ارمغان اقتصادی اروپا برای ایران

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۷۲


گروه بازرگانی اعضای اتاق مشترک ایران و فرانسه در مورد جزئیات قراردادهای بسته شده در فرانسه می‌گویند، طرف ایرانی نفع خود را درنظر گرفته؛ به‌طوری که برای مثال مقرر شده کف اعتبارات به مبلغ 200میلیون دلار با زمان بازپرداخت 10ساله برای فعالان اقتصادی ایران درنظر گرفته شود که خبری بسیار خوشایند برای فعالان ایرانی است. همچنین به‌طور نمونه در قرارداد پژو دیگر خبری از مونتاژ قطعات آماده پژو نیست و 40درصد قطعات باید در ایران ساخته شود. در سفر اخیر رییس‌جمهور و هیات همراه به فرانسه، قراردادهای مهم و چشمگیری از جمله قرارداد خرید 118فروند هواپیمای ایرباس، قرارداد همکاری با یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی فرانسه پژو و شرکت نفتی توتال منعقد شد، البته این تنها بخشی از قرارداد و تفاهمنامه‌های انجام شده بوده و در کنار آن تفاهمنامه‌های مختلفی در حوزه طراحی، مشاوره، کارهای زیربنایی و خرید ماشین‌آلات نیز منعقد شد. اما برخی کارشناسان این نگرانی را مطرح می‌کنند که در قبال خرید و ورود ماشین‌آلات و کالاهای اروپایی ایران چه نقشی دارد و آیا قرار است بازار وارداتی کالاهای اروپایی شود، یا نفع طرف ایرانی نیز از جمله سرمایه‌گذاری، ساخت قطعات، تجهیزات و آوردن تکنولوژی به کشور نیز در نظر گرفته شده است؟ محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات‌مدیره اتاق مشترک ایران و فرانسه که تیم بازرگانان را در سفر رییس‌جمهور به فرانسه همراهی کرده است، در این زمینه گفت: شأن هیات ایرانی در این سفر نسبت به سفرهای قبلی بسیار متفاوت بود؛ چرا که پیش از این در سفرها ما تقاضایی را ارائه می‌کردیم که معمولا پاسخ منفی بود، اما در این سفر بیشتر تقاضا از طرف فرانسوی مطرح می‌شد و ما باید تصمیم می‌گرفتیم که آنها را بررسی کنیم یا خیر و آیا این پیشنهادها به صلاح کشور است یا خیر؟ وی به این نکته اشاره کرد که در این سفر خطوط اعتباری زیادی به طرف ایرانی پیشنهاد شد و شرکت‌های معتبر بین‌المللی پیشنهاد کف اعتبارات 200میلیون دلار به بالا را با زمان بازپرداخت 10سال ارائه می‌کردند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به قرارداد با شرکت خودروسازی پژو فرانسه اشاره کرد و گفت: پژو به خاطر شرایط تحریم، ایران را ترک کرد، اما دوباره با لغو تحریم‌ها با اشتیاق زیاد مذاکرات را با ایران آغاز کرده و اکنون قرار است سالانه 200هزار خودرو در ایران تولید کند، اما پیش‌شرط‌هایی هم برای این شرکت گذاشته‌ایم که حداقل باید 40درصد قطعات مورد نیاز در داخل ایران تولید شود، نه آنکه قطعات به صورت CKD وارد کشور شده و آن را مونتاژ کنند. نجفی‌منش افزود: همچنین بناست تا 30 درصد محصول تولیدی این شرکت در ایران صادر شود و اگر صادرات انجام نشود، به همان نسبت باید از حجم تولید این شرکت در ایران کم شود، مضاف بر آنکه پیش از این پژو ریالی در ایران سرمایه‌گذاری نکرده بود، اما قرار است یک شرکت مشترک به صورت 50، 50 با سرمایه‌گذاری 400میلیون یورویی در ایران تاسیس شود که به ناچار مجبور است، تکنولوژی قطعه‌سازی خود را هم به همراه بیاورد. وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سیاست سرمایه‌گذاری مشترک را در ایران دنبال کنیم، این مساله سبب می‌شود که طرف سرمایه‌گذار خارجی با هر اتفاق ساده‌یی به راحتی ایران را ترک نکند. نجفی‌منش همچنین به قرارداد خرید 118فروند هواپیما با شرکت ایرباس فرانسه اشاره کرد و گفت: طی این قرارداد که پیش از این به ما هواپیما نمی‌دادند قرار است تا هواپیمای جدید با عمر مفید 14سال را به ما ارائه کنند و از طریق اجاره به شرط تملیک هواپیما را خریده‌ایم. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همکاری‌های مشترک در زمینه قطعات الکترونیکی، قراردادی برای تولید ریفورمر‌هایی که در پتروشیمی و نفت کاربرد دارد و قرارداد با فولاد خوزستان در راستای توسعه را از دیگر بخش‌های همکاری مشترک با فرانسه که در این سفر اخیر محقق شده برشمرد.


شش ماه؛ حداقل زمان اجرای قراردادها

همچنین مهدی میرعمادی، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه نیز که رییس‌جمهور را در سفر فرانسه همراهی کرده بود، بخش دیگری از قراردادها و تفاهمنامه‌یی همکاری را اعلام کرد و گفت: این نکته را نباید فراموش کنیم که یک‌شبه و بدون کار کارشناسی نمی‌توان قراردادی را با کشوری منعقد کرد، بلکه 6 ماه زمان لازم است تا بند به بند هر قراردادی بررسی شود و در این سفر بیشتر سعی شد تا تفاهمنامه همکاری در راستای ایجاد بستری بین شرکت‌های فرانسوی و ایرانی بسته شود. وی به قرارداد توسعه فرودگاهی ایران با شرکت ADP فرانسه اشاره کرد و گفت: این شرکت بناست تا توسعه و ساخت فرودگاه‌های جدید برای تهران و دو کلان‌شهر ایران را طی دو سال بررسی و طراحی کند و پس از آن تازه باید به این فکر کنیم با چه شرکتی برای ساخت فرودگاه جدید قرارداد ببندیم. رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه همچنین از ایجاد یک تفاهمنامه همکاری مشترک بین راه‌آهن ایران و راه‌آهن فرانسه خبر داد و گفت: فرانسه در حوزه ریل و راه‌آهن بسیار پیشرفته است که ما می‌توانیم از تجربیات این کشور برای ایجاد خطوط جدید با استانداردهای روز استفاده کنیم. میرعمادی همچنین به تفاهمنامه بین شرکت آلستوم فرانسه با سازمان گسترش برای ساخت لکوموتیو اشاره‌یی کرد و افزود: این بدان مفهوم نیست که فرانسوی‌ها از همین الان ساخت لکوموتیو را برای ما آغاز کرده‌اند، بلکه در صورت نیاز زمینه همکاری مشترک وجود دارد. وی در پاسخ به اینکه ظاهرا قرارداد فروش نفت با شرکت توتال فرانسه منعقد شده و این سوال ایجاد می‌شود که آیا توتال قرار است تکنولوژی حفاری خود را در حوزه‌های مختلف ایران بیاورد یا فقط قرار است نفت خام خود را به آنها بفروشیم، گفت: توتال شرکتی است که در حوزه‌های مختلف از جمله حفاری، صنعت پتروشیمی و توزیع بنزین در فرانسه فعالیت می‌کند و ما همان‌طور که به کشورهای مختلف نفت می‌فروشیم قرارداد فروش 200هزار بشکه نفت را هم با توتال منعقد کردیم، چرا که ساختار پتروشیمی این کشور بر اساس نفت ایران طراحی شده است که در زمان تحریم متوقف شد، اما آنچه مسلم است توتال سابقه دیرینه در ایران داشته و به زودی در بازار ایران حضور خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر