آشوب‌های نظام توزیع را سامان می‌دهیم

۱۳۹۳/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۹۱

مهم‌ترین برنامه شما به عنوان یکی از

با سابقه‌ترین اعضای اصناف ایران برای این دوره انتخابات چیست؟

قانون نظام صنفی کشور مهم‌ترین مساله‌یی است که من پیگیری خواهم کرد که با توجه به ارتباط خوبی که با دولت داریم و وحدت و برادری اتاق اصناف، می‌توانیم به خوبی تعامل و همکاری برای این هدف داشته باشیم. ازجمله مشکلاتی که از این بخش برآمده و مشکل

8 هزار اتحادیه است، مساله مالیات است؛ ما مخالف مالیات بر ارزش افزوده نیستیم اما باید این مالیات کارشناسی شده و منصفانه به اصناف تعلق گیرد. از دیگر اقدامات و برنامه‌های آتی، تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم با خدمت اصناف به کرسی بنشیند.

شما به عملکردتان در اتاق اصناف خراسان چه نمره‌یی می‌دهید؟

من برای خدمت به مردم به خودم نمره‌یی نمی‌دهم و با نمره عملکردم را نمی‌سنجم. اصناف باید خدمتگزار صدیق مردم باشند در نهایت می‌توانم بگوییم رضایت مردم رضایت ماست.

برنامه شما برای رونق خدمات توزیعی و رفع مشکلات فعلی آن چیست؟

بخش گسترده‌یی از جمعیت اصناف در بخش توزیع فعالیت می‌کنند و یکی از مشکلات این حوزه، آموزش است که می‌تواند بخش گسترده‌یی از مشکلات را برطرف کند. در واقع واحدهای صنفی پیش از دریافت مجوز و پروانه کسب باید دوره‌های آموزشی را طی کنند اما این آموزش‌ها باید کاربردی‌تر باشد. از سوی دیگر در بخش خدمات توزیعی آشوب‌های بسیاری ازجمله گرانی، قاچاق و اجناس تقلبی وجود دارد که با نشست‌هایی که با اعضا هیات‌مدیره استان‌ها داشتیم در نظر داریم با فعالیت گسترده بازرسان از معضلات این حوزه جلوگیری کنیم.

عملکرد اتاق اصناف ایران را در این مدت چه طور دیده‌اید؟

در این مدت رییس اتاق اصناف خدمات زیادی را چه در حوزه تولید و چه در حوزه توزیع ارایه کرده است. یکی از مشکلات اصناف و اتحادیه‌ها مالیات بر ارزش افزوده است که البته با رایزنی‌های رییس اتاق اصناف با سازمان امورمالیاتی این مشکلات در حال رفع شدن است. به‌طور کلی وحدت و انسجام نقش مهمی در عملکرد اتاق اصناف دارد که یکی از خروجی‌های آن، تشکیل کمیسیون‌های فرهنگی بازرسی و حل اختلاف در اتاق اصناف است؛ این مساله تاثیر بسزایی در حل مشکلات داشته است. اما از سویی مهم‌ترین بحث امروز اصناف، فعالیت کمیسیون‌های بازرسی است که سراسر بازار را در دست دارند و قیمت‌ها را به خوبی رصد می‌کنند. امیدواریم با هم فکری و همکاری خوب در بخش اصناف بتوانیم جایگاه اجتماعی و فرهنگی خود را در جامعه حفظ کنیم.

به نظر شما چه مواردی باید در قانون نظام صنفی اصلاح شود؟

البته اصلاحاتی در قانون نظام صنفی با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت اما هنوز در بندهایی از این قانون نیاز به تغییر به چشم می‌خورد. به عنوان مثال می‌توان به نحوه مشارکت اعضا در انتخابات هیات‌مدیره اشاره کرد که درحال حاضر تنها می‌توانند در دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیات‌مدیره عضویت داشته باشند. این مساله در تضاد با قانون اساسی است. از ابتدای طرح لایحه نظام صنفی در مجلس بارها گفته شد که این لایحه با نگاه کارشناسی دولت و اصناف کشور در تناقض است و نمایندگان مجلس نباید سلایق شخصی را بر منافع تشکل بزرگی همچون اصناف ترجیح دهند و به مواردی از قانون نظام صنفی رای دهند که مخالف با قانون اساسی بوده و بر مشکلات اصناف می‌افزاید.

در پایان فکر می‌کنید پیروز نخستین انتخابات اتاق اصناف هستید؟

داوطلبان عضویت در هیات رییسه اتاق اصناف ایران شامل 15نفر از صنوف تولیدی و خدمات فنی و 11نفر از صنوف توزیعی و خدمات هستند. به هر حال آرزوی موفقیت برای تمامی نامزدها دارم و امیدوارم که افراد لایق بر سر کرسی اصناف بنشینند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر