کفش‌های وارداتی رمق تولید داخل را گرفته‌اند

۱۳۹۳/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۶۱۶

اگر از قدیمی‌تر‌ها در زمینه خریدن و کیفیت کفش سوال کنیم آنها تنها نام کفش ملی و چرم مشهد را بهترین کیفیت برای کفش می‌دانند. اما با دنیای مدرن امروز کفش‌های وارداتی با نام برندهای متفاوت در کشورمان مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است به‌طوری‌که برخی از تولیدکنندگان از ورود این نوع کفش‌های چینی و بی‌رمق‌شدن تولیدشان واهمه دارند. اما با‌توجه به عدم ورود تکنولوژی کفش هنوز با استاندارد کشورهای رقیب فاصله داریم در این زمینه محمد شجری رییس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز در گفت‌وگو با «تعادل» به اوضاع صنف کفش‌های دست‌دوز اشاره کرد و گفت: مسایل اقتصادی در همه صنوف گریبانگیر است اما باید گفت که بی‌چون‌و‌چرا 95‌درصد کفش‌ها در بازار داخل، ایرانی هستند. وی به برگزاری نمایشگاه کیف و کفش اشاره می‌کند و می‌گوید: در این نمایشگاه 130شرکت داخلی و 50شرکت خارجی حضور داشت که حضور ایتالیا در این مقطع زمانی بی‌نظیر بود.

رییس اتحادیه کفش‌های دست‌دوز ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر بنا به وجود تحریم‌ها در زمینه مواد اولیه و ماشین‌آلات صنف کفش کمبودهایی دارد اما به‌زودی در این عرصه نیز ورود پیدا خواهیم کرد تا بتوانیم رشد صنعت کفش را به رقبای خود همانند ایتالیا و ترک نشان دهیم. محمد شجری در رابطه با چشم‌انداز صنعت کیف و کفش در بازار جهانی گفت: ما‌ درصدد به‌دست‌آوردن بازار هدف هستیم، امیدواریم در 10سال آینده با قول و قرارهایی که وزیر صنعت، معدن تجارت در زمینه رشد صنعت و به‌دست‌آوردن بازار جهانی داده بتوانیم کمک گسترده‌یی به تولید‌کنندگان این حیطه ارایه دهیم. رییس اتحادیه کفش‌دوزان می‌گوید: باتوجه به اینکه 22میلیارد تولید کفش در دنیا وجود دارد ما سهامدار 250میلیون جفت کفش هستیم این مقدار در حالی است که تولید‌کنندگان ما با بدترین شرایط زمانی رو‌به‌رو بوده‌اند و بدون هیچ تکنولوژی توانستند توسعه و رشد این صنعت را به رخ رقیبان بکشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از کفش‌های بازار تقلبی است، می‌گوید: 95‌درصد کالاها ایرانی هستند و هیچ کفش وارداتی یا تقلبی در کشور وجود ندارد.

وی درخصوص ورود کفش‌های چینی در سال‌های گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: در گذشته که شرایط ارزی کشور مناسب‌تر بود ورود کفش‌های وارداتی و چینی در کشور بیداد می‌کرد. وی معتقد است که کفش چین دیگر سهمی در کشور ندارد چراکه اولا این کشور امتحانش را در این زمینه به بازار ایران پس داد و مردم در رابطه با این نوع محصولات ابراز نارضایتی کردند دوما در‌حال‌حاضر قیمت ارز در کشور افزایش یافته و برای وارد‌کنندگان صرفه اقتصادی ندارد. سوما تولیدکنندگان ایرانی با تکنولوژی‌های روز آشنا شدند و کفایت تولید داخل را در این زمینه دارند.

یکی از فروشندگان در خیابان جمهوری در زمینه تولید کفش می‌گوید: کفش چرم مشهد و تبریز زبانزد عام و خاص است. هیچ کشوری در زمینه تولید کفش چرم نمی‌تواند با ما رقابت کند. اما باید گفت که 70‌درصد کفش‌ها کودکان در بازار تولید چین است؛ چرا‌که در این زمینه تنوع بیداد می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که اگر بگوییم 95‌درصد کفش‌های کشور تولید داخل است این یک دروغ محض است ما باید باور کنیم در زمینه ورود تکنولوژی با کشورهای دیگر فاصله داریم و این موضوع سبب ضعف صنعت کفش شده است.

در این همین راستا ناصر حاجی‌هاشمی رییس اتحادیه کفش‌های ماشینی و پلاستیکی در گفت‌وگو با «تعادل» در زمینه صنعت کفش می‌گوید که صنعت داخلی در بخش ماشینی بسیار رشد کرده و باید باتوجه به نوسازی وسایل مدرن بتوانیم تحولی ایجاد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه رقبای ما کشورهایی چون ایتالیا و ترک در زمینه پیشرفت چشمگیر کیفیت تولید کیف و کفش کشورمان ماتم‌زده بودند. ناصر حاجی‌هاشمی در زمینه مشکلات صنف کیف و کفش می‌گوید: کمبود تکنولوژی مدرن روز دنیا در این عرصه وجود دارد اما اگر به محصولات داخلی بها ندهیم و از ورود کفش‌های وارداتی ممانعت نکنیم این موضوع سبب می‌شود محصولات کیف و کفش به‌صورت قاچاق وارد کشور شود و تولید در این زمینه نیز فلج خواهد شد.

رییس اتحادیه کفش‌های صنعتی و ماشینی ادامه به این موضوع معتقد است که تولید‌کنندگان ایرانی در زمینه قالب‌گیری و برند‌سازی تجربه خاصی ندارند، با ورود کفش‌های وارداتی تولیدکنندگان می‌توانند به ایرادهای خودشان در این زمینه پی‌ببرند و محصولات قوی‌تری را به بازار ارایه دهند. حاجی‌هاشمی تصریح می‌کند: تولیدکنندگان کفش ایران باید به‌سوی علمی‌شدن پیش بروند ما هنوز در زمینه تکنولوژی با نیازهای روز دنیا فاصله داریم امیدواریم با حمایت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت بتوانیم به آن استاندارد جهانی دست یابیم. وی ادامه می‌دهد کیفیت کفش در کشورمان با کشورهای رقیب برابری می‌کند اما متاسفانه برخی فروشندگان برای فروش بیشترشان کفش‌های وطن را با نام کشورهای دیگر به فروش می‌رسانند که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

رییس اتحادیه کفش‌های صنعتی و ماشینی می‌گوید که تمام کسانی که در این حیطه فعالیت می‌کنند از قدیمی‌تر‌های بازار هستند و مردم نیز بنا به استدلال‌شان هنوز از کفش‌های ملی و چرم استقبال می‌کنند اما ایران در زمینه تنوع‌سازی هنوز فعالیت خاصی انجام نداده به‌همین‌دلیل شاید برخی کفش‌های وارداتی مورد استقبال بسیاری از جوانان است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر