صعود 7پله‌ای ایران در شاخص تجارت جهانی

۱۳۹۳/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۲۸۰

بانک جهانی در گزارش سالانه خود درباره وضعیت کسب‌وکار کشورهای مختلف، آینده تجارت خارجی ایران را امیدوارکننده پیش‌بینی کرده است. ایران در شاخص آسانی تجارت جهانی

7 پله صعود خواهد کرد. به عبارت دیگر، تجارت با ایران در سال 2015 ساده‌تر می‌شود. این صعود بعد از شاخص دریافت انرژی برق، بالاترین صعود ایران در سال 2015 به پیش‌بینی بانک جهانی خواهد بود.

به گزارش «تعادل» و براساس آنچه بررسی کسب‌وکار جهانی ارایه کرده، ایران در آزمایش 10 متغیر مختلف در شاخص سهولت تجارت خارجی، رتبه 148 در میان 189 کشور را به‌دست آورد. جالب اینجاست که رتبه اول این ارزیابی به کشوری آسیایی رسید؛ سنگاپور رتبه اول کسب‌وکار جهان را دارد که اتفاقا در شاخص سهولت تجارت جهانی هم نخستین جهان شد. بعد از سنگاپور، به ترتیب نیوزلند، چین، دانمارک، کره جنوبی، نروژ و امریکا رتبه‌های برتر جهان در کسب‌وکار جهانی هستند.

به گزارش این نهاد بین‌المللی اقتصادی، صادرات به ایران 7 سند لازم دارد، 25روز به طول می‌انجامد و 1350دلار هزینه دارد. واردات نیز به‌طور متوسط 11 سند می‌خواهد، 37روز طول می‌کشد و 1555دلار خرج برمی‌دارد. در نتیجه این شرایط ایران رتبه 148 از 189 اقتصاد جهان را به‌دست آورد.

ایران همچنین در شاخص‌های راه‌اندازی کسب‌وکار 8 پله، دریافت انرژی برق 12پله و اجرای قراردادها یک پله در سال 2015 صعود خواهد کرد.


ایران عقب‌تر از همسایگان

براساس گزارش بانک جهانی، تجارت خارجی ایران در سال میلادی آینده، از میان 8 کشور یا اقتصاد مشابه و رقیبش در جایگاه هفتم در مقیاس فاصله تا بهترین امتیاز یا عملکرد قرار دارد. ایران در مقیاس صفر تا 100 این شاخص، امتیاز 56.81 را کسب کرد؛ امتیاز 100 به معنی بهترین عملکرد و 0 به معنی بدترین عملکرد در تجارت خارجی است. این درحالی است که کشوری مانند امارات متحده عربی که رتبه 8 جهانی را در تجارت خارجی دارد، بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه داشته؛ فاصله 91.46 این کشور، آن را به سردمدار کشورهای خاورمیانه در فاصله از بهترین عملکرد تبدیل کرده. کشورهای بعد از امارات نیز عرب هستند؛ اردن، عمان، عربستان سعودی و لیبی؛ ایران وقفه‌یی در این رشته عربی ایجاد می‌کند و بعد دوباره، عراق؛ دورترین کشور به بهترین عملکرد. این درحالی است که کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی به‌طور متوسط عملکرد بهتری در مقایسه با ایران داشته‌اند؛ 70.15 تا رسیدن به 100.

با این حال تجارت خارجی در ایران در سال‌های گذشته سریع‌تر و آسان‌تر شده است که نشان می‌دهد اقدامات دولت، به گزارش کسب‌وکار جهانی، ابزارهایی برای تسهیل تجارت مانند پنجره واحد تجاری و نظام انتقال داده به صورت الکترونیک تاثیرگذار بوده است. این شرایط باعث بهبود فضای تجارت و افزایش رقابت شرکت‌های بین‌المللی شده است. در این گزارش همچنین به نصب اسکنر در گمرک شهید رجایی و ساماندهی دوباره سازمان‌های مربوط به شفافیت تعرفه‌ها - جداسازی بازرسی کالاهای خاص مانند مواد شیمیایی و پتروشیمی از کالاهای عمومی - اشاره شده است.

به گزارش بانک جهانی، در بخش صادرات ارایه مدارک و بازرسی‌های آن، 2روز زمان و 175دلار هزینه برمی‌دارد. آماده‌سازی مدارک 12روز زمان و 270دلار، حمل‌ونقل در داخل مرزها و مدیریت آن 7روز و 680دلار و سازماندهی بنادر و پایانه‌ها 4روز و 225دلار هزینه می‌خواهد که به‌طور متوسط به 25روز و 1350دلار منجر می‌شود. در مورد واردات هم اظهار تعرفه‌ها و بازرسی‌ها 2روز و 220دلار، ارایه مدارک 24روز و 330دلار، حمل‌ونقل 6روز و 755دلار، ساماندهی پایانه‌ها و بنادر 5روز و 250دلار می‌طلبد که در نهایت به 37روز و 1555دلار منجر می‌شود.

این درحالی است که به‌طور میانگین تجارت کشورهای خاورمیانه و آفریقای جنوبی و همین طور کشورهای حوزه OECD کمتر از ایران زمان و هزینه می‌برد. با این حال پیش‌بینی ایران نهاد بین‌المللی اقتصادی این است که تجارت ایران در سال میلادی پیش‌رو 7پله صعود خواهد کرد. هرچند که در مقایسه با نخستین کشور جهان در این مقیاس، به نظر نمی‌رسد راهی طولانی در پیش داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر