تاسیس مرکز داوری به توسعه روابط تجاری کمک می‌کند

۱۳۹۳/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۸۰۳

اتاق بازرگانی ایران روز گذشته میزبان جمعی از فعالان تجاری کشور درمنطقه اکو و همین‌طور مسوولان سازمان‌های اقتصادی مربوط بود تا راهکاری برای تسهیل تجارت در این منطقه باتوجه به مشکلات و چالش‌های تجاری موجود پیدا کند. مهم‌ترین راهکاری که در این کارگاه مطرح شد، تاسیس مرکز داوری است.

رییس اتاق ایران در این نشست به افزایش مبادلات و ارتباطات بین کشورهای عضو اکو اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی ترجیح می‌دهند که هنگام بروز مشکل و اختلاف در امر تجارت به‌جای مراجعه به دادگاه و محاکم قضایی از شیوه داوری بهره بگیرند.

به‌گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «غلامحسین شافعی» با تاکید بر افزایش گرایشات تجار به استفاده از خدمات داوری برای حل اختلاف در سرمایه‌گذاری‌های خارجی، توضیح داد: در قراردادهایی که یک طرف آن دولت و دستگاه‌های دولتی قرار دارد، بخش خصوصی از رفتن به محاکم قضایی اجتناب می‌کند به‌همین‌دلیل هنگام عقد قرارداد یکی از شروط خود را بهره‌گیری از داوری موقع بروز اختلاف می‌گذارد، این موضوع زمانی‌که شرکتی خصوصی با دولت کشور دیگری وارد امور تجاری می‌شود، بیشتر به چشم می‌خورد.

شافعی در نهایت اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک شاهد فعالیت مرکز داوری اکو و در پی آن روان‌سازی و اعتماد حقوقی باشیم.

محسن محبی، رییس کمیته داوری اتاق اکو و دبیرکل مرکز داوری اتاق ایران نیز درباره این ایده اعلام کرد: این ایده برای نخستین‌بار در کمیته اجرایی در استانبول مطرح شد که به 5 سال قبل مربوط می‌شود.

پس از بحث‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم که باید این ایده را در یک سمینار آموزشی مطرح کنیم و پس از به‌روزرسانی، ایده تاسیس مرکز داوری اکو را عملیاتی‌سازیم.

وی تاکید کرد: باتوجه به حجم تجاری بالا ضروری است که هر تاجر و فعال اقتصادی در زمینه حقوقی، پشتوانه محکمی داشته باشد، بنابراین تاسیس مرکز داوری اکو می‌تواند به توسعه روابط تجاری بین کشورهای عضو اکو کمک قابل‌توجهی کند.

در پایان «حسین سلیمی» رییس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی توضیح داد: در این سال‌ها بارها به‌دلیل اختلاف در قوانین تجاری و قضایی بین کشورهای عضو اکو شاهد آن بودیم که حل اختلافات تجاری با صرف هزینه بالا و گذشت مدت زمان طولانی صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: متناسب با شرایط کنونی به‌وجود آوردن یک مرکز داوری که مورد تایید کشورهای عضو اکو باشد، ضرورت دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر