ثبات در سیستم مالی و پولی اسلامی

۱۳۹۳/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲

معاون اسبق صندوق بین‌المللی پول با اشاره به اینکه اقتصاد اسلامی سیستم مالی، پولی و بانکی باثباتی را در هر کشور حاکم می‌کند گفت: چنین سیستمی توانایی مقابله و رفع مشکلات بسیاری مانند بیکاری، تورم و رکود را دارد.

دکتر عباس میرآخور اقتصاددان و محقق بزرگ ایرانی از جمله اقتصاددانانی است که شاید در نهادهای بین‌المللی بیشتر از کشور خودمان شناخته شده است. وی که سابقه نمایندگی ایران در صندوق بین‌المللی پول را نیز در کارنامه خود دارد، سال‌های مدیدی معاون اول صندوق بین‌المللی پول بود و موفق شده ، بانکداری اسلامی را به عنوان یک روش علمی بانکداری در صندوق بین‌المللی پول به تصویب برساند.

میرآخور پس از صندوق بین‌المللی پول در مرکز بین‌المللی آموزش تامین مالی اسلامی وابسته به بانک مرکزی مالزی (INCEIF) مشغول تدریس و تحقیق شد. بخش‌هایی از فعالیت‌های او در کتاب «اسلام و توسعه اقتصادی» و شکل تکامل‌یافته آن در دوره اخیر وی در INCEIF با عنوان «اقتصاد از منظر قرآن» ملاحظه می‌شود. کتاب «ثبات تامین مالی اسلامی» تدوین و جمع‌آوری خوبی از مجموعه کارهای میرآخور در زمینه بانکداری و تامین اسلامی است. میرآخور مشارکت نظام بانکی در سود و زیان فعالیت‌های تولیدی و تجاری را به عنوان ضرورت نظام بانکی برای تحقق بانکداری اسلامی تلقی می‌کند. این اندیشه در کتاب اخیرش «مشارکت در خطر تامین مالی» کاملا بحث و معرفی شده است. این موضوع نزد اقتصاددانان بین‌المللی به عنوان نظریه‌ای مهم و به صورت «دکترین» وی مطرح است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر