۲میلیون بهره‌بردار کشاورزی مازاد داریم

۱۳۹۳/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۵۴

آنا قائم‌مقام خانه کشاورز با بیان اینکه نیروهای وامانده از اشتغال به بخش کشاورزی هجوم آورده‌اند، گفت: در حال‌ حاضر میزان کشاورزی متناسب با وضع آب و خاک نیست، به‌طوری‌که ۲میلیون بهره‌بردار مازاد در کشور داریم.

عنایت‌الله بیابانی با تاکید بر اینکه امکانات تولید در کشور متناسب با نیاز بخش کشاورزی نیست، ‌افزود: گرچه کشاورزی در کشور به‌عنوان یک شغل تلقی می‌شود، سرمایه ایجاد شده با آن هیچ تناسبی ندارد و برای جلوگیری از ادامه این سیکل معیوب یعنی تطبیق نداشتن آب و خاک با حجم تولید آن، باید تعداد واحدهای کشاورزی فعال را محدود کنیم.

وی مهم‌ترین چالش پیش‌روی صنعت کشاورزی کشور را کمبود سرمایه دانست و تصریح کرد: متاسفانه از لحاظ حاکمیت قانون در بخش‌های محیط زیستی، صنعت و تولید کشور خلأ وجود دارد، به‌طوری‌که بسیاری از حقوق شهروندی، کشاورزی و اهمیت تولید و استمرار آن نادیده گرفته شده و همین ‌امر موجب می‌شود ما یک سال در تولید گندم کشور خودکفا و سالی دیگر بزرگ‌ترین وارد‌کننده این محصول باشیم.

بیابانی ادامه داد: نمی‌توانیم وضع کنونی کشاورزی در کشور را درراستای توسعه پایدار بدانیم زیرا برای توسعه پایدار باید تمام قواعد تولید را در جهت دستیابی حداکثری به منافع ملی در کنار یکدیگر درنظر بگیریم.

قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز درخصوص حذف واسطه‌های بخش کشاورزی نیز تاکید کرد: وجود عاملی میان تولید و بازار در این صنعت به‌عنوان یک ضرورت همیشگی به‌حساب می‌آید که اگر انحصارگران را جزو واسطه‌های این بخش قلمداد کنیم و بر این اساس به حذف واسطه‌گران از صنعت روی بیاوریم اشتباهی محض خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر