الگوی بازطراحی اقتصاد غیردولتی

۱۳۹۴/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۶۸۶۷

آزادسازی 50 درصد منابع بانکی منجمد شده و جذب 700 هزار میلیارد تومان سرمایه از رئوس اصلی این الگو هستند

گروه بازرگانی

پیش از سخنان رییس‌جمهور در همایش «برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران»، 3نفر از وزرای اقتصادی کشور، رییس‌کل بانک مرکزی و روسای اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون، ضمن قدردانی از رییس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی نظرات و پیشنهاداتی را برای بهبود اوضاع اقتصاد ایران در «پسابرجام» ارائه کردند. در ابتدا «محسن جلال‌پور» به‌عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران، 5نکته اساسی را درباره فعالیت بخش‌خصوصی در دوران پسابرجام یادآوری کرد. وی در این 5نکته بر «اصلاح ساختار اقتصادی»، «ایجاد فضای سرمایه‌گذاری»، «بزرگ شدن بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی»، «توجه به وضع بنگاه‌ها» و «همت برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری» تاکید کرد. پس از رییس اتاق بازرگانی ایران، علی فاضلی به‌عنوان رییس اتاق اصناف ایران، بر ضرورت «بازطراحی نظام حمایت از بنگاه‌ها در جذب سرمایه‌گذاری جدید و تامین تسهیلات در گردش» تاکید کرد. ازسوی دیگر بهمن عبداللهی رییس اتاق تعاون ایران، پیشنهاد «تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی» را برای افزایش رقابت‌پذیری در کشور مطرح کرد که این شورا، متشکل از نمایندگان سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون، می‌تواند در کنار شورای اقتصاد، به هم‌فکری با دولت بپردازد. پس از سخنرانی نمایندگان بخش‌خصوصی، وزرای اقتصادی دولت در پنلی تخصصی، به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در دوران جدید پرداختند. به گفته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، رشد 8درصدی در اقتصاد قابل تحقق است که البته باید برای تحقق آن، 700هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری باید انجام شود که از این بین ۹۰میلیارد دلار، سهم منابع خارجی است. همچنین ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی معتقد است که «در شرایط فعلی اقتصاد، نباید اسراف و تبعیض داشت و باید در این راه تلاش کرد که موسسات غیرمجاز مالی برچیده شود تا سرمایه‌های که در بانک‌ها منجمد شده‌اند، آزاد شود. وزیر تعاون نیز بر این باور است که «مانند گذشته، درآمدهای نفتی آنچنانی نخواهیم داشت و باید به چگونگی هزینه‌کرد درآمدها توجه کنیم؛ همچنین آن‌طور که از اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت بر‌می‌آید، «او به‌دنبال تسهیل امور برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است و در این زمینه، دستورالعملی را به‌طور ویژه برای معاونت‌های متبوع ابلاغ کرده است.» بر این اساس، مقامات دولتی و نمایندگان بخش خصوصی کشور، الگوی بازطراحی اقتصاد کشور را در دوران پسابرجام تشریح کردند که محور آن بر «اقتصاد غیردولتی» متمرکز است. محسن جلال‌پور به نمایندگی از بخش خصوصی به 5 نکته اشاره کرد که باید در فصل نو اقتصاد ایران مورد نظر فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولت قرار گیرد. رییس اتاق بازرگانی ایران در نخستین نکته با اشاره به «اصلاح ساختار اقتصادی» گفت: با اجرای برجام باید قدم‌های اصلاحی را در راه ساختار اقتصادی ایران برداشت؛ چراکه تجربه پربها در سال‌های گذشته، نقاط ضعف و آسیب‌پذیر اقتصاد ایران را نشان داد. جلال‌پور در ادامه گفت: برجام مسیر صحیح خصوصی‌کردن اقتصاد ایران را باز کرده است و در این مسیر، کار دشواری پیش رو داریم و باید اکنون برای رقابت‌پذیر کردن اقتصاد کشور با رقبای خود در دنیا تلاش کنیم. وی افزود: در فصل نو باید در راستای مردمی کردن اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی بکوشیم.

5 نکته رییس اتاق ایران برای «پسابرجام»

توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری؛ اولویت اول

این فعال بخش خصوصی در ادامه خطاب به رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: اولویت اول ما درحال حاضر اقتصاد است و در این فصل باید برای بهبود وضعیت اقتصادی همت گماریم؛ چراکه«توسعه اقتصادی» و «سرمایه‌گذاری»، اولویت اول کشور است. وی با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت: ارتقای شاخص کسب وکار برای اعتلا، بالندگی و ثبات اقتصادی ایران ضروری است. جلال‌پور نگاه جدی به رشد شاخص فضای کسب وکار را از دیگر مسائلی دانست که باید به آن توجه ویژه داشت و به عنوان نماینده بخش غیردولتی از رییس‌جمهور درخواست کرد: شاخص فضای کسب وکار تا پایان برنامه ششم توسعه به زیر 50 برسد که این امر البته با کوچک‌تر شدن دولت و توانمندتر شدن بخش خصوصی و غیردولتی محقق می‌شود. رییس پارلمان بخش خصوصی در نکته دوم برای فصل نو اقتصاد ایران تصریح کرد: اقتصاد امروز نیاز به استراتژی دارد و شایسته نیست در پایان دهه چهارم انقلاب کشور، استراتژی مدون نداشته باشیم که ببینیم در چه کالاهایی و در چه بخشی از اقتصاد باید سرمایه‌گذاری کنیم و کجاها نباید ورود کنیم.


هماهنگی برای ایجاد فضای سرمایه‌گذاری

به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران، بسیاری از معضلات زیست محیطی امروز ناشی از عملکرد اقتصادی ماست و تدوین استراتژی می‌تواند از این مسائل پیشگیری کند. نکته دیگری که جلال‌پور به آن اشاره کرد، این بود که ایجاد فضای سرمایه‌گذاری نیاز به هماهنگی همه دستگاه‌ها دارد که اگر 20دستگاه متولی این امر باشند، 19دستگاه خوب کار کنند و یک دستگاه هماهنگ نباشد همه زحمت‌ها به باد می‌رود. رییس اتاق بازرگانی ایران چهارمین نکته‌یی که در فضای برجام ضروری دانست، «بزرگ شدن بنگاه‌های اقتصادی غیردولتی» بود و افزود: در فضای امروز اقتصاد جهان، بنگاه‌های کوچک اقتصادی نیستند و البته بزرگ شدن بنگاه‌ها نیاز به عزم، اراده و جدیت در همه دست‌اندرکاران اقتصادی دارد چراکه اکنون وضعیت بنگاه‌های ما به دلیل سوءتدبیر گذشته و فضای سخت تحریم شکننده است. وی ادامه داد: باید تمام بنگاه‌های موجود، امکان بقا و گذر از این مرحله را پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری و پذیرش سرمایه به بنگاه‌های رقابتی تبدیل شوند. جلال‌پور با توجه به وضع کیفی و کمی بنگاه‌ها به عنوان نکته پنجم اشاره کرد؛ چراکه امروزه بنگاه‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و فشارهای مختلف می‌تواند موجب خسران غیرقابل جبرانی شود. لذا در این راستا کاهش فشارهای مالیاتی و بانکی و اصلاح ساختار تامین اجتماعی ضروری است. جلال‌پور بر این نکته تاکید کرد که دولتمردان باید به «رونق اقتصاد»، «تجمیع سرمایه»، «افزایش بهره‌وری»، «افزایش کیفیت تولید»، «کاهش قیمت‌ها»، «افزایش صادرات» و «توجه به فعالیت‌های دانش‌بنیان» را مد نظر قرار دهند.


ضرورت بازطراحی نظام حمایت از بنگاه‌ها

رییس اتاق اصناف ایران نیز در این همایش با قدردانی خود به عنوان نماینده فعالان غیردولتی از رییس‌جمهور، چند نکته را اینگونه یادآور شد: یادمان نرفته است که شما در چه شرایطی دولت را تحویل گرفته‌اید؛ اوضاع نابسامان اقتصادی و فرهنگی، رکود حاکم بر بازار، رشد اقتصادی منفی، روند رو به افزایش بیکاری همراه با مسائل مزمن، عملکرد اقتصاد ایران، بدهی سنگین دولت به تمام بنگاه‌ها، عدم دسترسی به تسهیلات در گردش، همه و همه یقینا از خاطرمان نرفته است. علی فاضلی در ادامه سخنانش خطاب به روحانی ادامه داد: شما به پشتوانه رهبری و به مدد باور عمومی ملت بزرگ ایران، حلاوت توافق هسته‌یی را به کام ملت ایران چشاندید و تاریخ این نقطه عطف گرانبها را از یاد نخواهد برد. رییس اتاق اصناف ایران با اعلام حمایت خانواده بزرگ اصناف گفت: خانواده اصناف با احتساب بعد خانوار 23میلیون نفری که 17.5درصد در تولید ناخالص داخلی و 6.5 میلیون فرصت شغلی را در اختیار دارد به عنوان سربازان نظام، حمایت خود را از دولت و امر رهبری واجد شرعی می‌داند و یقینا از این موضع عقب‌نشینی نخواهد کرد. وی خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای رییس‌جمهور باید بپذیریم که دغدغه شما و همه مسوولان بحث اشتغال است و یقینا حل معضل اشتغال به دست همین 3 بخش است اما به شرط و شروطی که اقتصاد را مردم محور و بنگاه محور کنیم. فاضلی تصریح کرد: متاسفانه با وجود همه تلاش‌های شما از سوی دولت هنوز ما شهد و شیرینی کامل این حرکت را نچشیده‌ایم و مطمئنم اوامر شما در حل این معضل کمک خواهد کرد. رییس اتاق اصناف ایران افزود: اقتصاد ایران امروز باید سازمان‌یافتگی خود را بازیابد و این امر محقق نمی‌شود؛ الا اینکه در بحث قاچاق عزم و اراده ملی پیدا کرده و لباس اجرایی به تن بپوشد. وی همچنین «اصلاح وضعیت مالی»، «تامین اجتماعی» و «قانون کار» را متناسب با شرایط کشور ضروری دانست و گفت: یکی از نکات بسیار اساسی که خواست 3 اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون است، بازطراحی نظام حمایت از بنگاه‌ها در جذب سرمایه‌گذاری جدید و تامین تسهیلات در گردش است. فاضلی احیای اقتصاد ایران را پروسه زمان‌بر دانست و افزود: باید با مجاهدت گذشته این نتیجه به بار‌آید. برجام و شرایط پساتحریم شرایط دشوار و طولانی است و اگر می‌خواهیم کشور به نقطه‌یی برسد به جز با حضور اقشار مردم غیرممکن است؛ به شرط آنکه همه دست به دست هم دهیم تا با هدف‌گیری درست و خودداری از ایجاد مطالبات غیرواقعی و افزایش توقعات غیرضروری جلوگیری کنیم.


لزوم تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی

در این مراسم بهمن عبداللهی، رییس اتاق تعاون ایران نیز اظهار کرد: توجه به اقتصاد مقاومتی برای تامین و رشد پویا به اقتصاد این کشور مد نظر ماست که در این ارتباط فعالان اقتصاد غیردولتی در اجرای این سیاست‌ها و مردمی کردن اقتصاد گام برمی‌دارند و امید است که دولت در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام دهد. وی یادآور شد: تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی برای افزایش رقابت‌پذیری در کشور مد نظر است که شورای مشترکی از نمایندگان سه اتاق در آن فعالیت می‌کنند. وی افزود: تشکیل شورای اقتصاد غیردولتی برای افزایش رقابت‌پذیری در کشور مد نظر است که این شورا متشکل از نمایندگان سه اتاق بازرگانی، ‌اصناف و تعاون هستند که در کنار شورای اقتصاد فعالیت کرده و کمک فکری به دولت می‌کنند. باید با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از بخش غیردولتی بیش از گذشته افزایش یابد. رییس اتاق تعاون ایران خطاب به رییس‌جمهور گفت: برای توسعه فعالیت تعاونی‌ها در کشور در شرایط اجرای برجام به همکاری بانک توسعه تعاون و بیمه مربوطه و افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق مربوطه نیاز داریم. وی همچنین با اشاره به ظرفیت بالای این بخش در تولید شغل و حدود 1.7میلیون شغل پایداری که در حوزه تعاون از سوی این بخش در سال‌های گذشته ایجاد شده است، خواستار افزایش سهم تعاون از بازارهای سرمایه‌، بیمه، پول همچنین صندوق توسعه ملی شد و افزود: درخواست ما صدور مجوز دو بانک تعاون و سه بیمه تعاون است. در عین حال که باید سرمایه بانک توسعه تعاون تا پنج هزار میلیارد تومان و صندوق توسعه تعاون تا 500 میلیارد تومان افزایش یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر