احیای ظرفیت نصف شده خدمات بانک‌ها

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۶۹

رییس‌کل بانک مرکزی در خصوص وضعیت موسسات مالی و اعتباری معتقد است که برای داشتن آرامش در بازار پول و سرمایه، نیاز است که فعالیت موسسات مالی غیرمجاز برچیده شود، زیرا آنها آرامش نظام بانکی را برهم زده‌اند. ولی‌الله سیف در پنل تخصصی همایش «برجام؛ فصل نو برای اقتصاد کشور» اظهار کرد: نظام بانکی نقش جدی در توسعه اقتصادی کشور دارد و منجر به حمایت از تولید و مسائل اقتصادی می‌شود. وی افزود: قبل از تحریم‌ها که نظام بانکی فعالیت‌های عادی خود را انجام داد، کسی نظام بانکی را نمی‌دید و جایگاه آن به‌درستی مشخص نبود، اما در زمان تحریم و عدم ارتباط بانک‌های ایران با بانک‌های خارجی، فعالیت و عملکرد بانکداری ایران مشخص شد.»

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این شرایط، سنگینی و فشار اقتصادی بر دوش بخش خصوص قرار گرفت؛ به‌طوری‌که 15درصد هزینه مبادلات آنها افزایش یافت. سیف تصریح کرد: از دیگر مشکلات فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌ها در شرایط تحریم، از بابت عدم فعالیت‌ بانک‌ها در عرصه بین‌المللی، عدم امنیت و ریسک بالا در مبادلات بین‌المللی بود که خوشبختانه، با این اقدام مبارک، دوباره شرایط مناسب فراهم شد. وی اضافه کرد: باید توجه داشت که تمام مشکلات بانک‌ها به سرعت حل نمی‌شود و فعالان اقتصادی باید بانک‌ها را کمی تحمل کنند، زیرا آنها از استانداردهای روز دنیا عقب مانده‌اند. رییس‌کل بانک مرکزی بااشاره به رفع مسائل ال‌سی با اجرای «برجام» اظهار کرد: شرایط نظام بانکی کشور در زمان تحریم‌ها، تنگناهای مالی داشت که این امر اکنون نیز وجود دارد و از چند جهت در شرایط فعلی، خود را نشان داده است، زیرا 45 تا 50درصد سرمایه بانک‌ها منجمد شده است و آنها امکان ارائه خدمات معمول را به اندازه نیمی از ظرفیت خود دارند. سیف گفت: در قانون ششم و بودجه سال95، رفع این موانع مدنظر است تا با پرداخته شدن به آنها، شرایط مناسبی در زمان اجرای برجام داشته باشیم.

سیف همچنین گفت: ما نیازمند محیط کسب‌وکاری امن هستیم تا بنگاه‌های اقتصادی ما، ساختار قابل اتکا و استاندارد را در شرایط فعلی ایجاد کنند. رییس کل بانک مرکزی بااشاره به نسبت بسیار پایین سرمایه در نظام بانکی کشور گفت: در این شرایط در کوتاه‌مدت، ارتباطات مناسبی با بانک‌های بین‌المللی ایجاد می‌شود، اما باید اذعان داشت که با این شرایط، ادامه پیدا نمی‌کند و از فرصت موجود برای برداشتن تنگناها باید استفاده کرد. سیف گفت: طبق نظر وزیر کار، دیگر در شرایط فعلی کشور نباید اسراف و تبعیض داشت و منابع را در معرض هدر دادن قرار داد و باید بتوانیم به بهترین شیوه از آنها استفاده کنیم.

رییس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی حمایت و تلاش خود را برای ایجاد اقتصاد آرام در فضای کشور انجام می‌دهد اما باید تصمیمات مناسبی در زمینه فضای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری داشته باشیم. رییس‌کل بانک مرکزی درخصوص نرخ ارز در شرایط فعلی گفت: بانک مرکزی از نرخی حمایت می‌کند که بر اساس میزان تورم در جامعه باشد.

وی یادآور شد: در این زمینه، بانک مرکزی هر اقدامی لازم باشد انجام می‌دهد و از حمایت‌های دستگاه‌های قضایی و انتظامی برخوردار است و برای رسیدن به هدف خود تا پایان کار پیگیری می‌کند. رییس کل بانک مرکزی همچنین درباره تک‌نرخی شدن نرخ ارز گفت: 6ماه برای تحقق نرخ یکسان ارز درنظر گرفته‌ایم که با توجه به شرایط موجود، تحقق این امر کار ظریفی است که همکاری تمام فعالان اقتصادی کشور را می‌طلبد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر