عرضه 880هزار تن ماهی در سال 92 به بازارهای کشور

۱۳۹۳/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹

رییس سازمان شیلات ایران گفت: در پایان سال گذشته 880هزار تن ماهی از طریق صید و آبزی‌پروری به بازار مصرف کشور عرضه شد که 500هزار تن آن به وسیله صید در آب‌های شمال و جنوب و 380هزار تن آن از طریق آبزی‌پروری به‌دست آمد. حسن صالحی روز دوشنبه همزمان با سومین روز از هفته دولت بااشاره به فعالیت‌های سازمان شیلات یادآور شد: در مقایسه با سال 91 میزان صید ماهی از دریاهای شمال و جنوب 3درصد و میزان تولید ماهی از طریق آبزی‌پروری 10درصد رشد داشته است. وی یادآور شد: در سال 92 افزایش تولید ماهیان گرم‌آبی و سردآبی مورد توجه جدی قرار گرفت و در پایان این سال بیش از 140هزار تن ماهیان سردآبی و بیش از 170هزار تن ماهیان گرم‌آبی در کشور تولید شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: با تلاش‌های پرورش‌دهندگان میگو در کشور سال گذشته موفق شدیم 13هزار تن میگو صید کنیم و پیش‌بینی می‌شود میزان صید میگوی پرورشی در پایان سال جاری به بیش از 15 هزار تن برسد. وی تصریح کرد: تولیدکنندگان میگو در کشور با مشکلات زیادی در سال‌های گذشته مواجه بودند، اما به‌تدریج با برنامه‌ریزی‌های مناسب و مصوبه هیات دولت در سال 90 پرورش میگو با روند رو به رشدی مواجه شد، به‌طوری که هم‌اکنون پرورش‌دهندگان و صادرکنندگان برای فروش میگو به‌دنبال بازارهای جدیدی ازجمله بازار مسکو هستند.

وی با بیان اینکه، براساس مطالعات علمی و تخصصی سازمان شیلات سالانه می‌تواند 800هزار تن در دریای شمال و جنوب ماهی در قفس تولید کند، یادآور شد: این در حالی است که هم‌اکنون تنها 40هزار تن ماهی در قفس در خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر تولید می‌شود. صالحی تصریح کرد: بررسی‌های علمی و کارشناسی نشان می‌دهد که می‌توانیم حدود 300هزار تن ماهی در قفس در دریای خزر و 600هزار تن در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان تولید داشته باشیم. رییس سازمان شیلات بااشاره به میزان صید ایران در آب‌های بین‌المللی در منطقه یادآور شد: هم‌اکنون ایران بیشترین صید را در بین 35کشور منطقه را به خود اختصاص داده و 800 شناور در مناطق شرق آفریقا تا مناطق غرب اقیانوس هند به صید انواع ماهی مشغول هستند تا با عرضه آن به بازار و کارخانه‌های فرآوری انواع ماهی این غذای سالم را سر سفره مردم بیاورند.

صالحی به ذخایر آبزیان در دریای عمان اشاره کرد و گفت: مطالعات نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از 300هزار تن فانوس ماهیان در عمق دریای عمان زندگی می‌کنند و برای استفاده از این منابع ارزشمند دریایی 60 موافقت اصولی صادر شده تا بتوانیم سهم زیادی را از این محصول برداشت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر