با تزریق نقدینگی در جامعه چرخه تولید به رونق خود بازمی‌گردد

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۴۰

یوسف جعفری رییس اتاق اصناف کرمان سابقه‌یی 20ساله در زمینه اصناف دارد. او که دارای لیسانس حقوق است از حوزه کرمان برای انتخابات هیات رییسه اتاق اصناف ایران کاندیدا شده است و از مهم‌ترین برنامه‌های خودش در این دوره از اقدامات می‌گوید. به مناسبت این انتخابات با یوسف جعفری به گفت‌وگو نشستیم.

سمیه سایش

شما چند دوره در انتخابات اتاق اصناف حضور داشته‌اید؟

در واقع چهار دوره و از دومین دوره شورای اصناف کشور به‌طور مداوم حضور داشتم و در انتخابات هیات رییسه نخستین دوره است که شرکت کردم.

مهم‌ترین برنامه شما برای این دوره انتخابات چیست؟

مهم‌ترین اقدامات بنده رفع مشکلات حریم صنفی است که سبب اشباع بازار شده است در واقع در کرمان به ازای هر 25نفر یک‌واحد صنفی وجود دارد که از حد اشباع گذشته است. در واقع یکی دیگر از برنامه‌های انتخاباتی خود پیگیری دو دوره انتخاباتی است که در واقع به‌صورت کارشناسی نشده در قوانین نظام صنفی اعمال شده است چرا که این قانون یک ضربه به بدنه اصناف است و اجازه فعالیت‌های افراد با تجربه را در این زمینه می‌گیرد بنده مخالف افراد جوان در پیکره اصناف نیستم اما این قانون سبب ضعف اصناف می‌شود و به پیکره جامعه آسیب می‌رساند در واقع اصناف بودجه‌اش و انتخاباتش را توسط اعضا خود به‌دست می‌آورد لذا باید این اجازه را داد تا اصناف برای خودش تصمیم بگیرد. باید بگویم که پیگیری فروشگاه‌های زنجیره‌یی تحت سلطه اصناف یکی دیگر از برنامه‌هایی است که باید تحت نظر صنوف اداره شود.

چه راه‌حلی برای رونق خدمات تولیدی درنظر دارید؟

سرمایه گردشی در واحدهای تولیدی باید در زمینه تولید درنظر گرفته شود همان‌طور که شاهد هستیم واحدهای تولیدی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند که امیدواریم با درنظر گرفتن وام‌های کم‌بهره در دولت یازدهم شاهد رشد و شکوفایی تولید در اقتصاد کشور باشیم. بیمه کارکنان تولیدی نیز یکی دیگر از معضلات واحدهای صنفی به‌شمار می‌رود که با مکاتباتی که با مجلس شورای اسلامی و سازمان تامین اجتماعی داشته‌ایم درصدد برطرف کردن آن هستیم. درحال حاضر نقدینگی در سطح جامعه وجود ندارد این موضوع سبب کاهش قدرت خرید مردم شده امیدواریم که مسوولان ذی‌ربط با سیاست‌های اعمال شده بتوانند نقدینگی را در چرخه اقتصادی بازگردانند و چرخه تولید را به حرکت دربیاورند.

عملکرد اتاق اصناف ایران را در این مدت کوتاه چه طور دیده‌اید؟

اتاق اصناف ایران در این مدت اقدامات مثبت و بسیار ارزنده‌یی را برجای گذاشته و درد دل اصناف را به گوش مسوولان دولتی و بخش خصوصی رسانده است در واقع یکی از اقدامات مثبت اتاق اصناف ایران در زمینه دارایی‌ها و ارزش افزوده مالیات است که رایزنی‌ها و صحبت‌های بسیاری را در این زمینه با افراد مسوول در دست داشته تا بتواند به حقوق واقعی خود دست یابد و این نشان‌دهنده مدافع بودن و زحمت‌های دلسوزانه یک مسوول است. در واقع این روزها مسوولان بخش دارایی و مالیات با تعرفه‌های غیرکارشناسانه و افزایش چند برابریشان باعث شده‌اند تا تولید باصورت لاک‌پشتی حرکت کند و این یعنی سبب بی‌رونقی در تولید می‌شود. امیدواریم که در آینده این نوع از مشکلات نیز مرتفع شود.

به نظر شما چه مواردی باید در اصلاح قانون نظام صنفی صورت بگیرد؟

قانون نظام صنفی در مجلس شورای اسلامی اصلاح شده اما مصوبه مجلس مبنی‌بر اینکه اعضای هیات‌مدیره اتحادیه‌های صنفی با رای مستقیم و مخفی اعضای اتحادیه انتخاب شده و اعضای مذکور نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی یا چهار دوره متناوب در هیات‌مدیره عضویت داشته باشند، در تضاد با قانون اساسی است. از ابتدای طرح لایحه نظام صنفی در مجلس، بارها گفته شد که این لایحه با نگاه کارشناسی دولت و اصناف کشور در تناقض است، نباید نمایندگان مجلس برخی سلایق شخصی را بر منافع تشکل بزرگی همچون اصناف ترجیح دهند و به موادی از قانون نظام صنفی رای دهند که مخالف با قانون اساسی بوده و بر مشکلات اصناف می‌افزاید.

از نمایندگان مجلس انتظار می‌رود به مشکلات و خواسته‌های اصناف ازجمله اصلاحیه پیشنهادی و کارشناسی شده شورای اصناف بیشتر توجه کنند، چرا که پیشنهادهای ارایه‌شده، محصول سال‌ها کار کارشناسی است و مطابق با شرایط اصناف ارایه‌شده، درحالی که مصوبات کنونی مغایر با آنها است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر