اکران خارجی قدرت صنایع غیرنفتی

۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۱۵۲

مجتبی خسروتاج: وابستگی بودجه دولت به نفت به کمتر از 30 درصد رسیده است

گروه تجارت

کاهش قدرت نفت در اقتصاد ایران ملموس است و شاخص‌های متعددی برای اثبات این حرف وجود دارد؛ چراکه کاهش قدرت نفت هم در افزایش صادرات غیرنفتی به‌صورت نسبی و قطعی و هم در کاهش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی مشهود است. براساس آمار اعلامی مسوولان دولت، وابستگی بودجه به نفت به کمتر از 30درصد رسیده و ایران برای خودکفایی اقتصادی افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی را در دستور کار خود قرار داده است. از سوی دیگر در شرایطی در سال‌های تحریم، بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی توانستند سالانه 120میلیارد دلار تجارت کنند و با اضافه شدن تجارت 30میلیارد دلاری در بخش خدمات در سال 2015 حجم تجارت ایران به بیش از 150تا 160میلیارد دلار رسید. تجارت 30میلیون دلاری خدمات نیز شاخص دیگری است که نشان از کاهش قدرت نفت دارد. ایران به دنبال خودکفایی صنعتی و کشاورزی و با تنوع‌سازی اقتصادی به دنبال اقتصاد پیشرفته بدون وابستگی به درآمدهای نفتی است و از سوی دیگر با توسعه تکنولوژی و خطوط تولید به دنبال بی‌نیاز شدن از واردات کالاهای اساسی است. به زبان دیگر دو دشمن توسعه ایران وابستگی به نفت و وابستگی به واردات است و دولت در هر دو این مسائل برنامه‌هایی را در دست اجر دارد. یکی دیگر از موضوعات اساسی مورد توجه دولت در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن امور و صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالاتر است؛ چراکه صادرات مواد اولیه ما، ارزش‌افزوده بالایی ندارد؛ بنابراین برنامه دولت بر این است که به هر میزان که صادرات با ارزش‌افزوده بالاتر انجام گیرد، از تسهیلات و حمایت بیشتری در کشور بهره‌مند خواهد شد.

در همین رابطه در همایش تجاری ایران و بلژیک که با حضور وزیر منطقه فلامان بلژیک در تهران برگزار شد، رییس سازمان توسعه تجارت کشورمان کشور بلژیک را به عنوان کشوری با زیرساخت‌های قوی دانست و گفت: این کشور در بخش حمل و نقل بسیار قوی است و ما هم معتقدیم یکی از محورهای اولویت‌دار ما، توسعه بنادر، توسعه بزرگراه‌ها، ترمینال‌ها و لجستیک ایران در منطقه است. وی تصریح کرد: امیدواریم در مذاکراتی که امروز با وزیر راه و شهرسازی خواهیم داشت به موضوع ترانزیت توجه شود؛ زیرا شرکت‌های ترانزیتی فرصت‌های خوبی دارند تا در توسعه خطوط راه‌آهن و ترمینال‌ها با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.


تجارت یک میلیارد دلاری با بلژیک

رییس سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته در همایش تجاری ایران و بلژیک با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و بلژیک سالانه بین 300 تا 400میلیون دلار است، افزود: باید تلاش کنیم با توسعه همکاری‌های تجاری بین شرکت‌های دو کشور حجم مبادلات ما با بلژیک به بیش از یک میلیارد دلار برسد. مجتبی خسروتاج اظهار کرد: پیش از آغاز تحریم‌های ظالمانه حجم مبادلات تجاری دو کشور سالانه بیش از یک میلیارد دلار بود و با لغو تحریم‌ها زمینه‌های مناسبی برای توسعه تجارت بین شرکت‌های دو کشور فراهم شده است. وی یادآورشد: ایران ضمن در اختیار داشتن ذخایر و منابع معدنی غنی از نیروی انسانی مناسبی برخوردار است و شرکت‌های بلژیکی می‌توانند با سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک شرایط مناسبی را برای حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی فراهم کنند. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان که همکاری‌های ایران و بلژیک سابقه 175ساله دارد گفت: 128سال پیش مستشاران بلژیکی در ایران برای نخستین ‌بار راه‌آهن 9 کیلومتری تهران تا شهرری را فعال کردند و پیش از این نظام مالی، مالیات و دریافت عوارض در ایران با مشورت مستشاران بلژیکی انجام شده است. به گفته خسروتاج، ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با تمام کشورهای جهان اهمیت زیادی قائل است و بسیار خوشحال هستیم، میزبان شرکت‌های بلژیکی در تهران هستیم تا بتوانیم با تکیه بر دانایی و علم دانش کارآفرینی را با توسعه کسب و کار در ایران توسعه دهیم. رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه شرکت‌های بلژیکی می‌توانند در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند، افزایش مناسبات بانکی و تشویق صادرات و ارتقا بهره‌وری را از سیاست‌های مهم اقتصادی ایران عنوان کرد.

خسروتاج با بیان اینکه بخشی از محصولات صادراتی ایران آنچنان ارزش‌افزوده ندارد، گفت: شرکت‌های بلژیکی می‌توانند در این زمینه به شرکت‌های ایرانی کمک کنند ضمن اینکه شرکت‌های بلژیکی با داشتن ظرفیت‌های مناسبی در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل و شبکه ریلی در توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. وی افزود: در ایران هزینه پول بسیار بالا است و اگر شرکت‌های ایرانی بتوانند از تسهیلات با بهره کم استفاده کنند در این صورت شاهد سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی و تعدادی از شرکت‌های بلژیکی در حوزه تولید و صادرات خواهیم بود. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران برای دسترسی به کشورهای منطقه از ظرفیت‌های زیادی برخوردار است و استفاده از تکنولوژی‌های جدید می‌تواند ورود شرکت‌های بلژیکی را به بازارهای منطقه از طریق ایران به ویژه در صنایع مختلف ازجمله برق، پتروشیمی و گاز فراهم کند. وی افزود: با در نظر گرفتن ظرفیت و قدرت صنعتی ایران، طرح‌های متعددی ممکن است به سرعت در این کشور به راه بیفتد؛ این طرح‌ها زمینه‌های بی‌شماری را از زراعت محصولات خوراکی تا بخش‌های تولیدی، معماری، فناوری، دارویی و البته صنعت گاز و پتروشیمی شامل می‌شود.

بلژیک در رقابت با ایتالیا و فرانسه

همایش تجاری ایران و بلژیک با هیات اقتصادی 200نفری بلژیک از نمایندگان 140شرکت در تهران برگزار شد و این نخستین ماموریت اقتصادی این کشور با مشارکت همه گروه‌های زبانی در ایران پس از برجام محسوب می‌شود. «ناتالی لافونتن» معاون وزیر اقتصاد و صنایع والونی به همراه «پاسکال دلکومینت»معاون آژانس آوکس (Awex) «بندیکت ویلدرز» رییس شرکت «سرمایه‌گذاری و صادرات بروکسل» و «گریت بورژوآ» وزیر منطقه فلامان بلژیک، در این هیات تجاری حضور داشتند. براساس گزارش روزنامه «لا لیبر» بلژیک، «دومینیک دولاتر» مدیر بخش آفریقا و خاورمیانه آژانس صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی منطقه والونی «آوکس» هدف این سفر را «بازیابی رسمی جایگاه بلژیک در ایران و بررسی فرصت‌های بازار ایران» عنوان کرده بود. این روزنامه بلژیکی در گزارش خود اضافه کرد: بلژیک باید برای غلبه بر رقیبانی چون فرانسه، آلمان یا ایتالیا ویژگی متمایزی داشته باشد. در همین زمینه دولاتر ارتباط میان ایران و بلژیک را «تاریخی» دانست و گفت: در قرن نوزدهم میلادی، بلژیک در اجرای نخستین خط آهن، خدمات گمرک، پست، تلگراف و نیز در توسعه صنایع قند و شکر ایران مشارکت داشت. ساختار حکومت فدرال بلژیک از 6 مجموعه تشکیل می‌شود که هر کدام از این مجموعه‌ها دولت و پارلمان و دستگاه‌های اجرایی خود را دارند. سه منطقه خودمختار و سه جامعه یا گروه زبانی این 6 مجموعه را تشکیل می‌دهد.


تفاهم‌نامه همکاری ایران و بلژیک

در ادامه این همایش نخست‌وزیر ایالت فلاندر بلژیک با اعلام اینکه این دولت درحال ایجاد دفتر تجاری در ایران است، گفت: هدف ما ارتقای روابط اقتصادی بین سه منطقه بلژیک و ایران است. «گرت بورژوا» در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری میان ایران و بلژیک گفت: بلژیکی‌ها شرکای قابل اتکایی برای ایران هستند و تاکنون موافقتنامه‌های زیادی را در سراسر جهان به امضا رسانده‌ و آماده‌اند که این موافقتنامه‌ها را با ایران هم امضا کنند. نخست‌وزیر ایالات فلاندر بلژیک با بیان اینکه شرکت‌های بلژیکی نقش مهمی در خدمات و تولید در سطح جهان دارند، افزود: این خدمات توسط بنگاه‌های کوچک و متوسط که ستون فقرات کشور بلژیک هستند، ارائه می‌شوند. وی با بیان اینکه فضای کسب و کار ما فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌کند و ما مطمئن هستیم که در سال‌های آینده شرکت‌های ایرانی را در بلژیک می‌بینیم، افزود: فلاندر، دروازه شرکت‌های ایرانی برای بازارهای اروپایی است و شرکت‌های ایرانی برای اتصال به اروپا می‌توانند از این ایالت استفاده کنند. بورژوا با تاکید بر اینکه ایران شریک تجاری مهمی برای کشور ما در منطقه بوده است، اظهار کرد: این روابط به دنبال تحریم‌ها قطع شد و ما دوباره به دنبال بازسازی این شراکت هستیم؛ زیرا تا سال ۲۰۱۰ بندر مهم ما یکی از پایگاه‌های کشتی‌های ایرانی بود. وی ادامه داد: در ماه مارس امسال، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی دوباره به بندر ما بازگشت و نخستین کشتی کانتینربر را پس از سال‌ها تحریم به این بندر فرستاد؛ همچنین تفاهمنامه همکاری بین بندر آنتورپ و بندر شهید رجایی منعقد شده است. نخست‌وزیر ایالات فلاندر بلژیک با بیان اینکه امیدواریم هیات‌های اقتصادی بتوانند روابط موجود دو کشور را تقویت کنند، افزود: هیات‌های اقتصادی به دنبال تماس با مردم هستند زیرا این نکات برای رابطه تجاری و کسب و کار درازمدت مورد نیاز است. بورژوا با تاکید بر اینکه دولت فلاندر درحال ایجاد دفتر تجاری در ایران است، گفت: هدف این دفتر، ارتقای روابط اقتصادی بین سه منطقه بلژیک و ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر