خسارت‌های سنگین بیمه در انتظار نرخ‌گذاری

۱۳۹۳/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۶۵

نسبت خسارت بیمه 4 درصد کاهش یافت

وضعیت دخل و خرج شرکت‌های بیمه طی سال‌های اخیر مورد توجه فعالان اقتصادی، دولتی و رسانه‌یی قرار گرفته و کارشناسان با توجه به بالا بودن ضریب خسارت برخی رشته‌های بیمه و عدم تعادل در عواید حق بیمه دریافتی و میزان خسارتی که پرداخت می‌شود ازجمله رشته‌هایی مانند بیمه شخص ثالث با 104درصد خسارت و بیمه درمان با 117درصد خسارت خواستار ساماندهی و اصلاح نرخ‌ها، مقررات و تغییر دیدگاه مجلس و سایر نهادهای مرتبط با بیمه هستند.

در حال حاضر شاهد طرح اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس هستیم و بالا بودن ضرایب خسارت و سهم اندک بیمه‌های غیراجباری در سبد خریداران بیمه‌گذاران همچنین عدم همخوانی خسارت‌های پرداختی با حق بیمه‌های دریافتی در رشته‌های پرفروش طی چند ساله اخیر ازجمله مسایلی است که باعث شده مدیران صنعت بیمه و مدیران شرکت‌های خصوصی و تجاری بر رفع موانع و چالش‌های صنعت بیمه تاکید کنند.

براین اساس بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه هم اینک با انتشار به روز اخبار و گزارش عملکرد شرکت‌ها و رشته‌های بیمه‌یی، مسوولان کشور را در جریان وضعیت درآمدها و خسارت پرداختی صنعت بیمه قرار می‌دهند.

به گزارش «تعادل» انتشار تازه‌ترین آمارهای رسمی از عملکرد صنعت بیمه کشور می‌تواند به بهبود دیدگاه مسوولان و مجلس نسبت به سیاست‌های بیمه‌یی کمک کند و رفع چالش‌های این صنعت با گردش مالی حدود 15هزارمیلیارد تومانی را در دستور کار قرار دهد.

گزارش 8 ماهه منتهی به آبان 93 که به‌تازگی توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، نشان می‌دهد که ضریب خسارت در صنعت بیمه طی این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل 4درصد کاهش یافته و نسبت خسارت به حق بیمه دریافتی در آبان 49درصد اعلام شده است و البته باید تا پایان سال صبر کنیم تا عملکرد اصلی صنعت بیمه قابل ارزیابی و تحلیل دقیق‌تری باشد زیرا اکثر شرکت‌های بیمه در روزهای پایانی سال اقدام به تسویه‌حساب و پرداخت خسارات می‌کنند و باید دید که در چهارماه باقیمانده سال 93 نسبت خسارت به حق بیمه دریافت شده تا چه حد تغییر خواهد کرد و آیا رشته‌های بیمه شخص ثالث و درمان همچنان از زیان برخوردار یا نسبت به سال گذشته با بهبود و تعادل درآمد و هزینه همراه خواهند شد.


رشد 23 درصدی مبلغ خسارت

شرکت‌های بیمه در 8 ماهه نخست امسال مجموعا 6 هزار و 590 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23درصد افزایش نشان می‌دهد. بیش از 50 درصد از این خسارات را شرکت‌های بیمه خصوصی و غیردولتی پرداخت کرده‌اند.


رشد 15درصدی خسارت

براساس این گزارش، تعداد بیمه‌نامه‌های صادر شده نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل 16درصد رشد داشته و به 28میلیون فقره رسیده و متناسب با این تعداد بیمه‌نامه صادر شده 11میلیون و 600 هزار فقره خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 15درصد رشد نشان می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: دو رشته بیمه درمان با 69 درصد و بدنه اتومبیل با 57 درصد نسبت خسارتی بالاتر از دیگر رشته‌های بیمه داشته‌اند و پس از این دو رشته نسبت خسارت بیمه شخص ثالث با 49 درصد بیشترین نسبت خسارت را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین طی همین مدت در بازار بیمه کشور بالغ بر 13هزار و 260میلیارد تومان حق بیمه تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال 92 معادل 32درصد افزایش نشان می‌دهد و 43درصد از این میزان حق بیمه توسط بیمه دولتی ایران تولید شده و سایر شرکت‌های بیمه 57 درصد در تولید حق بیمه سهم داشتند. این گزارش می‌افزاید: 41درصد از حق بیمه‌های تولیدی متعلق به بیمه شخص ثالث، 22 درصد مربوط به بیمه درمان و 10درصد نیز متعلق به بیمه زندگی بوده است.


5 درصد بیمه‌شده‌های ثالث خسارت گرفتند

تعداد پرونده‌های خسارت بیمه شخص ثالث به کل پرونده‌ها به 5 درصد رسیده است. این نسبت در کل سال 92 حدود 8 درصد بوده و باید دید که با گذشت 4ماه تا پایان سال 93 به چه رقمی خواهد رسید و آیا نسبت به 8 درصد سال 92 کاهش خواهد داشت یا افزایش؟ تعداد پرونده‌های خسارت بیمه شخص ثالث در سال 91 حدود 12درصد بوده است.

براین اساس به‌نظر می‌رسد که تعداد خسارت‌های بیمه شخص ثالث درحال کاهش است اما از آنجا که هزینه‌های تعمیرات خودرو، ‌دیه، پزشکی و... افزایش یافته متوسط هزینه هر تصادف در سال 92 به 4 میلیون تومان افزایش یافت.


افزایش شدید خسارت‌های بیمه درمان

نکته اساسی در بخش درمان و آمارهای 8 ماهه نشان می‌دهد که تعداد خسارت‌های بیمه درمان نسبت به کل بیمه شده‌های این 8 ماه به‌شدت رشد کرده و 20 برابر تعداد بیمه شده خسارت پرداخت شده و به‌نظر می‌رسد که بیمه سلامت و طرح‌های جدید دولت عامل این رشد شدید خسارت‌ها و هزینه‌های پرداخت شده بیمه درمان بوده است.

نسبت کل پرونده‌ها و خسارت‌های پرداخت شده در این 16 رشته به تعداد بیمه شده‌ها معادل 41درصد بوده است که بیشترین رشد و تعداد مربوط به بیمه درمان بوده است. ضریب خسارت نیز در بیمه درمان 69 درصد است که احتمالا تا پایان سال به بالای 100درصد خواهد رسید.

مبلغ خسارت پرداخت شده در بیمه شخص ثالث همچنان بالاترین رقم است و در 8 ماهه اول سال 2707میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است. درحالی که رقم حق بیمه تولیدی که برای کل سال برآورد می‌شود و بیمه شده‌ها برای کل سال حق بیمه پرداخت می‌کنند حدود 5533 میلیارد تومان است و ضریب خسارت در 8 ماه 48درصد است و پیش‌بینی می‌شود که در چهارماه آخر سال به‌خاطر افزایش سفر و ریسک، افزایش قابل توجهی داشته باشد. مبلغ خسارت بیمه درمان نیز 2048 و درآمد ایجاد شده معادل 2940میلیارد تومان است و ضریب خسارت 69درصد است.

در بخش بیمه زندگی و عمر که خسارت کمتری دارد و ضریب خسارت آن 9درصد بوده به میزان 1307میلیارد تومان درآمد و 419میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است. بیمه بدنه اتومبیل نیز رشته پر خسارتی است و ضریب خسارت آن 57 درصد و میزان درآمد 796میلیارد تومان و خسارت پرداختی 8 ماهه 455میلیارد تومان بوده است.

براین اساس، واضح است که تعداد زیادی از رشته‌های اجباری و اصلی بیمه در ایران از رقم خسارت و ضریب خسارت سنگینی برخوردارند و فشار زیادی را بر دولت و شرکت‌های بیمه وارد کرده‌اند لذا انتظار کارشناسان این است که با اصلاح نرخ‌ها، سیاست‌ها و نگرش مجلس و دستگاه‌های اجرایی، چالش‌های این صنعت و خسارت‌های سنگین آن بهبود یابد و با اصلاح حمل و نقل کشور ازجمله افزایش حمل و نقل ریلی به‌تدریج خسارت‌ها بهبود یابد و آلودگی هوا و استرس و ترافیک و عوامل بیماری زای دیگر نیز کاهش یابد و هم به بیمه شخص ثالث و اتومبیل کمک کند و هم هزینه‌های بیمه درمان و مشکلات خانوارها را کاهش دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر