حذف ایران از صادرکنندگان محصولات کشاورزی به روسیه

۱۳۹۳/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۳

تسنیم رییس کمیته ایران در اتاق بازرگانی مسکو درباره دلیل حذف ایران از فهرست صادرکنندگان محصولات کشاورزی به‌روسیه پس از اعمال تحریم‌های امریکا و اروپا علیه این کشور توضیح داد.

رجب صفراف در دیدار استاندار همدان با اشاره به این‌که به‌طور کامل از ظرفیت‌های استان همدان بی‌اطلاع بودیم، اظهار کرد: روابط سیاسی دو کشور ایران و روسیه در شرایط مطلوبی قرار دارد ولی متاسفانه روابط تجاری و اقتصادی در وضعیت خوبی قرار ندارند.

وی افزود: سال گذشته تبادل تجاری بین دو کشور یک‌میلیارد و 420میلیون دلار بوده است که این میزان کمتر از نیم‌درصد از کل مبادلات تجاری روسیه با کشورهای جهان است.

صفراف با بیان این‌که مبادلات پایین تجاری نمی‌گذارد تا زیرساخت‌های لازم برای تجارت بین دو کشور آماده شود، گفت: ایران و روسیه در زمینه امنیت منطقه، منافع مشترک سیاسی، تهدیدهای بین‌المللی و منافع استراتژیک دارای وضعیت مشترکی هستند که باید رفتار این دو کشور در این زمینه‌ها فعال شود.

وی تصریح کرد: نبودن اطلاعات و عدم شناخت دو کشور سبب بروز مشکلات بسیاری برای تجار و بازرگانان روسیه و ایران شده است و متاسفانه مردم روسیه از امکانات و توانمندی‌های ایران اطلاعی ندارند.

صفراف افزود: موانع موجود در زمینه نداشتن اطلاعات سبب شده تا نتوانیم زیرساخت‌های محکمی بین دو کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های همدان آنقدر بزرگ است که به‌راحتی می‌تواند جایگاه اصلی خود را در روسیه پیدا کند، عنوان کرد: کالاهای تولید ایران به لحاظ دارا بودن کیفیت و قیمت مناسب می‌تواند در بازار روسیه رقابت کند. وی با اشاره به این‌که در حال حاضر دولت روسیه به‌دنبال وارد کردن تولیدات کشاورزی از کشورهای امریکای لاتین، آسیای مرکزی و ترکیه است گفت: متاسفانه در این بین نامی از ایران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی روسیه نمی‌تواند برای واردات این کالاها از ایران پیشنهاد دهد چرا که مقامات امریکایی به این باور می‌رسند که تحریم‌ها علیه روسیه عمل کرده است.

صفراف با اعلام این‌که تجار ایرانی باید از طریق راه‌های استاندارد و بین‌المللی نسبت به تجارت با روسیه اقدام کنند، گفت: نیاز است تا تجار ایرانی نسبت به ایجاد دفتر نمایندگی در مسکو اقدام کنند تا از این طریق بتوان امور مربوط به‌تجارت ایرانیان را پیگیری کرد.

وی تصریح کرد: این دفتر نمایندگی به سفارت و وزارت خارجه ارتباطی نداشته و باید به‌صورت مستقل عمل کند چرا که رایزنان سفارت ایران در روسیه به‌علت دغدغه بسیار نمی‌توانند امور بازاریابی را انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر