چکاوک چراغ خاموش در تهران اجرایی شد

۱۳۹۳/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۸

بانک مرکزی درحالی از روز گذشته سامانه چکاوک را در استان تهران اجرایی کرده که انتظار می‌رفت اجرای چنین طرح با اهمیتی با اطلاع‌رسانی بیشتری همراه باشد.

به گزارش تسنیم، گزارش‌های رسیده از شعب بانکی حکایت از تشدید ابهامات مردم درخصوص نحوه کارکرد این طرح دارد.

گفتنی است که بانک مرکزی در نامه ارسالی به بانک‌ها چهارم دی را زمان اجرایی شدن سامانه چکاوک در استان تهران اعلام کرده و خواستار اجرای این طرح در تمام شعب بانکی شده است.

از آنجایی که چهارم دی آخرین روز هفته گذشته بود بانک‌ها به‌صورت عملی از نخستین روز هفته جاری (ششم دی) چکاوک را اجرایی کرده‌اند؛ این درحالی است که قبلا بنا بود 29 آذر چکاوک در تهران اجرایی شود.

براین اساس 14استان شامل زنجان، قم، البرز، قزوین، سمنان، همدان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، مرکزی، گلستان، مازندران و استان تهران به طرح مبادله چک به‌صورت الکترونیکی پیوسته‌اند و طبق اعلام رییس کل بانک مرکزی بناست تا پایان سال تمام استان‌ها به این طرح بپیوندند.

در روزهای پایانی سال 91 شورای پول و اعتبار در مصوبه‌یی طراحی و پیاده‌سازی سامانه چکاوک را با هدف ساکن‌سازی لاشه چک و با قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک‌های کاغذی بین‌بانکی و انجام تراکنش‌های الکترونیکی با استفاده از سامانه پایاپای الکترونیکی (پایا) الزامی اعلام کرد.

باتوجه به اینکه یکی از ایرادات چک‌ها‌ علاوه بر کاهش اعتماد عمومی ‌به این ابزار پرداخت، استاندارد نبودن آنهاست (چراکه چک‌ها توسط بانک‌ها در رنگ‌ها و طرح‌ها و بعضا اندازه‌های مختلف صادر می‌شود) بانک مرکزی موضوع استانداد‌سازی چک‌ها را در دستورکار قرار داده است.

استاندارد‌سازی علاوه بر لحاظ فاکتورهای امنیتی امکان پردازش چک توسط سامانه را فراهم می‌کند. به همین خاطر بانک مرکزی درصدد آن برآمد که سامانه‌یی تحت عنوان چکاوک را برای سر و سامان دادن معاملات چکی راه‌اندازی کند.

با اجرای پروژه چکاوک، بانک مرکزی سامانه‌یی دراختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که عملا آنها را از گردش لاشه چک بی‌نیاز می‌کند. در واقع اصل چک پس از اسکن در بانک بستانکار و درج اقلام اطلاعاتی آن در سامانه بایگانی خواهد شد. یکی از مزایای این پروژه افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک‌هاست‌. با این سامانه‌ چک‌ها در دورترین نقاط کشور حداکثر ظرف مدت 24ساعت وصول می‌شود درصورتی که درحال حاضر این فرآیند باتوجه به بعد مسافت و ضرورت حرکت فیزیک چک در شبکه ممکن است چند روز‌به طول بینجامد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر