استفاده جناحی از امکانات اتاق تهران محکوم است

۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۴۵۳

با وجود آنکه این گروه نوپا مشکل اساسی ثبت‌نشده‌بودن را دارد اما این موضوع تنها بخشی از مشکلات این گروه است. مشکل دیگر این گروه در پشت پرده آن و در تلاش‌هایی است که برای جمع‌شدن اضداد در این گروه رخ داده است. حلقه اصلی این گروه را چند چهره که نام آنها مطرح شد تشکیل داده‌اند اما این گروه بدون رسانه‌یی کردن موضوع در حال گفت‌وگو با سایر گروه‌ها برای جذب چهره‌های شاخص است

شامگاه سه‌شنبه بود که تماس یکی از نمایندگان تشکلی اتاق بازرگانی ایران با چند رسانه وضعیت تازه‌یی را در انتخابات اتاق بازرگانی ایجاد کرد. محمد لاهوتی در تماس‌هایی کوتاه اعلام کرد جمعی از چهره‌های فعال در بخش خصوصی در راستای انتخابات آتی اتاق بازرگانی تهران ائتلاف جدیدی را تشکیل دادند که با نام «ائتلاف برای فردا» رسما فعالیت خود را از شب گذشته آغاز کرده است. اما در توضیح درباره اعضای گروه، اهداف آن و فعالیت‌هایی که قرار است این گروه انجام دهد تنها به گفتن اینکه جمعی از چهره‌های معتبر و شناخته‌شده حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور در کنار افراد موثر و نوگرای تشکل‌های ادوار گذشته اتاق بازرگانی تهران این ائتلاف را تشکیل داده‌اند بسنده کرد.


تحقق پیش‌بینی «تعادل»

چند روز پیش از آن «تعادل» در گزارشی تحت عنوان «اسب تروای ائتلاف بزرگ» خبر از ایجاد ائتلافی داده بود. در آن گزارش چون گروه مزبور هنوز به‌صورت رسمی از سردمداران آن مشخص نشده بود بر این گروه نام اعتدالیون نهاده شد و اعضای آن معرفی شدند. بعد از چند روز این گروه نام «ائتلاف برای فردا» را بر خود نهاد و با حضور چهره‌هایی همچون مسعود خوانساری، پدرام سلطانی، فاطمه مقیمی، محمد لاهوتی، رضی میری، محمدحسین کریمی‌پور و نصرالله محمدحسن فلاح شروع به فعالیت کرد. همچنین برخی چهره‌های جدید مانند سیدحامد واحدی در حال مذاکره با این گروه هستند.


چالش گروه‌های بی‌شناسنامه

شاید مهم‌ترین تفاوت این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی نسبت به دوره‌های قبل این باشد که برای نخستین‌بار بخش خصوصی به این بلوغ فکری رسیده که هر گروهی برای حضور در انتخابات نیاز به شناسنامه دارد. به‌عبارت دقیق‌تر گروه‌های مختلفی که قصد حضور در انتخابات دارند باید به‌شکل تشکل یا نهادی به ثبت رسیده باشند، مدیران آنها و برنامه‌هایشان مشخص باشد و ماهیت پیگیری برنامه‌های آنها در طول دوره هیات نمایندگان حفظ شود. شاید این مهم‌ترین مشکلی باشد که امروز گروه «ائتلاف برای فردا» با آن رو‌به‌رو است. در‌واقع جز یک پیش‌بینی رسانه‌یی هیچ‌کس از لیست اعضای این گروه مطلع نیست، در هیچ نهاد قانونی چنین گروهی به ثبت نرسیده و اصولا مانیفستی توسط این گروه ارایه نشده است.

در همین رابطه جمشید عدالتیان شهریاری سخنگوی انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که درواقع تشکل رسمی ثبت‌شده خواستاران تحول محسوب می‌شود در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد خواستاران تحول حاضر به مذاکره با هیچ گروه بدون شناسنامه نیست. عدالتیان گفت گروه‌هایی که فاقد شناسنامه هستند و در قالب یک تشکل قانونی ثبت نشده‌اند به رسمیت شناخته نمی‌شود. سخنگوی خواستاران تحول افزود: اینکه چند نفر در کنار یکدیگر جمع شوند و برای انتخابات با یکدیگر هماهنگی انجام دهند نام آن گروه نیست و هر گروهی باید دارای برنامه، اصول و ساختاری مشخص باشد. عدالتیان با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات فعلی اتاق بازرگانی مربوط به همین حرکت‌های فردی است افزود در اتاق بازرگانی شاهد این موضوع هستیم که به تعداد افراد گروه و طرز فکر وجود دارد در‌حالی‌که اگر بخواهیم اتاق بازرگانی را به‌سمت رشد و تعالی سوق دهیم تنها روش استفاده از برنامه‌های گروهی است و گروه‌های مختلف باید در قالب برنامه‌هایی که قبل از انتخابات ارائه می‌دهند در طول دوره تلاش کنند عملکردی مثبت در اتاق بازرگانی صورت پذیرد.

سخنگوی خواستاران تحول همچنین تاکید کرد هرگونه استفاده از کارمندان اتاق بازرگانی و امکانات اتاق برای یک گروه خاص در انتخابات ممنوع و محکوم است و اگر چنین موضوعی رخ دهد خواستاران تحول به هیچ‌وجه این موضوع را تحمل نخواهد کرد. به گفته عدالتیان حتی برگزاری جلسات انتخاباتی در اتاق بازرگانی اگر تنها محدود به یک گروه باشد و همه به‌صورت مساوی از این امکان استفاده نکنند محکوم است و کارمندان اتاق بازرگانی به‌هیچ‌وجه حق حمایت از گروهی خاص را ندارند.

تلاش برای شناسنامه‌دار شدن گروه‌ها جنبشی است که در چند وقت اخیر از سوی فعالان اقتصادی بارها مطرح شده است اما برخی افراد تاکنون در قبال این موضوع مقاومت کرده‌اند. این افراد مدعی هستند که ثبت کار مشکلی نیست و می‌توان موسسات را به‌شکل شرکتی در چند روز به ثبت رساند. اما درمقابل دیدگاه مقابل پاسخ می‌دهد که اگر ثبت کار آسانی است پس همه گروه‌ها می‌توانند ثبت شوند و این کار باعث افزودن شفافیت در اتاق بازرگانی می‌شود. در‌واقع گروه دوم، گروه اول را متهم به این موضوع می‌کند که عدم ثبت باعث کاهش مسوولیت‌پذیری و شفافیت در گروه‌ها است.

در همین رابطه ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران با تاکید بر اهمیت ثبت‌شدن تمام گروه‌ها افزود: خانه اقتصاد به‌دنبال افزایش مسوولیت‌پذیری، پاسخگویی و شفافیت در انتخابات اتاق بازرگانی است و اینها تنها زمانی امکان‌پذیر است که گروه‌ها به‌صورت رسمی ثبت شوند، هیات‌مدیره، لیدرها و اعضا مشخص شوند و از همه مهم‌تر نام یک فرد در چندین گروه تکرار نشود. ابراهیم جمیلی با تاکید بر اینکه خانه اقتصاد به همه گروه‌ها و تفکرها احترام می‌گذارد افزود هر گروه و سازمان باید مسوولانه رفتار کند و این رفتار مسوولانه بدون شفافیت در گروه‌ها ممکن نیست. وی گفت در عین حال باید به‌سمتی حرکت کنیم که فارغ از نوع گروه تمامی افراد شایسته و موثر در اتاق بازرگانی حضور داشته باشند.


پشت پرده «ائتلاف برای فردا» چه خبر است

با وجود آنکه این گروه نوپا مشکل اساسی ثبت‌نشده‌بودن را دارد اما این موضوع تنها بخشی از مشکلات این گروه است. مشکل دیگر این گروه در پشت پرده آن و در تلاش‌هایی است که برای جمع‌شدن اضداد در این گروه رخ داده است. حلقه اصلی این گروه را چند چهره که نام آنها مطرح شد تشکیل داده‌اند اما این گروه بدون رسانه‌یی کردن موضوع در حال گفت‌وگو با سایر گروه‌ها برای جذب چهره‌های شاخص است. در همین راستا چند عضو مجمع فعالان توسعه که دو نفر از آنها عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران هستند از این «ائتلاف برای فردا» در جلسات داخلی مجمع فعالان حمایت کرده‌اند. با این وجود شنیده می‌شود مسوولان این گروه جدید در مذاکره با یک گروه دیگر که خط قرمز خود را مجمع فعالان تعیین کرده بود به نتایجی رسیده‌اند. از سوی دیگر در داخل «ائتلاف برای فردا» خط قرمزی برای حضور یکی از چهره‌های مطرح همین گروه جدید وجود داشته است و به نظر می‌رسد اعضا «ائتلاف برای فردا» در جریان توافقات پشت پرده روسای خود نیستند.

همین داستان در مورد خانه صنعت تهران هم در‌حال تکرار‌شدن است. بعد از گزارش «تعادل» مبنی بر حمایت محمدرضا مرتضوی از گروهی که اکنون نام «ائتلاف برای فردا» را بر خود نهاده است و در عین‌حال حضور این چهره در لیست شورای مشاوران مجمع فعالان برخی اعضای هیات‌مدیره خانه صنعت تهران به تصمیمات مرتضوی اعتراض کرده‌اند. درنهایت قرار شد وضعیت موضع‌گیری رسمی خانه صنعت روز شنبه در جلسه هیات‌رییسه این گروه مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود خانه صنعت به‌صورت رسمی از چه گروهی حمایت می‌کند و سایر نظرات به‌عنوان نظرات شخصی مطرح شود.

آگاهان می‌گویند مشکل اساسی دیگر «ائتلاف برای فردا» مساله جمع‌پذیر نبودن بسیاری از چهره‌هایی است که به‌صورت جداگانه با تمام آنها صحبت شده است و باید دید آیا این گروه می‌تواند تا زمان انتخابات متحد باقی بماند یا خیر.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر