادی چه ارتباطی است در مباحث کارشناسی آمده است ولی همبستگی قوی و معناداری بین این دو وجود دارد. وی درخصوص رشد اقتصادی هم گفت: وجود نظام بانکی کارآمد و توسعه یافته شرط لازم برای توسعه اقتصادی است گرچه شرط کافی نیست چراکه باید سایر مولفه‌ها نیز تقویت شوند.


گلایه فعالان اقتصادی از نرخ سود

طیب‌نیا دسترسی به منابع اعتباری و نرخ سود بالا را دو گلایه اصلی فعالان اقتصادی عنوان کرد و افزود: برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی نرخ سود مثبت شده و فاصله نرخ سود تسهیلات با تورم زیاد نیست، شرایطی که در دو سال قبل حاکم بوده باعث شده نرخ سود را کاهش دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: اینکه به‌صورت تکلیفی نرخ سود را بخواهیم بالا بیاوریم با دیدگاه‌های ما نمی‌خواند. من تعیین نرخ دستوری را خلاف دیدگاه اقتصادی و خلاف شرع می‌دانم مگر کسی می‌تواند دستوری نرخ بگذارد؟ آنچه در شورای پول و اعتبار هم آمده تعیین حداقل نرخ سود انتظاری است.

وی با بیان اینکه کماکان در سرکوب مالی هستیم، گفت: البته وضعیتی که الان داریم خیلی بهتر از قبل شده است؛ تسهیلات تکلیفی قبلا به‌صورت رسمی در نظام بانکی حضور داشت ولی الان دیگر با آن شکل نیست و اگر دولت طرحی را به نظام بانکی می‌دهد دیگر «تکلیفی» نیست. تصمیمات و مصوبات دولت صرفا ناظر به تعهدات خودش است و دولت تضمین می‌کند که از محل منابع خود پروژه‌ها را تامین مالی کند.

طیب‌نیا با تاکید براینکه تسهیلات تکلیفی در دولت یازدهم به حداقل ممکن رسیده است، افزود: جهت‌گیری این است که نرخ ثابت برای سود بانکی تعیین نکنیم؛ سرکوب مالی به نحو معنی‌داری در نظام مالی کاهش یافته اما هنوز باقی‌ است.

وی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک شاهد حذف تحریم‌ها خواهیم بود، تصریح کرد: تصور می‌کنم رشد‌های بالاتر از 6.5 درصد و بالاتر از 8درصد را با اتکا به تمام منابع کشور خواهیم داشت.


نفت کمتر از 40 دلار هم می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی کاهش قیمت نفت را واقعیتی تلخ اعلام کرد و ادامه داد: اقتصادی که وابسته به نفت بود و طی 8 سال گشته بیشتر به نفت وابسته شد به یک باره با این مشکل روبه‌رو شد؛ در 6 ماهه نخست سال نفت را بالای 100دلار فروخته بودیم اما اکنون به کمتر از 40دلار هم می‌رسد ولی از این تهدید و آسیب به‌عنوان یک امتیاز استفاده می‌کنیم و این عهد را با دوستان در دولت بسته‌ایم. وی ادامه داد: طی یک سال و نیم اخیر تحریم‌ها را مدیریت کردیم و با وجود تداوم تحریم‌ها نرخ تورم کم شد، رشد اقتصادی مثبت شد و نرخ بیکاری هم کاهش یافت. با یک سیاست درست و همکاری ارکان نظام از مشکل کاهش قیمت نفت عبور خواهیم کرد. طیب‌نیا از تصمیم دولت برای واگذاری طرح‌های عمرانی انتفاعی به بخش خصوصی خبر داد و گفت: بانک مرکزی وارد فعالیت‌های تصدی‌گری نخواهد شد و وظیفه اصلی بانک مرکزی سیاست‌گذاری پولی و ارزی است.


سامانه صرافی‌ها تا چند روز دیگر

معاون ارزی بانک مرکزی از انجام هماهنگی با نیروی انتظامی برای جلوگیری از فعالیت دلالان بازار ارز خبر داد و گفت: سامانه سنا تا چند روز دیگر برای صرافی‌ها فعال می‌شود.

غلامعلی کامیاب در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک درخصوص اجرای دستورالعمل ساماندهی صرافی‌ها و اجرایی شدن فرآیند سامانه سنا توسط کانون صرافان اظهارکرد: هنوز آمادگی کامل در کانون صرافان به‌وجود نیامده که البته درحال آماده‌سازی هستند. وی افزود: این کار احتیاج به زمان دارد و نیازمند آن است که سیستم طراحی شده ساده باشد تا به‌راحتی امکان عملیاتی شدن را داشته باشد. معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که با این حساب چند ماه زمان باید برای عملیاتی شدن طرح صرف کرد؟ گفت: چند ماه زمان نمی‌برد و در فاصله زمانی چند روز اجرایی خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا با نیروی انتظامی برای ممانعت از فعالیت دلالان در بازار ارز هماهنگی شده است، گفت: هماهنگی‌ها درحال انجام است اما بنده نمی‌توانم در مورد آن صحبت کنم چون این کار وظیفه بانک مرکزی نیست. کامیاب تصریح کرد: باید فرصت دهیم تا بازار خود را پیدا کند. وی در واکنش به این سوال که آیا همه درآمدهای نفتی ایران در سال جاری به حساب بانک مرکزی به‌طور کامل واریز شده است، اظهارکرد: همه درآمدهای نفتی به بانک مرکزی واریز و به بخش‌های مشخص شده طبق قانون تخصیص خواهد یافت. وی تاکید کرد: این کار در سال‌های گذشته هم انجام شده و ‌اکنون هم انجام می‌گیرد.


بهره‌برداری کامل از چکاوک تا 22 بهمن

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی مشکلات به‌وجود آمده در اجرای طرح چکاوک گفت: ممکن است در اجرای طرحی با این وسعت مشکلاتی به‌وجود بیاید که به‌تدریج درحال برطرف شدن است؛ چکاوک تا 22بهمن ماه به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد. ولی‌الله سیف در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به نقش اصلی نظام بانکی اظهار کرد: نقش اول واسطه‌گری وجوه و نقش دوم ارایه خدمات به مشتریان است.

وی افزود: بانک‌ها رقابت جدی در واسطه‌گری مالی دارند و سعی می‌کنند منابع بیشتری را جمع‌آوری کنند که این پدیده منجر به افزایش مستمر نرخ سود سپرده و به تبع آن افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ‌گیرندگان نرخ تسهیلات به‌دلیل نرخ سود بالای تسهیلات نمی‌توانند منابع را در جهت تولید به‌کار گیرند به همین دلیل تسهیلات به سمت واسطه‌گری و سفته‌بازی می‌رود.

سیف با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه خدمات الکترونیک برای مشتریان نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است، تصریح کرد: هزینه خدمات ارایه شده به مشتریان معمولا توسط بانک‌ها دریافت نمی‌شود به همین دلیل این هزینه از طریق سود ناشی از واسطه‌گری مالی تامین می‌شود؛ باید هزینه خدمات ارایه شده به مشتریان از طریق اخذ هزینه کارمزد خدمات دریافت شود تا تعادل بین فعالیت‌های واسطه‌گری مالی و خدمات به مشتریان ایجاد شود.

رییس کل بانک مرکزی از اجرای پایلوت بانکداری کاملا الکترونیک در یکی از شهرها در سال ۹۴ خبر داد و گفت: تدابیر بانکی برای ارایه خدمات بانکی در اسفند اندیشیده شده است.

سیف در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: اسفند دوره فشرده عملیات بانکی کشور است و تدابیر لازم برای این مساله اندیشیده شده تا ضعف‌های قبلی نیز برطرف شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم رکورد سال 93 حدود 12میلیارد تراکنش بانکی باشد.

سیف در مورد تعیین وضعیت موسسه میزان نیز گفت: درحال حاضر مساله صدور مجوز برای موسسه میزان مطرح است که در صورت ارایه اسناد و مدارک لازم به بانک مرکزی و مطابقت آ‌ن با ضوابط بانک مرکزی این مجوز صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ادغام این موسسه با موسسات یا بانک‌های دیگر مطرح است نیز گفت: خیر، چنین موضوعی مطرح نیست.

رییس کل بانک مرکزی در مورد اجرای طرح کیف پول الکترونیک نیز گفت: تاخیر در اجرای این طرح به‌دلیل تجهیز امکانات اتفاق افتاده و اجرای این طرح به سال آینده موکول شده است.

وی تاکید کرد: نمی‌خواهیم در جریان عرضه یک خدمت وقفه ایجاد شود.

سیف همچنین از ارایه بانکداری کاملا الکترونیک در یکی از مناطق آزاد کشور در سال 94 خبر داد. وی در پاسخ به سوالی در مورد مسایل مطرح شده بین معاون اول رییس‌جمهور و رییس سابق بانک مرکزی در مورد پرونده بابک زنجانی نیز گفت: پاسخی برای این مساله ندارم.


ادامه کاهش نرخ تورم

قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد: برای کاهش بیشتر نرخ تورم سیاست‌های انضباط پولی و مالی باید به‌صورت بلندمدت در دستور کار باشد تا بر تورم اثر گذاشته و از آن عبور کند.

اکبر کمیجانی درحاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر اظهارکرد: ادامه کاهش نرخ تورم نیازمند تداوم سیاست‌های مالی و پولی است.

وی افزود: خوشبختانه دولت از ابتدای کار خود به این موضوع توجه داشته و سیاست انضباط مالی درکنار هم در دستور کار بوده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی تصریح کرد: وقتی تورم به سطح پوسته سخت خود رسیده است به‌طور سنتی تجربه تاریخی نشان داده تورم بین 15تا 20درصد قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه تورم در این سطح اصطلاحا تورم ساختاری است، گفت: برای کاهش بیشتر نرخ تورم سیاست‌های انضباط پولی و مالی باید به‌صورت بلندمدت در دستور کار باشد تا بر تورم اثر گذاشته و از آن عبور کند.

کمیجانی گفت: تورم ماه آذر 1.9درصد بود که این رقم در ماه دی به 0.3درصد کاهش یافت و پیش‌بینی ما تورم 15 تا 16درصد در سال جاری است؛ زمینه برای تحقق تورم 13تا 14درصدی در سال 94 فراهم شده است. قائم‌مقام بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به گذشت بیش از 4 ماه از رأی دادگاه اتحادیه اروپا برای رفع تحریم بانک مرکزی ایران اتفاق جدیدی در این زمینه رخ داده است، اظهار کرد: درخصوص آخرین خبرها پیرامون این موضوع بنده اطلاعی ندارم اما در هفته‌های اخیر تحریم کشتیرانی و بانک تجارت قطعی شد که این علامت مثبتی است تا تحریم‌های وضع شده برای سیستم بانکی و بانک مرکزی برداشته شود.

کمیجانی در ارتباط با این سوال که در گزارش دیوان محاسبات ذکر شده 4.1میلیارد دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی در فروردین برداشته شده آیا در این مدت این مبلغ به حساب بانک مرکزی برگشته است؟ گفت: این پولی بود که جزو درآمدهای حاصل از فروش نفت بود اما در آن زمان اشتباه تفسیر حسابداری صورت گرفت.

وی ادامه داد: شاید این اشتباه بیشتر از 24 ساعت به طول نینجامید و به‌طور طبیعی هرگاه در عملیات حسابداری اشکالی به‌وجود بیاید، قابل اصلاح است. قائم‌مقام بانک مرکزی اضافه کرد: برداشت اولیه اصلاح شد و چون روزهای پایانی سال بود فرصت کافی برای بانک مرکزی به‌وجود نیامد تا ارز خریداری شده از درآمدهای نفتی را تخصیص دهد و به همین دلیل این عمل موجب افزایش پایه پولی از ناحیه افزایش خالص دارایی خارجی بانک مرکزی شد. وی خاطرنشان کرد: در این مدت بدهی پایه پولی کاهش یافته که بخشی از این کاهش ناشی از کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی بوده است.


رقابت شدید بانک‌ها

حاشیه سود تسهیلات را به ‌شدت کاهش داد

دبیرکل بانک مرکزی بااشاره به برنامه نقشه راه این بانک گفت: اصلاح ساختار داخلی بانک مرکزی و یکپارچه‌سازی قوانین پایه ازجمله برنامه‌های بانک مرکزی در این برنامه است.

محمود احمدی دبیرکل بانک مرکزی در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک بااشاره به برنامه 10ساله بانک مرکزی از سال82 تا 92 اظهار داشت: شروع این برنامه 10ساله با سیستم‌های شتاب، ساتنا و پایا و پایان آن با اجرای سامانه چکاوک بود. وی افزود: برنامه‌ محور بودن در بانک مرکزی موجب شد تغییرات در حوزه سیاسی تاثیری بر مسیر انتخاب شده بانک مرکزی به وجود نیاورد.

دبیرکل بانک مرکزی بااشاره به برنامه 10ساله بانک مرکزی که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در برنامه قبل نظام‌های پرداخت و توسعه آن مورد توجه بود، اما برنامه جدید عمیق‌تر شده است و درهمین راستا دو پروژه تحول نظام بانکی و تحول بانک مرکزی با ورود آقای سیف به بانک مرکزی آغاز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر