بازی مجمع در زمین تحول

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۲۵

همانطور که پیش‌بینی می‌شد این هفته به معنی واقعی کلمه هفته گفت‌وگو است. تا پیش از این بسیاری از گفت‌وگوها با واسطه افراد معتمد یا به بهانه حضور دریک مجلس و مناسبت رخ می‌داد اما در این هفته اکثر گروه‌ها و لیدرها در اتاق بازرگانی رودربایستی را کنار گذاشته و مشغول تماس با یکدیگر هستند. بهانه‌ها متفاوت اما منظور همه یکی است، آمادگی برای ائتلاف و چانه‌زنی

بر‌سر شرایط. با این وجود هنوز هیچ ائتلاف خاصی شکل نگرفته و همه گروه‌ها سعی دارند با برگزاری جلساتی بفهمند که با اتکای به خود، چقدر شانس پیروزی در انتخابات را دارند.


در برج امیرپرویز چه گذشت

جلسه اول این هفته روز شنبه توسط خواستاران تحول برگزار شد. ساختار انجمن مدیران و متخصصین صنعتی و اقتصادی ایران که در واقع شناسنامه گروه تحول محسوب می‌شود به این شکل است که شورای مرکزی 15نفره سیاست‌های کلی گروه را تعیین و یک هیات اجرایی این سیاست‌ها را عملیاتی می‌کند. جلسه روزشنبه عصر در واقع نخستین جلسه هیات اجرایی بود که طبیعتا حرف‌های اولیه زیادی در آن مطرح شد. نتیجه اصلی این جلسه این بود که محمدرضا بهزادیان به عنوان رییس و جمشید عدالتیان شهریاری به عنوان نایب‌رییس هیات اجرایی انتخاب شدند. خزانه‌داری گروه به فاطمه دانشور سپرده شد و گروهی سه نفره شامل عباس وطن‌پرور، جمشید عدالتیان و محسن چمن‌آرا به عنوان گزینه‌های پیشنهادی سخنگویی به شورای مرکزی معرفی شدند تا از میان آنها یکی انتخاب شود. قرار است درجلسه بعدی که روز چهارشنبه برگزار می‌شود کمیته‌ها و کمیسیون‌های این انجمن تشکیل شود.


یک‌شنبه خاموش

روز یک‌شنبه هم جلسه گروه دیگری بود که هنوز نامی بر خود ننهاده است ولی دوستداران آن از کلمه اعتدالیون یا میانه‌روها برای توصیف آن استفاده می‌کنند. ظاهر این ماجرا این است که ریاست این گروه بر عهده مسعود خوانساری است اما در پشت سر، پدرام سلطانی بسیاری از کارها را رو به راه می‌کند. خوانساری در روزهای اخیر در بین دوستان خود مدعی شده که حمایت کامل دولت را دراختیار دارد در واقع گزینه دولت برای ریاست آینده اتاق بازرگانی اوست. هرچند دولتی‌های اتاق بازرگانی و روسای فعلی و سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را تایید نمی‌کنند اما واقعیت این است که این ادعا خیلی هم خلاف واقع نیست. یکی از مقامات عالی دولت و یک چهره برجسته در میان معاونان رییس‌جمهور به خوانساری قول‌های مساعدی داده اما برخلاف دیدگاه خوانساری معاون کابینه به معنی حمایت کامل دولت از وی نیست. برای مثال رییس دفتر رییس‌جمهور ارتباط بسیار خوبی با رییس فعلی اتاق بازرگانی ایران دارد و یکی از وزرای بازرگانی سابق به دلیل دوستی دیرینه با بهزادیان از گروه وی حمایت می‌کند.

حضور کاوه زرگران درجلسات این گروه خبر از حمایت کامل سیدمحمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت تهران از این گروه می‌دهد. اما مهم‌ترین حامی این گروه محسن جلال‌پور، نایب‌رییس فعلی اتاق ایران است.


ائتلاف دو نایب ‌رییس

ماجرای نزدیک شدن سلطانی و جلال‌پور به انتخابات یک سال پیش بر می‌گردد. در آن انتخابات دخالت‌های سلطانی باعث شد که در نهایت خوانساری به عنوان گزینه خواستاران تحول در انتخابات برگزیده شود و عاملی برای دلخوری بسیاری از تحولی‌ها ازجمله بهزادیان و خسروتاج شد. جلال‌پور هم در آن زمان انتظار داشت با کنار رفتن نهاوندیان، وی بر کرسی ریاست تکیه بزند اما درنهایت شافعی معرفی شد. همین موضوع باعث دلخوری جلال‌پور و کمرنگ شدن وی در اتاق و رسانه‌ها در یک سال گذشته بود.

انتخابات بعدی برای انتخاب نایب‌رییس اول بود و رای ندادن سلطانی به گزینه خواستاران تحول بیش از هر زمان باعث اختلاف وی با بسیاری از اعضا شد. از طرف دیگر او به خوبی آگاه است که طیف‌های مقابل به دنبال رد صلاحیت وی در انتخابات هستند. صحبت‌های علینقی خاموشی در هتل لاله گوشه‌یی از خوابی بود که بسیاری برای سلطانی دیده‌اند. از سوی دیگر سلیمانی، عضو دیگر هیات رییسه هم با حضور مجدد بهزادیان به وی نزدیک شده است. به همین دلیل سلطانی به سوی جلال‌پور رفت تا شاید رییس اتاق کرمان بتواند او را از گزند آسیب‌ها در امان دارد. هرچند جلال‌پور این موضوع را انکار می‌کند حتی خوانساری را رقیب خود می‌خواند اما گفت‌وگوی زیادی میان وی و گروه میانه‌روها در حال انجام است.

مجمع فعالان و بازی رسانه‌ای

مجمع فعالان توسعه در این هفته بازی رسانه‌یی بزرگی را آغاز کرده است. یک سایت تازه تاسیس اقتصادی وابسته به یک موسسه مطبوعاتی که توسط تیم روابط عمومی اتاق تهران و زیر نظر یحیی آل‌اسحاق از چهره‌های اصلی مجمع اداره می‌شود شروع به کارهای رسانه‌یی کرده است. گزارش‌های منتشر شده توسط این تیم بیش از آنکه اخباری دقیق محسوب شود رنگ و بوی شایعه می‌دهد. گویا سیاست بر این است که با شایعه‌پراکنی فضا غبارآلود شود. گروه‌های وایبری نیز توسط نزدیکان این گروه فعال شده و با جریانی ثابت تلاش دارند فضا را برای بازسازی چهره مجمع فعالان انجام دهد.

اما نکته جالب این است که چهره‌های رسانه‌یی نزدیک به روابط عمومی اتاق تهران کار رسانه‌یی برای تیم خوانساری را هم دردست گرفته‌اند. درحال حاضر یک سایت و یک گروه وایبری به دستور مسعود خوانساری توسط خبرنگاری ایجاد شده که در بعضی رسانه‌ها از همکاران نزدیک رییس روابط عمومی اتاق تهران محسوب می‌شود. از طرف دیگر خوانساری در مجله‌های وابسته با مجمع فعالان مصاحبه‌هایی کرده و همین موضوع شایعه ارتباط پنهانی میان خوانساری و مجمع را تشدید می‌کند.

صحبت از ارتباط خوانساری و مجمع، زمانی آغاز شد که یکی از مسوولان مجمع فعالان در جلسات خود از اهمیت ائتلافی بزرگ بر ضد بهزادیان و استفاده از خوانساری در این ائتلاف سخن گفت. این مسوول اصرار داشت که مجمع در این دوره با مشکلات زیادی روبه‌رو است و این ائتلاف راه نجات است. مرحله بعدی این بود که فاطمه مقیمی از اعضای هیات‌مدیره مجمع فعالان توسعه در گروه خوانساری حضور یافت. در واقع ماموریت مقیمی این بود که گروه خوانساری را به مجمع نزدیک کند. این نزدیک شدن شاید به شکل یک ائتلاف بزرگ یا حداقل به شکل شکستن آرای مشترک این گروه با تحول است. درنهایت وجود چهره‌های مشترک رسانه‌یی در گروه مجمع و خوانساری شک بسیاری را به یقین تبدیل کرد که در این شطرنج، مجمع فعالان بهترین استفاده از این گروه را علیه تحول انجام خواهد داد.


حضور پررنگ گروه‌های آرام

اما قدرت مجمع آنقدر که به نظر می‌رسد هم زیاد نیست. با وجود آنکه در این معادله حضور خوانساری کاملا به نفع مجمع تمام می‌شود اما برخی گروه‌های مجمع عزم خود را برای استقلال جزم کرده‌اند. در روزهای اخیر ایمیل‌های از سوی خانه اقتصاد ایران به بسیاری از فعالان اقتصادی ارسال شد که در آن یک نظرخواهی درباره وضعیت صاحبان کارت بازرگانی انجام شد. این ایمیل از سوی بسیاری از فعالان انتخاباتی بیش از آنکه یک نظرخواهی باشد به منزله یک اعلام عضوگیری رسمی تعبیر شد.

گویا خانه اقتصاد ایران که برخی چهره‌های شاخص مجمع فعالان در آن عضو هستند، تلاش دارد که کاملا از زیر نام این گروه خارج شود و به شکل مستقل خود را مطرح کند. این موضوع از این نظر برای مجمع فعالان خطرناک است که این گروه نفوذ زیادی در میان شهرستان‌ها دارد.

هنوز هفته گفت‌وگو به پایان نرسیده است. مطمئنا بسیاری از چهره‌ها در طول مدت باقیمانده با یکدیگر ائتلاف خواهند کرد. هیچ گروهی، هیچ گروه دیگری را از لیست تماس خارج نکرده و گروه‌هایی که به ظاهر در تضاد کامل با هم هستند امروز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند. با این وجود هنوز هیچ توافق نهایی رخ نداده و تیم‌ها با احتیاط به راه خود

ادامه می‌دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر