تشکل‌ها بازار داخلی را تنظیم می‌کنند

۱۳۹۳/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۳۹

این نگرانی از رونق صادرات به‌دنبال افزایش تسهیلات از سویی، این مسوول بازرگانی داخلی کشور را نگران کرده و از سوی دیگر، رییس کنفدراسیون صادرات را این‌طور به واکنش وامی‌دارد: «دولت چه حمایت و تشویق و جایزه‌یی تاکنون به صادرات اختصاص داده است؟»

سیدرضا نورانی حرکت به‌سوی صادرات را اجتناب‌ناپذیر می‌داند: تولید و صادرات ارکان اقتصاد مقاومتی هستند که یکی از خروجی‌های آن، ارتقای کیفی تولید است بنابراین این تفکر کاملا اشتباه است که توجه به صادرات منجر به بی‌توجهی و رها شدن بازار داخلی می‌شود. رییس اتحادیه محصولات کشاورزی ایران حتی تجربه‌های گذشته صادرات کالاهای بی‌کیفیت ایرانی را نیز رد می‌کند و بدیهی می‌داند که برای حضور در بازار خارجی باید کیفیت محصول را ارتقا داد. درباره نگرانی‌های مربوط به بازار داخلی هم وی ابتدا پای دولت را به میدان نظارت بر بازار می‌کشد و آن را دارای ابزارهایی برای کنترل بازار می‌داند هرچند که این ادعای وی در تضاد با سیاست‌های دولت برای آزادسازی بازار است و به نوعی سلب مسوولیت از تشکل‌ها و اتحادیه‌هاست اما در نهایت به این مسوولیت تشکل‌ها اذعان می‌کند: «تشکل‌ها هم مسوول تنظیم و نظارت بر بازار داخلی هستند بنابراین نباید ترسی از افزایش یا ترغیب صادرات داشت». «به هر حال برای خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی راهی جز افزایش صادرات نداریم و این راهکار اقتصادی خروج از رکود هم جز با برداشتن موانع و برقراری تسهیلات محقق نمی‌شود اما در عین حال اصناف و اتحادیه‌ها هم به عنوان ناظران و تنظیم‌کننده‌های بازار داخلی حضور فعال داشته و خواهند داشت.» رئیس کنفدراسیون صادرات اینطور وعده می‌دهد.به نظر می‌رسد تحقق این وعده‌ها همزمان با برقراری تعادل در بازرگانی داخلی و خارجی کشور بیش از هر چیز به عملکرد اصناف چه در تولید، توزیع و صادرات وابسته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر